Place of choreographic exercises in physical education of younger schoolchildren with postural disorders

Authors

  • O.V. Smolyar State higher educational institution "Donbas State Pedagogical University", Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7769-1231
  • D.O. Smolyar Fitness and dance studio "The Best", Ukraine
  • E.I. Sysoeva Fitness and dance studio "The Best" , Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/prrht.2019-4(2).03

Keywords:

фізичне виховання, молодші школярі, порушення постави, хореографічні вправи, естетичне виховання.

Abstract

Purpose: to investigate the possibilities of correcting posture disorders of junior high school students based on a combination of choreographic and dance exercises in the process of physical education in a secondary school. Material and methods: 48 children aged 6–9 years from Secondary School No. 5 and 39 children of the same age from Secondary School No. 8 in Slovyansk participated in the research. Experimental and control groups were formed. To confirm the authenticity, we conducted research in the fitness and dance studio "The Best" in Sloviansk with children of the same age. who are engaged in ballroom dancing. Results: According to the data obtained during the experiment, the posture of children in the control group worsened by 7.2%. In the experimental group, schoolchildren's posture improved by 9.2%. Of the examined children engaged in ballroom dancing, only 5.4% of children have posture disorders. Conclusions: Experimentally proven promising application in educational choreographic exercises for correcting the posture of schoolchildren aged 6-9.

References

Голенкова Ю. В. (2014) Вплив засобів ритміки і хореографії на фізичну підготовленість дітей молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання. № 3. – С. 39–43.

Грошовик І.С. (Ред.).(2014).Навчання та виховання особистості засобами хореографічного мистецтва. Сучасні стратегії розвитку хореографічної освіти: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Умань. ФОП Жовтий О. О.

Дега В. Пороки осанки (1968) Многотомное руководство по ортопедии и травматологии. (Ред.),(Т, 2,с.267–300). М.: Медицина.

Колодницкий Г.А. Кузнецов В.С. (Ред).(2003). Физическая культура. Ритмические упражнения, хореография и игры. М.: Дрофа.

Каськова К.І. (Ред.).(2016).Формування у молодших школярів мотивації до навчання…Навчання і виховання дітей дошкільного і молодшого шкільного віку: актуальні питання теорії і методики : збірник науково-методичних праць. Житомир: ФОП Левковець.

Левенець В. І. (Ред.).(2014).Розвиток дошкільного хореографічного виховання в закладах позашкільної освіти. Сучасні стратегії розвитку хореографічної освіти: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Умань : ФОП Жовтий О. О

Остапенко А.А. (2008) Работа по технологии концентрированного обучения. Педагогическая техника. № 4.с. 8-11.

Рогозіна В.О. (1997).Особливості методики розвитку творчих здібностей молодших школярів. Мистецтво та освіта. № 2. с. 8-10.

Розвиток творчої активності школярів(1991).(Ред.). М. : Педагогіка.

Ротерс Т. Т. (1989). Музыкально-ритмическое воспитание и художественная гимнастика: учеб. пособие для учащихся пед. училищ по спец. № 1910 «Физическая культура» / Ротерс Т. Т. - М. : Просвещение.

Цвєткова Л. Ю. (Ред.). (2007).Методика викладання класичного танцю. Підручник. – 2-е вид. Київ. Альтерпрес.

Шевчук А.С. (Ред.).(2016).Дитяча хореографія: навчально-методичний посібник. Тернопіль. Мандрівець.

Published

2023-10-22 — Updated on 2023-10-22

Versions

Issue

Section

Статті