Improvement of the method used for control of starting direkt-currentrailway motor

Authors

  • Володимир Павлович Андрійченко O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9662-1797
  • Світлана Олександрівна Закурдай O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8129-1246
  • Іван Олександрович Костенко O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7673-0064

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.20123

Keywords:

field weakening, DC-DC converter, electrical rolling stock, power, control, speed, transport

Abstract

The analysis of methods for rotation speed control of direct-current traction motors with the series and compound excitation is conducted in the paper. The scheme to improve energy efficiency of speed control devices of traction electric motors of public electric transport rolling stock is proposed. The proposed scheme using the increasing DC-DC converter allows to perform a smooth TEM field weakening, improve the shunt coil copper use and reduce electric power consumption at starting the rolling stock. In this case, weakening the compound excitation TEM field is conducted by changing the current in both series, due to the input converter circuit, and shunt coil. Moreover, current control in the shunt coil, the magnetizing force of which is directed opposite the magnetizing force of the series coil, is performed due to the output converter circuit. The electrical schematic diagram of the test stand and results of studying the proposed field weakening method are proposed.

Author Biographies

Володимир Павлович Андрійченко, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002

Docent

Department of electric transport

Світлана Олександрівна Закурдай, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002

Docent

Department of electric transport

Іван Олександрович Костенко, O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv Revolution, 12, Kharkіv, Ukraine, 61002

Assistant

Department of electric transport

References

  1. Єфремов, И. С. Теория и расчет троллейбуса: Электрическое оборудование [Текст] / И. С. Єфремов, Г. Е. Косарев. – М.: Высш. шк., 1981. – 248 с.
  2. Тихменев, Б. Н. Подвижной состав электрифицированных железных дорог. Теория работы электрооборудования. Электрические схемы и аппараты [Текст] / Б. Н. Тихменев, Л. М.Трахтман. – М.: Транспорт, 1980. – 471 с.
  3. Ротанов, Н. А. Проектирование систем управления электроподвижным составом [Текст] / Н. А. Ротанов, Д. Д. Захарченко и др.; Под ред. Н.А. Ротанова. – М.: Транспорт, 1986. – 327 с.
  4. Патент № 2471652 Российская Федерація, МПК (2006.01) B60L15/08 Способ ослабления возбуждения тяговых электродвигателей локомотива [Текст] / В. Ф. Руденко, М. А. Егоров, Д. С. Спиридонов; заявитель и правообладатель Открытое акционерное общество «Российские железные дороги». – № 2471652, заявл. 20.07.2011; опубл. 10.01.2013.
  5. Москаленко, В. В. Автоматизированный электропривод [Текст] / В. В. Москаленко. – М.: Энергоатомиздат, 1986. – 416 с.
  6. Корягина, Е. Е. Электрооборудование трамваев и троллейбусов [Текст] / Е. Е. Корягина, О. А Коськин. – М.: Транспорт, 1982. – 296 с.
  7. Байрыева, Л. С. Электрическая тяга: Городской наземный транспорт [Текст] / Л. С. Байрыева, В. В. Шевченко. – М.: Транспорт, 1986. – 206 с.
  8. Гаврилов, Я. И. Вагоны метрополитена с импульсными преобразователями [Текст] / Я. И. Гаврилов, В. А. Мнацаканов. –М.: Транспорт, 1986. – 229 с.
  9. Патент №60109 Україна, МПК (2006.01) Н02Р 7/06 Спосіб ослаблення поля тягового електродвигуна змішаного збудження [Текст] / В. Ф. Харченко, В. Х. Далека, В. П. Андрійченко, І. О. Костенко; заявник та правовласник ХНАМГ. – №60109; заявл. 23.11.10; опубл. 10.06.2011, Бюл. №11
  10. Мелешин, В. И. Транзисторная преобразовательная техника [Текст] /В. И. Мелешин. – Москва:Техносфера, 2005. – 632 с.
  11. Efremov, I. S. (1981). Theory and calculation of trolley : Electrical equipment. High school, 248.
  12. Tikhmenev, B. N. (1980). Rolling electrified railways. Theory of electrical equipment. Electric circuits and devices. Moscow: Transport, 471.
  13. Rotanov, N. A. (1986). Designing control systems of electric rolling stock. Moscow: Transport, 327.
  14. Rudenko, V. F., Egorov, M. A., Spiridonov, D. S. (2006). Patent № 2471652 Russian Federatsіya , IPC (2006.01) B60L15/08 Method field weakening locomotive traction motors. The applicant and copyright Open Joint Stock Company “Russian Railways”. № 2471652, appl . 20.07.2011, publ. 10.01.2013.
  15. Moskalenko, V. V. (1986). Automatic Electric. Energoatomizdat, 416.
  16. Koriagina, E. E. (1982). Electrical equipment trams and trolleybuses. Moscow: Transport, 296.
  17. Bayryev, L .S. (1986). Electric traction: Urban Surface Transportation. Moscow: Transport , 206.
  18. Gavrilov, Y. I. (1986). Subway cars with pulse converters. Moscow: Transport, 229.
  19. Kharchenko, V. F., Daleka, W. F., Andrіychenko, V. P., Kostenko, I. O. (2006). Patent № 60109 Ukraine, IPC (2006.01 ) N02R 7/06 Method field weakening mixed excitation traction motor. Zayavnik that pravovlasnik HNAMG. № 60109; appl . 23.11.10, publ . 10.06.2011, Bull. № 11.
  20. Melyoshin, V. I. (2005). Transistor converter equipment. Moscow: Tekhnosfera, 632.

Published

2014-02-10

How to Cite

Андрійченко, В. П., Закурдай, С. О., & Костенко, І. О. (2014). Improvement of the method used for control of starting direkt-currentrailway motor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(8(67), 31–35. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.20123

Issue

Section

Energy-saving technologies and equipment