Properties of nervous system and psycho-emotional state of students of higher education establishments of III-IVlevel of accreditation

Authors

  • Іванна Романівна Боднар / Bodnar I. Lviv State University of Physical Culture,
  • Любомир Степанович Вовканич / Vovkanich L. Lviv State University of Physical Culture,
  • Тетяна Ігорівна Дух / Dukh T. Lviv State University of Physical Culture,
  • Богдан Миколайович Кіндзер / Kindzer B. Lviv State University of Physical Culture,
  • Роман Юрійович Гут / Gut R. Lviv State University of Physical Culture,

Keywords:

physical education, students, state of the nervous system, psycho-emotional state

Abstract

Psycho-physiological indices of students have been investigated and analyzed: dynamic working capacity of the nervous system under conditions of time deficit; strength and lability of nervous processes (with application of tapping-test); autogenic parameters of the psycho-emotional state (according with Lusher method). 107 students of humanitarian specialties participated in the research. It has been found out, that medium strength and medium level of lability of the nervous system are being characteristic for students, as well as low level of psycho-emotional stability. Predominance of guys upongirls was reliable according with row of indexes. Lag from the indices of persons, that are specialized in improvement of possibilities of the nervous system and indices of the psycho-emotional state (karate sportsmen), confirms possibility of their development in students by means of karate

References

Барыбина Л. Н. Характеристика психофизиологических показателей студентов различных спортивных специализаций / Л. Н. Барыбина, Ж. Л. Козина // Физическое воспитание студентов. – № 4. – 2010. – С. 123–123.

Бондарєв Д. В. Особливості психофізичних здібностей студентів, що займаються спортивними іграми [Електронний ресурс] / Д. В. Бондарєв, В. А. Гальчинский. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/phvsts/texts/2008-1/08bdvrws.pdf

Вовканич Л. Комплексна характеристика функціональної підготовленості юних каратистів / Л. Вовканич, Б. Кіндзер, А. Дунець-Лесько // Фізична активність, здоров’я і спорт. – 2010. – № 2. – С. 30–38.

Гант Е. Е. Особенности продуктивности когнитивных функций у детей среднего школьного возраста в условиях соревновательной и постсоревновательной деятельности / Е. Е. Гант // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2001. – № 6. – С. 17–21.

Гант Е. Е. Особенности психической работоспособности детей среднего школьного возраста в условиях соревновательной и постсоревновательной деятельности / Е. Е. Гант // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теор. журн.] – 2011. – № 2. – С. 215–218.

Голикова В. В. Психофизиологические аспекты обучения курсантов морских операторских профессий [Электронный ресурс] / Голикова В. В. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppmb/texts/2009_12/09laneau.pdf

Дунець-Лесько А. Вплив велоергометричних навантажень на показники сенсомоторних реакцій та серцевий ритм кваліфікованих спортсменів-каратистів / А. Дунець-Лесько, Л. Вовканич, І. Богдан // Молода спортивна наука України : [зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту]. – Л., 2010. – Вип. 14, т. 3. – С. 72–77.

Лаврентьєв О. М. Формування функціональної підготовленості працівників оперативних підрозділів правоохоронних органів України / О. М. Лаврентьєв // Проблеми фізичного виховання і спорту. – 2009. – № 12. – С. 113–116.

Маляр Е. Вплив засобів футболу на розвиток професійно важливих якостей студентів економічних спеціальностей / Е. Маляр // Молода спортивна наука України : [зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту]. – Л., 2010. – Вип. 14, т. 2. – С. 151–154.

Психофізіологічні функції висококваліфікованих спортсменів різної спеціалізації / [Г. Коробейников, К. Вернидуб, Г. Россоха та ін.] // Молода спортивна наука України : [зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту]. – Л, 2005. – Вип. 9, т. 1. – С. 62–66.

Ровный А. С. Коррекция психофизической подготовленности студентов технических специальностей игровыми средствами [Электронный ресурс] / А. С. Ровный, Н. В. Бурень. – Режим доступа : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/phvsts/texts/2008-1/08rasspe.pdf

Толчєва Г. В. Оцінка психофізіологічного стану студенток з досвідом занять хатха-йогою / Г. В. Толчєва // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2011. – № 11. – C. 128–131.

Церковна О. Структура комплексної спеціально-професійної підготовки студентів вищого технічного ВНЗ [Електронний ресурс] / О. Церковна. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/.../19Tserkovnaya_132.doc

Юй Шань. Особенности проявления различных видов реакции у спортсменов, занимающихся тхеквондо / Юй Шань // Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей : [сб. науч. тр.] / [под. ред. С. С. Ермакова]. – 2009. – № 2. – С. 159–167.

Ягелло В. Особенности психофизиологических функций у высококвалифицированных дзюдоистов разных весовых категорий [Електронний ресурс] / В. Ягелло, Г. Коробейников // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [наук. моногр.] / [за ред. С. C. Єрмакова]. – Х., 2007. – № 10. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/PPMB/texts/2007-10/07jawcvc.pdf

Чумаева Ю. В. Медико-психологическая реабилитация как система профилактики и коррекции производственно обусловленных психосоматических нарушений пожарных-спасателей [Электронный ресурс] / Ю. В. Чумаева, Э. М. Псядло, Л. М. Шафран // Актуальные проблемы транспортной медицины. – 2009 (19). – № 1. – Режим доступа : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Chem_Biol/Aptm/2010-1/materials/070-080.pdf

Published

2012-06-30

How to Cite

Боднар / Bodnar I. І. Р., Вовканич / Vovkanich L. Л. С., Дух / Dukh T. Т. І., Кіндзер / Kindzer B. Б. М., & Гут / Gut R. Р. Ю. (2012). Properties of nervous system and psycho-emotional state of students of higher education establishments of III-IVlevel of accreditation. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(30), 94–98. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/22629

Issue

Section

3