Use of special technical means in the physical education of preschool children with visual impairment

Authors

  • Ирина Вячеславовна Панасюк [Irina Panasyuk] South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky, Ukraine

Keywords:

technique, exercises, technical, means, locomotors

Abstract

It was found that the use of technical means and exercises which were designed for them in conjunction with the general developmental and special exercises, their dosage, could provide high remedial pedagogical effect in the locomotors area. The experiment involved 40 children with visual impairment. It is established that the system of using the technical equipment in physical education ensures the normalization of children’s locomotors characteristics(speed, speed-strength and dexterity). It is noted that the correction of children’s movement disorders is achieved through the use of correction exercises and in development and correction of vision, using other analyzers in the performance of locomotors actions, the dose of exercise stress.

References

Гложик І. З. Аналіз рівня розвитку координаційних здібностей у дітей з порушенням зору / І. З. Гложик, З. М. Якімець // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2012. – № 5. – Ч. 1. – С. 63–66.

Ковиліна В. Г. Корекція рухових якостей дітей дошкільного віку з порушенням зору : автореф. к. пед. н. : 13.00.03. – Корекційна педагогіка / В. Г. Ковиліна. – Одеса : ПУДПУ імені К. Д. Ушинського, 2004. – 21 с.

Муратов Р. С. Компетенция и коррекция дефекта зрения при помощи технических средств в процес се школьного обучения слепых и слабовидящих : автореф. д. пед. н. / Р. С. Муратов. – М., 1970. – 36 с.

Николаев В. С. Методика применения тренажерних устройств в целях коррекции недостатков физической подготовки слепых : автореф. к. пед. н. : 13.00.04. / Р. С. Муратов. – Одесса, 1982. – 20 с.

Павлов Ю. В. Коррекция двигательных нарушений у детей дошкольного возраста с косоглазием и амблиопией с применением специальных технических средств : автореф. к. пед. н. : 13.00.03. / Ю. В. Павлов. – Одесса, 1988. – 20 с.

Плаксина Л. И. Коррекционно-воспитательная работа в детских садах для детей с нарушением зрения / Л. И. Плаксина // Всесоюзный симпозиум по дошкольному воспитанию детей с нарушением зрения. – М., 1979. – С. 39–46.

Сековец Л. С. Коррекционная направленность физического воспитания дошкольников с монокулярным зрением : автореф. д. пед. н. : 13.00.03. – Коррекционная педагогика. / Л. С. Сековец – Нижний Новгород, 2002. – 21 с.

Семенов Л. А. Тренажери и их использование в школах для слепых и слабовидящих детей / Л. А. Семенов. – М. : ВОС, 1985. – 104 с.

Сермеев Б. В. Методика воспитания двигательных качеств у аномальних детей : [учеб.-метод. пособие для студентов по обучению и воспитанию аномальных детей] /

Б. В. Сермеев. – Горький, 1976. – 83 с.

Форостян О. І. Теорія та практика фізичного виховання школярів з вадами зору в Української дефектології другої половини ХХ ст. / О. І. Форостян // Наука і освіта. – Одеса, 2010. – № 2. – С. 190–195.

Published

2013-06-30

How to Cite

Панасюк [Irina Panasyuk] И. В. (2013). Use of special technical means in the physical education of preschool children with visual impairment. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(36), 7–11. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/20454

Issue

Section

1