Basic objects of marketing in project activities

Authors

  • Світлана Петрівна Онищенко Odessa National Maritime University str. Mechnikov, 34, Odessa 65011, Ukraine
  • Тетяна Іванівна Берневек Odessa National Maritime University str. Mechnikov, 34, Odessa 65011, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14378

Keywords:

Marketing, project, project product, life cycle, strategic business unit, goods, objectives

Abstract

The article identified the main types of a project product from the point of view of a business level that is necessary to determine the specificity of the project marketing. As such objects of marketing - variants of the project product we have singled out: a product, a combination "product-market segment," a commodity group, a strategic business unit, a company. We have analyzed the relation "product life cycle - project-organization" and received a generalized representation of this relation. It was determined that the project product, generally speaking, may be smaller or longer than the duration of the project. It was determined that the project marketing in terms of objectives is wider than the marketing of goods, commodity group, strategic business unit and company. It was concluded that the specific project marketing objectives are distributed according to the stages of the project life cycle and related to the areas of knowledge of management of projects (to the greatest extent with the management of the content, timing, costs, risks) and should take into account the specificity of the current marketing activities of the enterprise, which implements the project

Author Biographies

Світлана Петрівна Онищенко, Odessa National Maritime University str. Mechnikov, 34, Odessa 65011

Doctor of  Economics, Associate Professor,

Head od Department "Organization of customs control on transport"

Тетяна Іванівна Берневек, Odessa National Maritime University str. Mechnikov, 34, Odessa 65011

Head of the design laboratory

Shipbuilding faculty

References

  1. Алавердян, В.В. Маркетинговые исследования при разработке бизнес-проектов для торговых предприятий и их особенности [Текст] / В. В. Аллавердян / [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.i-con.ru - 10.04.2013г. – загл. с экрана.
  2. Арчегов, Б. Г. Глоссарий проекта и принятые сокращения [Текст] / Б.Г.Арчегов // [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.clientprav.ru/technology/glossary - 10.04.2013г. – загл. с экрана.
  3. Гольдштейн Г.Я. Стратегический инновационный менеджмент [Текст] / Г.Я.Гольдштейн. - Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2004.- 267 с.
  4. Значимость различных маркетинговых факторов от развития ЖЦТ [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://managment-study.ru.
  5. Котлер, Ф. Основы маркетинга: пер. с англ. [Текст] / Ф.Котлер. – М.: «Ростинтэр», 2001. – 704 с.
  6. Кучерук, В. Есть только миг между прошлым и будущим: жизненный цикл организации. Инструкция для менеджера среднего звена / В.Кучурук / [Электронный ресурс] / Режим доступа:http://bizentropy.biz - 10.04.2013г. – загл. с экрана.
  7. Мазур, И.И. Управление проектами [Текст] /И.И. Мазур, В.Д. Шапиро, Н.Г. Ольдерогге / Под общ. ред. И.И. Мазура.— 2-е изд. — М.: Омега-Л, 2004. — 664 с.
  8. Онищенко, С.П. Моделирование процессов организации и функционирования системы маркетинга морских транспортных предприятий [Текст] / С.П.Онищенко – Одесса: Феникс, 2009. – 328 с.
  9. Орр Алан Д. Управление проектами. Руководство по ключевым процессам, моделям и методам [Текст] / Д. Алан Орр. – Балан Бизнес Букс, 2006. – 224 с.
  10. Попов В.Л. Управление инновационными проектами [Текст] / В.Л. Попов. - М.: Инфра-М, 2009. — 336 с.
  11. Простова Н. Вывод нового продукта на рынок / Н.Простова // Управление компанией, № 10 – 2005 [Электронный ресурс] / Режим доступа:. http://www.marketing.spb.ru - 10.04.2013г. – загл. с экрана.
  12. Руководство к Своду знаний по управлению проектами (Руководство PMBOK®) - 2004. - Project Management Institute, USA . – 388 p.
  13. Товб А.С. Управление проектами: стандарты, методы, опыт [Текст] / А.С.Товб, Г.Л.Ципес. – М.: Олимп-Бизнес, 2005. – 240 с.
  14. Allaverdyan, V.V. (2013) Marketing research in the development of business projects for retailers and their features / [electronic resource] / Access mode: http://www.i-con.ru .
  15. Archegov, B.G. (2013) Glossary Project and reduction / [electronic resource] / Access mode: http://www.clientprav.ru/technology/glossary
  16. Goldstein G.Y. (2004) Strategic Innovation Management . TSURE, 267 p.
  17. Importance of various factors on the development of marketing [electronic resource] / Access mode: http://managment-study.ru
  18. Kotler, F. (2001) Principles of Marketing. Rostinter, 704 p.
  19. Kucheruk, B. (2013) There is only a moment between past and future: the life cycle of the organization. Instruction for middle management / [electronic resource] / Access mode: http://bizentropy.biz
  20. Mazur, I.I. ,Shapiro V., Olderogge N. (2004) Project Management. Moscow, Omega, 664 p.
  21. Onyshchenko S.P. (2009) Modeling the processes of the organization and functioning of the marketing of marine transportation companies .Odessa: Phoenix, 328 p.
  22. Alan D. Orr (2006) Project Management. Guidance on key processes, models and methods . Balan Business Books. – 224 p.
  23. Popov V.L.(2009) Innovative project management. Moscow, INFRA-M, 336 p..
  24. Prostova H.(2005) Conclusion of a new product to market .Company Management, № 10 [electronic resource] / Access mode: http://www.marketing.spb.ru
  25. Guide to the Body of Knowledge Project Management (Management PMBOK ®) (2004) Project Management Institute, USA, 388 p.
  26. Tovb A.S., Tsipes G.L. (2005) Project management: standards, methods, experience , Moscow: Olimp-Business, 240 p.

Published

2013-06-20

How to Cite

Онищенко, С. П., & Берневек, Т. І. (2013). Basic objects of marketing in project activities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(2(63), 8–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14378

Issue

Section

Information technology