Military-applied physical cadets training.

Authors

  • Вадим Миколайович Красота (Vadim Krasota) Academy of Naval Forces of P.S. Nakhimov, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2014-2.017

Keywords:

cadet, model, officer, structure, physical training

Abstract

Goal: The formation of structural system model of military-applied physical cadets training of higher military institutions. Material and methods: scientific, managerial and documentary sources. Results: Usage of the basic theory tenets of outrunning reality reflection lets us to define the main structural model’s characteristics and components (directionally informative, functional implementing, effective) of military-applied system of cadets physical training in the higher military school. This model, reflecting the interaction of its two major subsystems (subject and object of training and education), reasonably formed with respect to the direction of the educational process for outstripping cadets adapt to the specific mode of future professional activity. Usage of certain provisions (on the study results) reflected during the programmed stages of learning: adaptive, base-formational, fixing, realizable. Conclusions: The structural system model of military-applied physical training that was developed, marked the beginning of practical realization of its content component in the cadets educational process of higher military educational institutions.

References

Анохин П. К. Опережающее отражение действительности / П. К. Анохин // Избранные труды. Философские аспекты теории функциональных систем. – М. : Наука, 1978. – С. 7–26.

Конотопов П. Ю. Основы информационно-аналитической деятельности и модельного обеспечения процессов управления (системно-эталонный подход) : [учеб.-метод. пособ.] / П. Ю. Конотопов, Н. В. Куликова. – М., 2005. – С. 23–42.

Лігоцький А. О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем : [монографія] / А. О. Лігоцький. – К. : Техніка, 1997. – 340 с.

Наказ Міністра оборони України від 30.12.2009 № 685 «Про затвердження Настанови з ФП у Збройних Силах України». – К. : РВВ АГУ ГШ ЗС України, 2009. – 231 с.

Ольховий О. М. Теоретико-методичні основи професійно-спрямованої фізичної підготовки курсантів ВВНЗ ЗС України : [монографія] / О. М. Ольховий.  Х. : ХУПС, 2012. – 286 с.

Пилипей Л. П. Методологія професійно-прикладної фізичної підготовки студентів у вищих навчальних закладах / Л. П. Пилипей // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х. : ХОВНОКУ (ХДАДМ). – 2012. – № 10. – С. 59–63.

Попов А. Г. Профессионально-прикладная физическая подготовка курсантов высших военных учебных заведений на основе моделирования условий боевой деятельности : дис. … к.п.н : 13.00.04 / А. Г. Попов. – Нижний Новгород, 2009. – 151 с.

Романчук С. В. Фізична підготовка курсантів військових навчальних закладів Сухопутних військ ЗС України : [монографія] / С. В. Романчук. – Л. : АСВ, 2012. – 367 с.

Ротенберг B. C. Поисковая активность и адаптация / B. C. Ротенберг, В. В. Аршавский. – М. : Наука, 1984. – 192 с.

Русалов В. М. Дифференциально-психологический анализ интеллектуального поведения в вероятностной среде / В. М. Русалов, C. JI. Кошман. – М. : Наука, 1980. – 115 с.

Published

2014-04-30

How to Cite

Красота (Vadim Krasota) В. М. (2014). Military-applied physical cadets training. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(40), 85–89. https://doi.org/10.15391/snsv.2014-2.017

Issue

Section

Articles