ПРАКТИКООРІЄНТОВАНЕ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНФОРМАЦІЙНО- АНАЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ» ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНОЇ, БІБЛІОТЕЧНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ

Автор(и)

  • Zoriana Sverdlyk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150334

Ключові слова:

інформаційно-аналітична діяльність, аналітичний документ, методи інформаційної аналітики, практикоорієнтоване навчання, інформаційно-аналітичне дослідження

Анотація

Стаття присвячена впровадженню практикоорієнтованих методів викладання курсу «Інформаційно-аналітична діяльність» студентам спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Запропоновано тематичну структуру та зміст навчальної програми із зазначеної дисципліни. Мета статті передбачає обґрунтування ефективності виконання практичних вправ і застосування інноваційних форм проведення занять з «Інформаційно-аналітичної діяльності». На думку автора, такий підхід реалізує завдання соціальної комунікації, формує у майбутніх фахівців здатність компетентно управляти інформацією і раціонально її використовувати. Методологія дослідження полягає в застосуванні структурно-функціонального аналізу, аналізу документальних інформаційних потоків, вивчення первинної документації, інформаційного моделювання. Зазначений методологічний інструментарій дає змогу піддати аналізу та схарактеризувати процес викладання фахових дисциплін, його вплив на формування професійної компетентності у випускників спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Науковою новизною роботи є розроблена рекомендована структура навчальної програми з курсу «Інформаційно-аналітична діяльність». Висновки. Впровадження практичних способів викладання в освітній процес підготовки фахівців соціокультурної сфери сприятиме тому, що після закінчення вищого навчального закладу випускники на достатньому рівні володітимуть прийомами і методами інформаційної аналітики, вмітимуть їх практично застосовувати, будуть готові до роботи в аналітичних центрах, службах, агентствах.


Посилання

Антоненко І. Є. Кваліфікаційні вимоги до фахівців у сфері керування документаційними проце- сами (досвід Австралії) // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2006. № 3. С. 61–63.

Белоус К. 3D-технологии в организации учебного процесса студентов // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів VIII Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 10-12 вересня 2015 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 436–441.

Бірюкова Т. Л. «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у світлі модернізації підготовки фахівців документно-інформаційної діяльності // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 126–132.

Демешко І. М. Застосування інноваційної методики в курсі «Інформаційно-аналітична діяль- ність» // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. Вип. 147. С. 57–62.

Єрмолаєва Г. Самостійна робота студентів у професійному становленні майбутнього фахівця документно-інформаційній діяльності 2017 // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : матеріали 6-ої Міжнародної наукової конференції ІКС-2017, Славське, 18-20 травня 2017 р. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. С. 341–342.

Жданова-Неділько О., Якименко Н. Функціонування педагогічної системи дистанційного на- вчання у процесі підготовки фахівців із документознавства та інформаційної діяльності // Документно- інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 41–42.

Крохмаль І. М. Компоненти професійної готовності фахівця з документознавства та інформацій- ної діяльності // Педагогічний альманах. 2011. Вип. 12. Частина 3. С. 124–131.

Кушнаренко Н. М. Складові змісту спеціальності «Документознавство та інформаційна діяльність»: питання методології // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2004. № 1. С.15–21.

Малик Г. Професійна карта як елемент реалізації компетентніс-ного підходу в інформаційно- комунікативній підготовці документознавця: вітчизняний і міжнародний виміри // Вісник Книжкової палати. 2011. № 4. С. 26–33.

Настенко Л.Г., Свердлик З.М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з документознавства та інформаційної діяльності // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : між- нар. наук. конф. ІКС-2017 (18–21 травня 2017 р, м. Львів). Л. : Вид-во Львівської політехніки, 2017. С. 342–343.

Петренко Л. М. Теорія і методика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівни- ків професійно-технічних навчальних закладів : дис. … д-ра пед. наук : 13. 00. 04 / Інститут професійно- технічної освіти НАПН України. К., 2014. 583 с.

Прокопенко Л. С. Наукова робота студентів як складова підготовки фахівців за спеціальністю «029 – Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 48–53.

Робоча програма з «Інформаційно-аналітичної діяльності» для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», з галузі знань 02 «Культура і мистецтво»; затверджена 1 вересня 2017 р. / розробник: З. М. Свердлик. К., 2017. 52 с.

Саранча В., Рудакова Т. Дисціпліна «Інформаційна діяльність в державних установах»: зміст і місце в підготовці магістрів зі спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 49–50.

