Modern technologies used in the process of physical education and rehabilitation for violations of posture and flat feet in children of older preschool age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-5.019

Keywords:

, posture, children of senior preschool age, physical rehabilitation, physical education

Abstract

Sergey Futornyi, Natalia Nosova & Tetiana Kolomiiets

Purpose: analyze and summarize scientific information on the problem of technologies that are used in the process of physical education and rehabilitation for violations of posture and flat feet in children of older preschool age, according to special scientific and methodological literature.

Material & Methods: theoretical analysis and generalization of literary and documentary sources included the use of a number of the following methods: the method of reconstruction, the method of apperceptions, aspect analysis, hermeneutic analysis, problem analysis.

Results: despite a significant number of scientific studies on the prevention and correction of human posture disorders, recent results and their undoubted value for science and practice, it can be stated that the proposed technologies and methods do not fully allow to effectively cope with the steadily growing number of children senior preschool age with various functional disorders of the locomotor system.

Conclusion: every year the number of children of senior preschool age with functional disorders of posture increases. Inadequate efficiency of health-improving measures for violations of the posture of children of senior preschool age by many researchers is due to the insufficiently developed technology for assessing her condition. Obtained data indicate the need to develop a technology for measuring and analyzing the level of the biogeometric profile of the posture of children aged 56 years in the frontal and sagittal planes.

References

Альошина, А.І. (2016), Профілактика й корекція функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей та молоді у процесі фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття ступеня доктора наук з фіз. виховання і спорту, Київ, 44 с.

Бондарь, Е.М. (2009), Коррекция функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата у детей 5–6 лет с учетом пространственной организации их тела: дис. на соискание ученой степени канд. наук по физическому воспитанию и спорту, Киев, 224 с.

Бичук, І.О. (2011), Технологія профілактики плоскостопості дітей старшого дошкільного віку засобами фізичної культури: дис. на здобуття ступеня канд. наук з фіз. вих. і спорту, Івано-Франківськ, 216 с.

Гасеми Бехнам (2003), Оздоровительная технология при нарушении осанки у детей 7–8 лет: дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук, РГБ, Москва, 135 c.

Гутерман, Т.А. (2005), Дифференцированная коррекция нарушений осанки у детей 6–7 лет средствами оздоровительной физической культуры: автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук, Краснодар, 25 с.

Кашуба, В.А. (2003), Биодинамика осанки школьников в процессе физического воспитания: дис. на соискание ученой степени д-ра наук по физ. воспитанию и спорту, Киев, 40 с.

Кашуба, В.А. (2003), Биомеханика осанки, Олимпийская литература, Киев.

Кашуба, В.А., Тышко, Е.М. (2004), "Биомеханическая коррекция нефиксированных нарушений опорно-двигательного аппарата детей дошкольного возраста", Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей, № 1, С. 71-77.

Кашуба, В.А., Адель Бенжедду (2005), Профилактика и коррекция нарушений пространственной организации тела человека в процессе физического воспитания, Знання Украины, Киев.

Кашуба, В.А. (2011), "Современные представления о профилактике и коррекции функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата детей старшего дошкольного возраста в процессе физического воспитания", XV congres stintific international «Sportul olimpic si sportul pentru toti», Т. 1, USEFS, Сhisinau, С. 575-579.

Кашуба, В., Козлов, Ю. (2012), "Влияние программы физической реабилитации на пространственную организацию тела детей 5–6 лет с круглой спиной в условиях дошкольных общеобразовательных учреждений", Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки, Вип. 7, С. 79-82.

Кашуба, В.А., Лазарева, Е.Б., Козлов, Ю.В. (2014), "Содержание технологии физической реабилитации детей 5–6 лет, с нефиксированными нарушениями опорно-двигательного аппарата, в условиях дошкольного учебного заведения", Ученые записки БГУФК, № 2, С. 10-15.

Кашуба, В.А., Бондарь, Е.М., Гончарова, Н.Н., Носова, Н.Л. (2016), Формирование моторики человека в процессе онтогенеза, Вежа-Друк, Луцьк.

Кастюнин, С.А. (2008), Физкультурно-спортивная работа по плаванию: Методическое пособие, ГОУ ВПО «ЛГПУ», Липецк.

Корд Махназ (2010), Фізична реабілітація дітей 68 років із порушеннями постави у фронтальній площині та сколіотичною хворобою в умовах загальноосвітніх шкіл Ірану: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту, Київ, 22 с.

Красикова, И.С. (2008), Осанка: воспитание правильной осанки. Лечение нарушений осанки, Корона-Век, Санкт-Петербург.

Кудяшева, А.Н. (2012), Физическая реабилитация нарушений осанки детей младшего школьного возраста: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук, Набережные Челны, 23 с.

Лукина, Г.Г. (2003), Профилактика и коррекция нарушений опорно-двигательного аппарата у дошкольников в процессе физического воспитания: автореф. дис. канд. пед. наук, Санкт-Петербург, 24 с.

Макарова, Э.В. (2003), Физическая реабилитация детей со сколиозом І степени в специализированных дошкольных учреждениях: автореф. дис. на соискание учёной степени канд. по физ. воспитанию и спорту, Киев, 22 с.

Мухаммед Абдель Кадер Амро (2001), Физическая реабилитация детей дошкольного возраста с функциональной недостаточностью стоп: автореф. дис. на соискание учёной степени канд. наук по физ. восп. и спорту, Киев, 20 с.

Пангелова, Н.Є. (2014), Теоретико-методичні засади формування гармонійно розвиненої особистості дитини дошкільного віку в процесі фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра наук з фіз. вих. і спорту, НУФВСУ, Київ, 42 с.

Потапчук, А.А., Дидур, М.Д. (2001), Осанка и физическое развитие детей. Программа диагностики и коррекции нарушений, Речь, СПб.

Рыжова, С.П. (1996), Профилактика плоскостопия и косолапости у детей дошкольного возраста: автореф. дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук, Омск, 18 с.

Тимошенко, Л.М. Лавренюк, С.Г., Жуковська, Т.П. (2008), Система роботи з профілактики і корекції порушень опорно-рухового апарату в дітей дошкільного віку: матеріали досвіду роботи ДНЗ № 54 м. Макіївка для дітей із порушенням опорно-рухового апарату. Комплекс загальнорозвивальних вправ до конспектів занять із фізичної культури з дошкільниками, ТОВ «ЛІПС» ЛТД Запоріжжя.

Филимонова, О.С. (2008), Организация и содержание физического воспитания детей старшего дошкольного возраста с различным состоянием опорно-двигательного аппарата на основе средств фитнеса: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук, Краснодар, 24 с.

Kozlov, Yu. (2012), "Physical rehabilitation of children 5–6 years old with functional disorders of the musculoskeletal system, in the conditions of a pre-school educational institution", Theory and methodology of physical education and sports, No. 1, рр. 65-68.

Narskin G.I. (2003), System of prevention and correction of abnormalities of the musculoskeletal system in preschool and school-age children by means of physical education: doct. of sci. thesis, MNIIFC, Moscow, 36 p.

Published

2017-10-31

How to Cite

Футорний, С., Носова, Н., & Коломієць, Т. (2017). Modern technologies used in the process of physical education and rehabilitation for violations of posture and flat feet in children of older preschool age. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(61), 104–109. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-5.019

Issue

Section

Articles