State and peculiarities of students’ functional preparedness for physical loads at the stage of adaptation to the training process

Authors

  • Сергій Васильович Бондаренко [Sergiy Bondarenko] Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University, Ukraine
  • Наталія Олександрівна Дарзинська [Nataliya Darzinska] Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University, Ukraine
  • Людмила Василівна Сидило [Liudmila Sidilo] Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University, Ukraine

Keywords:

functional preparedness, field diagnostics, rapid assessment, prenosological state

Abstract

A problem of students’ adaptation to the academic workload has been considered based on the analysis of dynamics of indicators of the cardiovascular and cardiorespiratory systems in the process of physical activity. The necessity to improve pedagogic control over their functional state has been demonstrated. Certain advantages of the universal cardiorespiratory indicator in the rapid diagnostics of functional states at the physical training classes have been proved. Abnormal (prenosological) states of the cardiorespiratory system of 17–18 years old students have been identified under light and moderate physical load which have to be taken into consideration and adjusted in the course of the class. A pattern of students’ self-control over the state of the cardiorespiratory system during physical activity has been proposed.

References

Баевский Р. М. Оценка адаптационного потенциала системы кровообращения при массовых профилактических обследованиях / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева, Н. Р. Палеев. – М. : ВНИИМИ, 1987. – 19 с.

Васильков А. А. Теория и методика физического воспитания : [учебник] / А. А. Васильков. – Ростов н/Д : Феникс, 2008. – 381 с.

Волков В. Л. Розвиток фізичних здібностей студентів у системі фізичної підготовки : [монографія] / В. Л. Волков. – К. : Освіта України, 2011. – 420 с.

Казанцева А. В. Индивидуальний подход и дифференциация как основные принципы организации учебных занятий по физическому воспитанию детей с ослабленным здоровьем / А. В. Казанцева // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2012. – № 4. – С. 7–10.

Круцевич Т. Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навчальний посібник / Т. Ю. Круцевич, М. І. Воробйов, Г. В. Безверхня. – К. : Олімп. літ-ра, 2011. – 224 с.

Леко Б. Диференціація фізичного виховання у ВНЗ – шлях до спорту для всіх / Б. Леко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб.наук.пр.за ред.проф. Єрмакова С. С.]. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2003. – № 22. – С. 101–112.

Семененко В. Особливості організації процесу фізичного виховання у технічному вищому навчальному закладі / В. Семененко, В. Білецька // Теорія і методика фізичної культури і спорту. – 2011. – № 3. – С. 74–77.

Мойкин Ю. В. Психофизические основы профилактики перенапряжения : [монография] / Ю. В. Мойкин, А. И. Киколов, В. И. Тхоревский, Л. Е. Милков. – М. : Медицина, 1987. – 256 с.

Published

2013-06-30

How to Cite

Бондаренко [Sergiy Bondarenko] С. В., Дарзинська [Nataliya Darzinska] Н. О., & Сидило [Liudmila Sidilo] Л. В. (2013). State and peculiarities of students’ functional preparedness for physical loads at the stage of adaptation to the training process. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(36), 85–89. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/21303

Issue

Section

3