Definition of dynamic characteristics of hoppers on perspective trucks

Authors

  • Евгений Александрович Письменный Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian 49010, Ukraine, Dnipropetrovsk, Lazaryana str., 2, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5896-801X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23386

Keywords:

dynamic indexes, truck of 18-1711 model, motion simulation, hopper

Abstract

Mathematical modeling of spatial vibrations of hopper on freight-car trucks of the 18-100 model and new trucks of the 18-1711 model, produced by OJSC “Azovmash” (Ukraine) was carried out. The study was conducted to justify and correct the accepted engineering solutions in creating the truck of the18-1711 model. The process of finishing the new product design is long and largely depends on the correctness of taking design and engineering solutions. As a result of the studies, it was found that using the spring group with the bilinear characteristic in the core stage of truck suspension significantly improved dynamic indexes of the considered hoppers. Assessing the benefits of the new truck of the 18-1711 model was made by comparing the main dynamic parameters. For a correct comparison of the hopper dynamic properties, identical perturbations (irregularities) for loaded and empty cars on the considered trucks were determined.

The obtained results are important for evaluating the hopper dynamic properties on straight and curved track sections

Author Biography

Евгений Александрович Письменный, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian 49010, Ukraine, Dnipropetrovsk, Lazaryana str., 2

Deputy director

Scientific Research Institute of the rolling stock and track of transport constructions

