Mechanism of formation of competitiveness of non-Olympic sports

Authors

  • Наталія Середа

Keywords:

marketing, competitiveness, non-Olympic sports

Abstract

Nataliiya Sereda

The article analyzes the competitiveness of non-Olympic sports in Kharkiv. A mechanism for the formation of competitiveness non-Olympic sports are proposed.

Purpose: develop a mechanism for the formation of competitiveness of non-Olympic sports.

Material & Methods: analysis of literary sources and documents, questioning, organizational modeling, methods of marketing analysis (SWOT-analysis), expert assessment, methods of mathematical statistics. The research was conducted in 5 sports schools in Kharkiv, where non-Olympic sports are cultivated. In total, 136 people participated in the study. The composition of the respondents included: directors, deputy directors, methodologists, trainers.

Results: on the basis of marketing analysis, the mechanism of formation of competitiveness of non-Olympic sports was revealed.

Conclusions: as a result of the study, information on the formation of the competitiveness mechanism for non-Olympic sports has been summarized. A competitiveness mechanism was developed for non-Olympic sports and the effectiveness of the developed mechanism was confirmed using the method of expert assessments

References

Антонюк, Л.Л. (2004), Міжнародна конкурентоспроможність країн: теорія та механізм реалізації: монографія, Київ.

Герасимчук, З.В., Яринюк, О.О. (2014), "Маркетинг як інструмент підвищення конкурентоспроможності регіону", Економічні науки. – Серія "Регіональна економіка", С. 75-81.

Гончарук, Т.І. (2003), Конкуренція і конкурентоспроможність: зміст і розвиток у перехідній економіці: монографія, Суми.

Долбишева, Н.Г. (2015), "Неолімпійський спорт як соціальний інститут на рівні державності", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2 (46), С. 70-74.

Имас, Е.В., Мичуда, Ю.П., Ярмолюк, Е.В. (2015), Маркетинг в спорте: теория и практика: монографія, Киев.

Путятіна, Г.М., Середа, Н.В. (2013), "Визначення конкурентних переваг дитячо-юнацьких спортивних шкіл на ринку фізкультурно-спортивних послуг", Молода спортивна наука України: зб. наук. праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини, Вип. 17, Т. 4, С. 139-144.

Фатхутдинов, Р.А. (2005), Управление конкурентоспособностью организации: учебник, Москва.

Hoye, R. (2011), "Management and Marketing Nonprofit Sport Board Performance: A Review and Directions for Future Research", Jurnal of sports menegment, Vol. 25, рр. 275-285.

Sereda, N. (2015), "Analysis of the influence of marketing environment factors on the development of non-Olympic sports in sports schools (on the example of sports tourism)", Slobozhanskyi herald of science and sport, No. 3(47), рр. 83-85.

Sutton, W.A. (2010), "Sport Management Perspectives Developing an Initial Marketing Plan for Intercollegiate Athletic Programs", Jurnal of sports menegment, Vol. 1, рр. 146-158.

Thibault, L. (2011), "Research and Reviews A Framework for

the Analysis of Strategy in Nonprofit Sport Organizations", Jurnal of sports menegment, Vol. 7, рр. 25-43.

Yiannakis, A. (2010), "Research and Reviews Some Contributions of Sport Sociology to the Marketing of Sport and Leisure Organizations", Jurnal of sports menegment, Vol. 3, рр. 103-115.

Published

2019-04-30

How to Cite

Середа, Н. (2019). Mechanism of formation of competitiveness of non-Olympic sports. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(70), 55–58. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/165601

Issue

Section

Articles