Свердлик З. М. Роль архівних матеріалів з історії міського самоврядування Києва кін. XIX – поч. XX ст. у професійній підготовці документознавців // Історико-культурна спадщина: збереження, доступ, використання : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 7–9 квітня 2015 р. / редкол. Тюрмен- ко І. І. та ін. К. : Талком, 2015. С. 370–373.

Спориніна Т. Т. Проектна діяльність як фактор формування компетентнісної освіти // Інфор- маційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.- практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 254–259.

Тюрменко І. І. Післядипломна освіта документознавця: виклики інформаційного суспільства // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 192–196.

Університет Грінченка запроваджує нову освітню стратегію [Електронний ресурс] // Педагогіч- на преса: освітній портал. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. (дата звернення: 09.09.2017)

Antonenko, E. Qualification requirements for specialists in the field of document process management (Australian experience). Library Science. Document science. Informology. 2006, 3, 61-63 [in Ukrainian].

Belous, K. 3D-technology in the organization of the student’s educational process // Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 10-12, 2015 / under the general editorship by V.G.Sprinsian. Odessa: FOP-Garage, 2015, 436-441 [in Russian].

Biryukova, T. L. “Information, Library and Archival Affairs” in the light of modernization of the training of specialists in documentary information activities. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage, 2015, 126-132 [in Ukrainian].

Demeshko, І. M. Application of innovative methodology in the course of “Information and analytical activity” / proceedings of KSPU. Series: Pedagogical Sciences / Ed. staff: V. F. Cherkasov [et al.]. Kirovohrad: KSPU named after V. Vynnychenko, 2016, 147, 57-62 [in Ukrainian].

Yermolayeva, G. Independent work of students in the professional development of the future specialists in document and information activities 2017. Information, communication, society 2017: materials of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, Slavske, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2017, 341-342 [in Ukrainian].

Zhdanova-Nedilko, O., Yakimenko, N. Functioning of pedagogical system of distance learning in the process of preparation of specialists in document science and information activity. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A.A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU, 2016, 41-42 [in Ukrainian].

Krokhmal, I. M. Components of professional readiness of a specialist in document science and information activity. Pedagogical Almanac, 2011, 12, Part 3, 124-131.

Kushnarenko, N. M. Components of the specialty content “Document science and Information Activity”: Methodology Problems. Library Science. Document science. Informology. 2004, 1. 15-21 [in Ukrainian].

Malyk, G. Professional map as an element of the implementation of a competent approach in the information and communication preparation of a document specialist: domestic and international dimensions. Bulletin of the Book Chamber. 2011, 4. 26-33 [in Ukrainian].

Nastenko, L. G., Sverdlyk, Z. M. Formation of professional competence of future specialists in document science and information activities. Information, communication, society 2017: proceedings of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. 2017, 342-343 [in Ukrainian].

Petrenko, L. M. Theory and methodology of development of information and analytical competence of heads of vocational and technical educational institutions: diss. for obtaining the sc. degree of Dr. of Education: 13. 00. 04 / Institute of vocational education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2014. 583 p. [in Ukrainian].

Prokopenko, L.S. . Students’ scientific work as the component of specialist training by the speciality “029 – Information, Library and Archival Affairs”. Informational education and professional-and-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 48-53 [in Ukrainian].

Curriculum “Information and analytical activity” for students of specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs”, knowledge area 02 “Culture and Art”; approved September 1, 2017 / Developer: Z. M. Sverdlyk. Kyiv, 2017. 52 p. [in Ukrainian].

Sarancha,V, Rudakova,T. Academic discipline “Information activity in state institutions”: content and place in the preparation of masters in the specialty “Information, Library and Archival Affairs”. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A. A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU. 2016, 49-50 [in Ukrainian].

Sverdlyk, Z. M. The role of archival materials on the history of municipal self-government in Kiev in late XIX – early XX century in the professional training of document specialists. Historical and cultural heritage: preservation, access, use: proceedings of International science and practice conf., Kyiv, Ukraine, April 7-9, 2015 / Ed. Staff I. I. Tiurmenko et al. K.: Talkom. 2015, 370-373 [in Ukrainian].

Sporynina, T. T. Project activity as a factor for the formation of competence education. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science-practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 254-259 [in Ukrainian].

Tiurmenko, I. Postgraduate Education of a document specialist: Challenges of the Information Society. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V. G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 192-196 [in Ukrainian].

Borys Grinchenko University is introducing a new educational strategy [Electronic resource]. Pedagogical Press: Educational portal. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. Access date: 09.09.2017.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті