Level of development of motor qualities of children of senior preschool age

Authors

  • Ірина Кузьменко
  • Тетяна Черниш

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.009

Keywords:

physical qualities, preschool children, physical education

Abstract

Irina Kuzmenko & Tetiana Chernysh

Purpose: determine the level of development of individual motor skills in children 56 years.

Material & Methods: study involved 52 pupils of a pre-school institution of 56 years old. Such research methods were used as theoretical analysis and synthesis of scientific and methodical literature, pedagogical testing and methods of mathematical statistics.

Results: presents a comparison of motor performance indicators in the age, sex aspects and with the corresponding rating scale.

Conclusion: in the sexual aspect, it was found that the boys show better results than the girls, with the exception of forward torsion from the sitting position and flexion of the foot, where the results are better for girls; Analyzing the level of development of individual physical qualities relative to age, it should be noted that the results of children improve with age; comparing the results with the standards, showed that the indicators correspond to the "average" level.

References

Вільчковський, Е.С. (2008), Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку, Університетська книга, Суми.

Замыслов, Н.Л., Замотаева, Н.И. (2015), Методика оценивания физических качеств детей дошкольного возраста, Саров.

Кулик, Н.А., Масляк, И.П. (2013), "Взаимосвязь компонентов физической подготовленности и физического развития у старших дошкольников", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 11, С. 52-56.

Кулік, Н.А., Масляк, І.П. (2013), "Динаміка фізичного стану дітей старшого дошкільного віку під впливом занять із пріоритетним використанням засобів легкої атлетики", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5, С. 147-150.

Масляк, І.П., Шепель, А.П., Веретельникова, Ю.А. (2017), "Оцінка рухової підготовленості дітей старшого дошкільного віку", Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, ХДАФК, Харків, С. 111-123.

Міністерство охорони здоров’я України (2016), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 р., Київ.

Сергієнко, Л. (2008), "Система оцінки фізичного розвитку та рухової підготовленості людини", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 20-27.

Слабінська, К.А., Мамешина, М.А. (2017), "Рівень фізичного здоров’я дітей старшого дошкільного віку", Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, ХДАФК, Харків, С. 149-159.

Тарасова, Т.А. (2006), Контроль физического состояния детей дошкольного возраста: методические рекомендации для руководителей и педагогов ДОУ, Сфера, Москва.

Irina Masliak, Tetiana Bala, Natalia Krivoruchko, Ludmula Shesterova, Irina Kuzmenko, Nina Kulyk, Roman Stasyuk & Vyacheslav Zhuk (2018), "Functional state of cardiovascular system of 10–16-year old teenagers under the influence of cheerleading classes", Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18 Supplement issue 1, Art 63, 452-458, doi: 10.7752/jpes.2018.s163.

Shesterova, L.Ye., Kuzmenko, I.A. & Maslyak, I.P. (2017), "Motive рreparedness of school-age children under the influence of sspecial exercises affecting the state of the acoustic analyser", Sport science international scientific journal of kinesiology Vol. 10, Iss. 2. pp. 97-104.

Published

2018-10-31

How to Cite

Кузьменко, І., & Черниш, Т. (2018). Level of development of motor qualities of children of senior preschool age. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(67), 57–60. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.009

Issue

Section

Articles