Staged structure of correction and compensation of the motor sphere of disabled people with impaired functions spinal cord

Authors

  • S.M. Vitsko State higher educational institution "Donbas State Pedagogical University", Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5193-1759
  • M.V. Kryvosheev State higher educational institution "Donbas State Pedagogical University", Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/prrht.2019-4(2).02

Keywords:

фізична і соціальна реабілітація, корекція, компенсація, дидактико-реабілітаційна мотивація, моторно-вісцеральна регуляція, біомеханічна структура, адаптація, спастичні реакції.

Abstract

Purpose: to determine and develop the basic pedagogical, psychological and biomechanical parameters of optimal formation of motor actions in disabled persons with impaired spinal cord functions, which make up the structure of their fund of vital motor skills and skills based on the staged structure of the rehabilitation process. Material and methods: the study was attended by disabled people with partial spinal cord dysfunction in the thoracic region, male aged 18-29 years (26 people). The research was conducted on the basis of the Department of Theoretical and Methodological Foundations of Physical Education and Rehabilitation of the Donbas State Pedagogical University and the specialized sanatorium for spinal patients "Slovyansky" in the city of Slovyansk. Results: a low level of development of basic physical qualities and motor actions, which provide sufficient conditions for self-care and an insufficient level of motivation of disabled people for the rehabilitation process, was revealed. Conclusions: on the basis of the developed step-by-step program of corrective training of motor actions and the development of special motor qualities, in the process of physical and social rehabilitation of disabled people with PFSM, experimental results were obtained that prove its effectiveness.

References

Бистрицька, М.А., (2007). Наслідки спинальної травми з ураженнями спинного мозку на рівні поперекового відділу хребта та методи їх корекції в період реабілітації.(Дис. канд. мед. наук). Національна медична академія ім. П.Л. Шупика, Київ.

Богдановська, Н.В., (2012). Сучасні технології реабілітації хворих із спинномозковою травмою. Вісник Запорожського національного університету, 2, 8-3.

Бонев, Л., Сманчев П., Банков С. (Ред). (1978). Руководство по кинезитерапии. София: Медицина и физкультура.

Бріскін, Ю.А., (2006). Спорт інвалідів Київ: Олімпійська література.

Віцько, С.М.,( 2003). Загальні положення та принципи фізичної реабілітації інвалідів з травматичними ураженнями хребта та спинного мозку. Молода спортивна наука України, №7, 230-236.

Григоренко, В.Г., (1991). Педагогические основы физической и социальной реабилитации инвалидов с нарушениями функций спинного мозга. Москва: Советский спорт.

Зиновьев, А.Н., Григоренко, В.Г., Вицько, С.Н., Штереб, В.А. (2007). Структурно-функциональная организация лечебно-педагогической системы физической и социальной реабилитации инвалидов с нарушением функций спинного мозга. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 10, 41-47.

Карепов, Р.У. (2009). Лікувальна фізична культура і фізіотерапія у системі реабілітації хворих травматичною хворобою спинного мозку. Київ: Олімпійська література.

Клименко, Ю.С. (2007). Принцип дефіринціально-інтегральних оптимумів педагогічних факторів у фізичній і соціальній реабілітації учнів з вадами опорно-рухового апарату. Теорія та методика фізичного виховання, 22, 44-46.

Клименко, Ю.С., Гордієнко А. Р. (2017). Комплексна методика фізичної реабілітації підлітків з обмеженими можливостями. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 1 (76), 64-65.

Колесник, Э.А. (1969). Производстивенно-трудовая реабилитация больных с тяжелыми повреждениями спинного мозга. Киев: Здоровье.

Котелевський, В.І., Лянной Ю.О., Міхеєнко О.І. (2014). Актуальні проблеми фізичної реабілітації студентської молоді із патологією хребта. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 3,37-42.

Лянной, Ю.О. (1998). Реабілітація школярів з травмами хребта засобами фізичної культури і спорту. Дефектологія. 1, 38-40.

Published

2023-10-22 — Updated on 2023-10-22

Versions

Issue

Section

Статті