Socio-cultural role and functions the subjects of marketing in sports

Authors

  • Лідія Михайлівна Газнюк Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine

Keywords:

humanistic ideals of sport, social and cultural services in the field of sports, the subject of marketing, social management and commercialization of the sport

Abstract

The authors consider the social value of sport in terms of commercialization and marketing subjects particularly in physical education. The main factors that are subjective in nature and impede the practical implementation of social and cultural potential of sport. The basic functions of marketing sports organizations that provide social and cultural services in the field of physical culture and sports people. The conclusions on the need for immediate implementation of complex marketing processes especially in the public sector, physical education, because the rigidity of the sector provoked by government grants and subsidies is a threat of stagnation in the field of physical culture and sports in our country. The conclusions with respect to marketing as a modern form of social control, designed to meet the needs in the interests of all participants in market activity in the area in the post-industrial society.

References

Алешин В. В. Маркетинг и менеджмент в сфере физической культуры и спорта // В. В. Алешин. – М. : ТЕИС, 2000 – 80 с.

Бабич A. M. Социальная сфера в условиях перехода к рынку // A. M. Бабич, E. H. Жильцов, Е. В. Егоров / Под ред. E. H. Жильцова. – М. : Центр социального прогнозирования и маркетинга, 1993. – 170 с.

Быховская И. М. Гуманизм или технократизм: два стиля мышления в спорте / И. М. Быховская // Нравственный потенциал современного спорта: Материалы ІV Всесоюзного методологического семинара : [г. Суздаль 10–12 марта 1988 г.] – М., 1989. – с. 29–30.

Бодрунов С. Д. Маркетинг информационных услуг: модели управления / С. Д. Бодрунов, И. В. Максимей. – М. : Экономика, 1992. – 128 с.

Гордин В. Э. Социальная политика и социальный маркетинг / В. Э. Гордин. – СПб. : СПбУЭФ, 1993. – 102 с.

Степанова О. Н. Маркетинг в сфере физической культуры и спорта: монографія [Электронный ресурс] / О. Н. Степанова. – М. : Совет. спорт : ПИК ВИНИТИ, 2005. – [2-е изд.]. – 254 с. – Режим доступу : www.kodges.ru/49195-marketing-v-sfere-fizicheskoj-kultury-i-sporta.html.

Published

2013-04-30

How to Cite

Газнюк, Л. М. (2013). Socio-cultural role and functions the subjects of marketing in sports. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(35), 190–195. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/18718

Issue

Section

6