Modern methods of physical rehabilitation of preschool children with cerebral palsy: the version, the theory, argued (literature review)

Authors

  • Юлія Миколаївна Кривошлик [Yulia Kryvoshlyk] National University of Physical Education and Sport of Ukraine, Ukraine

Keywords:

cerebral palsy, physical rehabilitation, rehabilitation methods

Abstract

The problem of cerebral palsy – physical (violation of basic motor functions, problems with vision, hearing, etc.) and social (inability to self-training) problem of children. It is shown that the problem of recovery of children with cerebral palsy has both medical and social importance. Conducted a systematic analysis of the literature on physical rehabilitation of children with cerebral palsy. Found that at present there are many methods of physical rehabilitation. All are aimed at different parts of the disease and aim one goal – social adaptation of the child. The article presents the most used worldwide methods of physical rehabilitation in cerebral palsy – Bobath-therapy, Voigt-therapy, TANDO-therapy techniques Petiot, K. O. Semenova, V. I. Kozyavkin. As well as the data on such modern techniques as dolphins and horseback riding. It is shown that all these methods are effective and help the child recover faster and how much it is possible to join the society.

References

Белова А. Н. Нейрореабилитация: Руководство для врачей / А. Н. Белова. – М. : Антидор, 2003. – 568 с.

Козявкін В. І. Методика проф. В. І. Козявкіна. Система інтенсивної Козявкін-нейрофіозіологічної реабілітації. Блок кінезіотерапії / В. І. Козявкін, Б. Д. Волошин. – Міжнародна клініка відновного лікування. – Трускавець, 2004. – 125 с.

Лысенко В. И. Использование дельфинотерапии в реабилитации детей / В. И. Лысенко, И. В. Загоруйченко, Ю. К. Батозский // Матер. VI Конгресса педиатров России «Неотложные состояния у детей». – Москва, 2000. – с. 177–178.

Марченко О. К. Основы физической реабилитации : [учебник для студентов высш. учеб. Заведений] / О. К. Марченко. – Киев : Олимпийская литература, 2012. – 528 с.

Микитюк К. В. Сучасні підходи до фізичної реабілітації дітей / К. В. Микитюк // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теор. журн.] – Харків : ХДАФК, 2009. – № 1. – с. 147–150.

Мурза В. П. Психолого-фізична реабілітація / В. П. Мурза. – К. : ОЛАН, 2005. – с. 219–237.

Мухін В. М. Фізична реабілітація / В. М. Мухін. – К. : Олімпійська література, 2005. – 436 с.

Основи медико-соціальної реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи : [Навчально-методичний посібник] / За ред. В. Ю. Мартинюка, С. М. Зінченко. – К. : Інтермед, 2005. – 416 с.

Семенова К. А. Восстановительное лечение детей с перинатальным поражением нервной системы и детским церебральным параличом / К. А. Семенова. – Москва : Закон и порядок, 2007. – 616 с.

Скавронський О. П. Динаміка показників фізичного стану дітей з церебральним паралічем та фізично здорових однолітків на етапі молодшого шкільного віку / О. П. Скавронський // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теор. журн.] – Харків : ХДАФК, 2005. – № 8. – с. 162.

Чен Эдуард. Метод сиамских близнецов при обучении детей с двигательными расстройствами / Эдуард Чен. – СПб : ИНКАМ, 2005. – 88 с.

Václav Vojta. Das Vojta-Prinzip, 3 / Václav Vojta, Annegret Peters. – Auflage, Springer Heidelberg, 2007. – 240 s.

Published

2013-04-30

How to Cite

Кривошлик [Yulia Kryvoshlyk] Ю. М. (2013). Modern methods of physical rehabilitation of preschool children with cerebral palsy: the version, the theory, argued (literature review). Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(35), 157–160. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/18605

Issue

Section

4