Analytical calculation of removal of freight trains by passenger trains at high-speed traffic
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.11716Keywords:
Coefficient of removal of freight trains, capacity of railway lines, size of train trafficAbstract
The article concerns the issues related to the removal of freight trains by speed passenger trains and the influence of removal coefficients on traffic capacity, depending on the length of blocks.
The results of the study are the graphs of the removal coefficients of freight trains by speed trains at different length of blocks; and the impact of removal coefficients on the capacity of single-track sections with two-track inserts.
As scientific innovation, we have formulated and solved the problem of dependence of removal coefficients of freight trains by speed trains on single-track sections with two-track inserts. We have improved the mathematical model of calculation of the capacity of single-track sections with two-track inserts, which unlike existing, permits to determine the impact of speed passenger trains on the capacity, depending on operational situation.
The practical significance of the developed procedures and methods can be used to create automated decision support systems for operational distribution of trains on railway lines with parallel passages under conditions of speed passenger trains, to develop automated workstation of control personnel of operational and administrative directorates and railway departmentsReferences
Державна цільова програма впровадження на залізницях швидкісного руху пасажирських поїздів на 2005-2015 роки [Текст] / Розп. Каб. мін. України № 979-р від 31.12.2004 р.
Проблемы пропускной способности железных дорог Великобритании [Текст] // Журн. жел. дороги мира – 1999. – №1. С. 45–50.
Шапкин, И. Н. Организация железнодорожных перевозок на основе информационных технологий [Текст] : дис. д-ра. техн. наук: 05.22.08 / И. Н. Шапкин. — М., 2009. — 329 с.
Александров, А. Э. Расчет и оптимизация транспортных систем с использованием моделей (теоретические основы, методология) [Текст] : дис. д-ра. техн. наук: 05.22.08 /А. Э. Александров. — Екатеринбург, 2008 – 285 с.
Інструкція з розрахунку наявної пропускної спроможності залізниць України [Текст] / К.: Транспорт України, 2002. – 36 с.
Бабаєв, М. М. Вплив швидкості руху поїздів на вимоги до інформаційного забезпечення локомотивних систем сигнального авторегулювання і пропускної здатності залізничних ліній [Текст] / М.М. Бабаєв, С.В. Кошевий, А.Є. Зайцев // Зб. наук. пр. УкрДАЗТ – Харків: 2010, вип. 118, С. 12 – 21.
Лисенков, В.М. Статистическая теория безопасности движения поездов [Текст]: учеб. для вузов / В. М. Лисенков. – М.: ВИНИТИ РАН, 1999. – 332 с.
Лисенков В. М. Теория автоматических систем интервального регулирования [Текст] / В.М. Лисенков – М.: Транспорт, 1987. - 150 с.
Тимчасова інструкція з організації швидкісного руху пасажирських поїздів. Вимоги до інфраструктури та рухомого складу [Текст]/ Затв. нак. УЗ від 12.07.02 № 360-Ц
Ивницкий, В. А. К проблеме увеличения количества твёрдых ниток графика движения поездов [Текст] / В. А. Ивницкий, И. Н. Шапкин, Е. М. Кожанов //Журн. Вестник ВНИИЖТ. – М., 2008. – №5. – С. 21 – 36.
Derzhavna tsіlova programa vprovadzhennia on zalіznitsiah shvidkіsnogo rukhu pasazhirskih poizdіv for 2005-2015 roku/ Rozp. Kab. mіn. of Ukraine № 979-p Vid 31.12.2004.
Problemy propusknoi sposobnosti zheleznikh dorog to Great Britain (1999). Zheleznie dorogi mira, 1, 45 – 50.
Shapkin, I. (2009). Organizatsia zheleznodorozhnykh perevozok na osnove informatsionnyh tekhnologiy. Dis. doc. tekh. Nauk 05.22.08 – 329 p.
Aleksandrov, A. (2008). Raschot and opnimizatsiya transportnikh system s ispolzovaniem modeley (teoreticheskie osnovy, metodologiya). Dis. doc. tekh. Nauk 05.22.08 – 285.
Instryktsiya z rozrakhunku naiavnoi propusknoi spromozhnosti zalizyits Ukrainy. (2002) – 36 p.
Babaiev, M., Koshevoy, S., & Zaytsev, A. (2010). Vplyv shvidkosti rukhu poizdiv na vimogi do informatsiynogo zabezpecheniy lokomotivnikh system signalnogo avtoregulirovaniya i propusknoiy zdatnosti zaliznichnikh liniy. Zb. nauk. Prats UkrDAZT, 118, 12 – 21.
Lisenkov, V. Statisticheskaya teoriya bezopasnosti dvizheniya poezdov. (1999). VINITI RAN – 332.
Lisenkov, V. Teoriya avtomaticheskikh system intervalnogo regulrovaniya. (1987). – 150.
Timchasova instruktsiya z organizatsiy shvidkisnogo rukhu pasagirskikh poizdiv. Vimoge do infrasuktury ta rukhomogo skladu. (2002). № 360-Ц. Vid 12.07.2002.
Ivanitskiy, V., Shapkin, I., & Kozhanov, E. (2008). Vesnic VNIIZHT, 5, 21 – 36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Роман Віталійович Вернигора, Олександр Юрійович Папахов, Наталья Олександрівна Логвінова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our journal abides by the CREATIVE COMMONS copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.