The method of using mobile games for purposeful formation of mental processes in preschool children

Authors

  • A.O. Shchelkunov State higher educational institution "Donbas State Pedagogical University", Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2246-022X
  • , E.A. Holich State higher educational institution "Donbas State Pedagogical University", Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/prrht.2020-5(1).01

Abstract

The purpose of the study is the formation of mental processes of preschool children by means of physical education. Material and methods: The study was conducted in stages during 2019 on the basis of preschool educational institution No. 56 "Katyusha" in Sloviansk, Donetsk region. 94 preschool girls were tested. Testing was carried out at the beginning and at the end of the study. The children formed a control group and an experimental group. Results: The experience of conducting game classes with children of preschool age allows us to state that taking into account organizational and methodical features when conducting physical exercise classes significantly increases their effect. In the context of the above, it becomes obvious the absolute predominance of game forms of development of mental processes of preschool children over all others. Conclusions: For the development of mental processes of preschool children, it is necessary to use not only game material well known to the child, but also to use games with elements of novelty. Moreover, the older the age, the more new games and exercises should be involved by the teacher for this work.

References

Апанасенко Г.Л. (1985) Физическое развитие детей и подростков. Киев: Здоровье.

Бех Д. (2003). Виховання особистості. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід ( Ред І.Д.Бех.) К.: Либідь

Ващенко Г. (1999). Виховний ідеал: підруч. для педагогів, виховників, молоді і батьків (Ред. Г. Ващенко). Полтава: Полтавський вісник.

Горащук В.П. (2003). Формирование культуры здоровья школьников (Ред. В. П. Горащук), Луганск: Альма-матер.

Григоренко В.Г. (2002). Теория мотивированного воздействия дифференциально-интегральных оптимумов педагогических факторов в процессе физической и социальной реабилитации человека (Ред. В. Г. Григоренко) М.: Изд-во ФСИ России.

Леонтьева А.Н., Запорожца А.В. (Ред. Леонтьева А.Н., Запорожца А.В.). (1995). Вопросы психологии ребенка дошкольного возраста Сб. статей. М.

Никифорова Г.С., (Ред. Г.С. Никифорова). (2006). Психология здоровья – СПб.: Питер.

Пристинский В.Н. (2009). Психологические условия формирования мотивационно-ценностного отношения учащихся средних и старших классов к занятиям физической культурой. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт: збірник. Чернігів: ЧДПУ. (69) 178-183

Эльконина Д.Б., Венгера А.Л., (Ред. Эльконина Д.Б., Венгера А.Л.). (1988). Особенности психического развития детей 6-7- летнего возраста. М. Педагогика.

Published

— Updated on 2023-09-04

Versions

  • 2023-09-04 (2)
  • (1)

Issue

Section

Статті