References

  1. Лашко, А. Д. Двухосная тележка для грузовых вагонов нового поколения с нагрузкой от оси на рельсы 245 кН [Текст] / А. Д. Лашко, А. А. Радзиховский // Науково-практичний журнал «Залізничний транспорт України». – 2007. – № 2. – С. 53–57.
  2. Ушкалов, В. Ф. Оценка эффективности применения разных вариантов модернизации тележек модели 18-100 для вагоновхопперов и платформ [Текст] / В. Ф. Ушкалов, Т. Ф. Мокрий, И. Ю. Малышева, И. А. Мащенко // Науково-практичний журнал «Залізничний транспорт України». – 2012. – № 3/4. – С. 62–65.
  3. Цыган, Б. Г. Современное состояние и перспективы развития ходових частей грузового подвижного состава [Текст] / Б. Г. Цыган, С. Д. Мокроусов // Трансмаш. – 2012. – № 9. – С. 20–23.
  4. Афанасьев, Е. В. Совершенствовать ходовую часть вагонов [Текст] / Е. В. Афанасьев, А. В. Додонов // Ежеквартальный производственно-технический и научно-популярный журнал «Вагоны и вагонное хозяйство». – 2010. – № 1(21). – С. 32–36.
  5. Петров, Г. И. Этапы и перспективы развития конструкции двухосных тележек грузовых вагонов [Текст] / Г. И. Петров, В. Н. Филиппов, Н. К. Игембаев, А. Г. Петров // Железнодорожный транспорт. – 2010. – №2. – С. 33–36.
  6. Тихвинский завод выпустил первые серийные вагоны на тележках «Barber» [Текст] // Ежеквартальный производственно-технический и научно-популярный журнал «Вагоны и вагонное хозяйство». – 2013. – № 1(33). – 40 c.
  7. Бондаренко, А. Ф. Детали фрикционного узла гасителя колебаний с улучшенными характеристиками [Текст] / А. Ф. Бондаренко, А. А. Гореньков, Ю. А. Базанов, В. М. Федин, А. И. Борц // Железнодорожный транспорт. – 2010. – № 12. – С. 39–41.
  8. Цыган, Б. Г. Современное состояние и перспективы развития ходових частей грузового подвижного состава [Текст] / Б. Г. Цыган, С. Д. Мокроусов // Международный информационный научно-технический журнал «Вагонный парк». – 2011. – № 8. – С. 30–35.
  9. Орлова, А. М. Тележка модели 18-9810: современные технологии, безопасность движения, снижение износов [Текст] / А. М. Орлова, Е. А. Щербаков // Ежеквартальный производственно-технический и научно-популярный журнал «Вагоны и вагон-
  10. ное хозяйство». – 2010. – № 2 (22). – С. 24–26.
  11. Bubnov, V. M. Dynamic performance of freight cars on bogies model 18-1711 [Text] / V. M. Bubnov, S. V. Myamlin, N. B. Mankevich // Весник Днепропетровского национального университета железнодорожного транспорта имени академика В. Лазаряна. – 2013. – № 32. – С. 118–126.
  12. Бубнов, В. М. Воздействие на путь грузовых вагонов на тележках модели 18-1711 с разной конструкцией клина рессорного подвешивания [Текст] / В. М. Бубнов, С. В. Мямлин, Н. Б. Манкевич // Журнал о науке, экономике, практике «Транспорт Российской Федерации». – 2013. – № 3(46). – С. 36–38.
  13. Мямлин, С. В. Моделирование пространственных колебаний поезда [Текст] / С. В. Мямлин, Е. А. Письменный, В. В. Жижко, И. В. Юрцевич // Весник ВНИИЖТ. – 2008. – № 3. – С. 45–47.
  14. Shabana, A. A Survey of Rail Vehicle Track Simulations and Flexible Multibody Dynamics [Text] / A. A. Shabana, J. R. Sany // University of Illinois at Chicago; Center for Automated Mechanics (CAM) Nonlinear Dynamics (Impact Factor: 3.01). – 2001 – № 26(2). – P. 179-212.
  15. Lashko, A. D., Radzihovskij, A. A. (2007). Dvuhosnaja telezhka dlja gruzovyh vagonov novogo pokolenija s nagruzkoj ot osi na rel’sy 245 kN. Naukovo-praktichnij zhurnal «Zalіznichnij transport Ukraїni», 2, 53–57.
  16. Ushkalov, V. F., Mokrij, T. F., Malysheva, I. Ju., Mashhenko, I. A. (2012). Ocenka jeffektivnosti primenenija raznyh variantov modernizacii telezhek modeli 18-100 dlja vagonov-hopperov i platform. Naukovo-praktichnij zhurnal «Zalіznichnij transport Ukraїni», 3/4, 62–65.
  17. Cygan, B. G., Mokrousov, S. D. (2012). Sovremennoe sostojanie I perspektivy razvitija hodovih chastej gruzovogo podvizhnogo sostava. Transmash, 9, 20–23.
  18. Afanas’ev, E. V., Dodonov, A. V. (2010). Sovershenstvovat’ hodovuju chast’ vagonov. Ezhekvartal’nyj proizvodstvenno-tehnicheskij i nauchno-populjarnyj zhurnal «Vagony i vagonnoe hozjajstvo», 1(21), 32–36.
  19. Petrov, G. I., Filippov, V. N., Igembaev, N. K., Petrov, A. G. (2010). Jetapy i perspektivy razvitija konstrukcii dvuhosnyh telezhek gruzovyh vagonov. Zheleznodorozhnyj transport, 2, 33–36.
  20. Tihvinskij zavod vypustil pervye serijnye vagony na telezhkah «Barber » (2013). Ezhekvartal’nyj proizvodstvenno-tehnicheskij i nauchno-populjarnyj zhurnal «Vagony i vagonnoe hozjajstvo», 1(33), 40.
  21. Bondarenko, A. F., Goren’kov, A. A., Bazanov, Ju. A., Fedin, V. M., Borc, A. I. (2010). Detali frikcionnogo uzla gasitelja kolebanij s uluchshennymi harakteristikami. Zheleznodorozhnyj transport, 12, 39–41.
  22. Cygan, B. G., Mokrousov, S. D. (2011). Sovremennoe sostojanie I perspektivy razvitija hodovih chastej gruzovogo podvizhnogo sostava. Mezhdunarodnyj informacionnyj nauchno-tehnicheskij zhurnal «Vagonnyj park», 8, 30–35.
  23. Orlova, A. M., Shherbakov, E. A. (2010). Telezhka modeli 18-9810: sovremennye tehnologii, bezopasnost’ dvizhenija, snizhenie iznosov. Ezhekvartal’nyj proizvodstvenno-tehnicheskij i nauchno-populjarnyj zhurnal «Vagony i vagonnoe hozjajstvo», 2 (22), 24–26.
  24. Bubnov, V. M., Myamlin, S. V., Mankevich, N. B. (2013). Dynamic performance of freight cars on bogies model 18-1711. Vesnik Dnepropetrovskogo nacional’nogo universiteta zheleznodorozhnogo transporta imeni akademika V. Lazarjana, 32, 118–126.
  25. Bubnov, V. M., Mjamlin, S. V., Mankevich, N. B. (2013). Vozdejstvie na put’ gruzovyh vagonov na telezhkah modeli 18-1711 s raznoj konstrukciej klina ressornogo podveshivanija. Zhurnal o nauke, jekonomike, praktike «Transport Rossijskoj Federacii», 3(46), 36–38.
  26. Mjamlin, S. V., Pis’mennyj, E. A., Zhizhko, V. V., Jurcevich, I. V. (2008). Modelirovanie prostranstvennyh kolebanij poezda. Vesnik VNIIZhT, 3, 45–47.
  27. Shabana, A., Sany, J. R. (2001). A Survey of Rail Vehicle Track Simulations and Flexible Multibody Dynamics. University of Illinois at Chicago; Center for Automated Mechanics (CAM) Nonlinear Dynamics (Impact Factor: 3.01), 26 (2), 179–212.

Published

2014-04-08

How to Cite

Письменный, Е. А. (2014). Definition of dynamic characteristics of hoppers on perspective trucks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(3(68), 45–50. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23386

Issue

Section

Control processes