Effect of ergotherapy on the level of self-care of children with cerebral palsy

Authors

  • Олександр Кущенко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.006

Keywords:

ergotherapy, recovery, functioning, activity, participation, physical activity, exercise

Abstract

Oleksandr Kushchenko

Purpose: form a block of ergotherapy for children with cerebral palsy, supplement it with a program of physical rehabilitation and determine its utility in increasing the level of self-service.

Material & Methods: analysis and generalization of foreign and domestic special scientific and methodological literature; pediatric assessment of activity limitations (PEDI). The contingent of subjects – 106 children 4–6 years old, 54 of them with spastic hemiplegia and 52 with spastic diplegia. Methods of physical therapy were included in the exercises with control groups. The main groups received a part of the modified standard procedures, and the key difference was the use in the main groups of ergotherapy, namely targeted therapy.

Results: purpose of ergotherapeutic interventions was to achieve the maximum possible activity of the child. Purposeful therapy required a priority analysis of the task, the environment of performance and the capabilities of the child. Procedures for targeted therapy were built from occupations that included a specific task algorithm. According to the final results, the main groups had significantly better results in a number of items in the self-service section of PEDI.

Conclusions: use of targeted therapy in conjunction with physical therapy has advantages in improving self-service level, compared with the standard protocol of physical therapy.

References

Вітомський, В.В. (2015), "Оцінка впливу технології фізичної реабілітації на дихальну систему дітей з функціонально єдиним шлуночком серця після гемодинамічної корекції", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(50). С. 44-47.

Вітомський, В. (2015), "Фізична реабілітація дітей з вродженими вадами серця: огляд зарубіжного досвіду та досягнень", Теорія і методика фіз. виховання і спорту, № 3, С. 48-54.

Кущенко, О.О., Вітомській, В.В., Лазарєва, О.Б., Вітомська, М.В. (2017), "Засоби ерготерапії в підвіщенні рівня функціонування та незалежності дітей із церебральним паралічем", Молодіж. наук. вісн. Східноєвроп. націон. ун-ту імені Лесі Українки, Вип. 26, С. 94-102.

Мартинюк, В.Ю. (ред.) (2016), Основи соціальної педіатрії. Навчально методичний посібник: у 2-х т., Т.1. Київ.

Роменськаб Т.Г. (2016), "Особливості формування соціально-побутових навичок у дошкільників з типовим розвитком та з дитячим церебральним паралічем", Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, № 3, С. 175-182.

Финни, Н.Р. (2005), Ребенок с церебральным параличом. Помощь, уход, развитие: Книга для родителей, пер. с англ. Ю.В. Липес, А.В. Снеговской; под ред. Е.В. Клочковой, Теревинф, Москва.

Шевцов, А.Г. (2007), "Окупаціональна терапія як міждисциплінарна сфера реабілітаційної діяльності", Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 19. Корекційна педагогіка та психологія, № 8, С. 81-88.

Choi, B.C. & Pak, A.W. (2006), "Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. definitions, objectives, and evidence of effectiveness", Clin Invest Med., Vol. 29, Iss. 6, pp. 351-364.

Gunel, K.M. (2009), "Rehabilitation of children with cerebral palsy from a physiotherapist’s perspective", Acta Orthop Traumatol Turc., Vol. 43. Iss. 2, pp. 173-180, doi:10.3944/AOTT.2009.173.

Helders, P.J., Engelbert, R.H., Custers, J.W., Gorter, J.W., Takken, T. & Van der Net, J. (2003), "Creating and being created: the changing panorama of paediatric rehabilitation", Pediatr Rehabil., Vol. 6, pp. 5-12.

Imas, Y. & Lazarieva, O. (2017), "Pre-conditions and modern development of specialities in physical therapy and ergo-therapy in Ukraine", Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, No.2 (38), pp. 10-15.

Trabacca, A., Vespino, T., Di Liddo, A. & Russo L. (2016), "Multidisciplinary rehabilitation for patients with cerebral palsy: improving long-term care", Journal of Multidisciplinary Healthcare, Vol. 9, pp. 455-462.

Vitomskiy. V.V., Lazarіeva, О.B., Imas, E.V., Zhovnir, V.A. & Emets, I.N. (2017), "Dynamic of bio-geometric profile indicators of children’s with functionally one ventricle posture at stage of physical rehabilitation", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, No. 7; 21(3), pp. 146-151, doi:10.15561/18189172.2017.0308.

Published

2018-06-30

How to Cite

Кущенко, О. (2018). Effect of ergotherapy on the level of self-care of children with cerebral palsy. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(65), 35–41. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.006

Issue

Section

Articles