Forms of physical culture and sports activities of general education schools pupils at the age of 15–17 years in their spare time

Authors

  • Андрій Мандюк

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-1.007

Keywords:

physical culture, motor activity, spare time, leisure, students

Abstract

Andriy Mandyuk

Purpose: to determine the forms of physical culture and sports activities in the general structure of spare time for pupils of general education schools aged 15–17 years.

Material & Methods: analysis and generalization of scientific literature; methods of theoretical level of research (analysis and synthesis) sociological survey. The study was attended by students of 10–11 grades of general education schools. Lviv, Ternopil, Ivano-Frankivsk and the city of Khmelnitsky. The total number of interviewed students was 907 people.

Results: most common types of activities are identified, to which students of general education schools aged 15–17 are involved in their spare time. Factors that determine the choice of activity by students in their spare time are established.

Conclusion: most popular types of physical culture and sports activities in their spare time among students aged 15–17 years is active rest and physical training and sports. The main factors influencing the choice of activities in their spare time among students aged 15–17 years, have their own tastes and preferences, a healthy lifestyle and school.

References

Андрєєва, О. (2015), "Теоретико-методологічні засади рекреаційної діяльності різних груп населення", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 29-43.

Бакіко, І. (2016), "Місце фізичної культури та спорту в дозвіллі молоді", Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, № 3 (11), С. 25-28.

Боднар, І.Р., Кіндзера, А.Б. (2016), "Дозвілля українських школярів і місце рухової активності у ньому", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 5, С. 10-18.

Бондар, Т.С. (2013), "Структура сучасного рухового дозвілля підлітків: стан та актуальні проблеми", Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, № 8 (1), С. 93-101.

Гудим, С.В., Гудим, М.П. (2015), "Особливості організації дозвілля дітей шкільного віку", Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 7, С. 237-242.

Дейнеко, А.Х. (2015), "Соціально-педагогічні передумови формування культури рухової діяльності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(48), С. 35-39, doi: 10.15391/snsv.2015-4.006.

Дутчак, М., Ткачук, С. (2012), "Методологічні засади організації фізичного виховання в навчальних закладах України", Фізична активність, здоров’я і спорт, № 2(8), С. 11-16.

Захожий, В. (2016), "Методика формування готовності старшокласників до самостійних занять фізичними вправами", Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, № 2 (10), С. 32-37.

Ковальова, Н. (2017), "Особливості проектування рекреаційно-оздоровчої діяльності старшокласників", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 1, С. 62-67.

Левандовська, Л. (2013), "Основи та критерії оптимального нормування рухової активності школярів старших класів", Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 1(21), С. 181-185.

Носко, М.О. Архипов, О.А., Гаркуша, С.В., Воєділова, О.М., Носко, Ю.М. (2017), "Удосконалення здоров’язбережувальної системи позакласної та позаурочної роботи з фізичного виховання", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, № 143, С. 291-299.

Рощін, І.Г. (2016), "Змістовне дозвілля учнів як необхідна умова їх всебічного розвитку", Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія, № 233, С. 198-208.

Jackson, B. (2013), "Students’ tripartite efficacy beliefs in high school physical education: Within-and cross-domain relations with motivational processes and leisure-time physical activity", Journal of Sport and Exercise Psychology, No. 35, рр. 72-84.

Lochbaum, M. & Jean-Noel, J. (2016), "Perceived Autonomy-Support Instruction and Student Outcomes in Physical Education and Leisure-Time: A Meta-Analytic Review of Correlates", RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, No. 43(12), pp. 29-47.

Lusmägi, P., Einasto, M. & Roosmaa, E.-L. (2016), "Leisure-time physical activity among different social groups of Estonia: Results of the national physical activity survey", Physical Culture and Sport. Studies and Research, No. 69, pp. 43-52.

Seghers, J., Vissersa, N., Ruttena, C., Decroosa, S. & Boena, F. (2014), "Intrinsic goals for leisure-time physical activity predict children's daily step counts through autonomous motivation", Psychology of Sport and Exercise, No. 15, pp. 247-254.

Published

2018-02-28

How to Cite

Мандюк, А. (2018). Forms of physical culture and sports activities of general education schools pupils at the age of 15–17 years in their spare time. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(63), 42–46. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-1.007

Issue

Section

Articles