Organizational and curricular support and efficiency of educational and health-improving activity complexes in the physical education process of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.003

Keywords:

physical education, students, educational complex, motor activity. physical education

Abstract

Olena Andrieieva & Uliana Kateryna

Purpose: to develop organizational and methodological support of the activity of educational and health-improving complexes in the physical education process of students in physical education and to test its effectiveness.

Material & Methods: questioning with the purpose of determining the motivation of students, their observance of a healthy lifestyle, the peculiarities of leisure activities; testing the level of theoretical knowledge of students; G. L. Apanasenko methodology (2011) to assess the level of physical health. The pedagogical experiment involved 161 students who studied at the I–IV courses of the University of the State Fiscal Service of Ukraine.

Results: pedagogical conditions that determine the participation of students in extracurricular activities in physical education are revealed.

Conclusion: the positive influence of the introduction of the model of the activity of educational and health-improving complexes on the degree of involvement of students in extracurricular activities has been established, in turn, has helped to raise their level of health, theoretical awareness, motivation and skills of leisure.

References

Андрєєва, О., Садовський, О. (2014), "Оцінка ставлення студентів до організації процесу фізичного виховання у вищих навчальних закладах", Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт, Вип. 15, С. 31-35.

Андреева, Е., Катерина У. (2014), "Анализ мотивации студентов к внеучебным формам организации занятий по физическому воспитанию", Фізична активність, здоров’я та спорт, № 4 (18), С. 18-27.

Базильчук, В.Б. (2004), Організаційні засади активізації спортивно-оздоровчої діяльності студентів в умовах вищого навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фiз. виховання та спорту, Львів, 22 с.

Катерина, У.М. (2013), "Удосконалення організації фізичного виховання студентів у позанавчальний час", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 4, С. 21-25.

Катерина, У. (2016), "Обґрунтування ефективності впровадження навчально-оздоровчих комплексів в процес фізичного виховання студентів", Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. пр., Вип. 1, С. 66-71.

Королінска С.В. (2007), Клубна форма організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фiз. виховання та спорту, Львів, 20 с.

Луценко, Л.С., Сутула, А.В., Шутєєв, В.В., Батєєва, Н.П., Мельнічук, Д.Р. (2014), "Зміни ставлення студентів до фізкультурно-спортивної діяльності та до оцінки власного здоров’я за період навчання у вузі", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(43), С. 35-40, doi: 10.15391/snsv.2014-5.007

МОН України (2015), Про особливості формування навчальних планів на 2015/2016 навчальний рік. Наказ № 47від 26.01.2015, режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0132-15

МОН України (2015), Рекомендації щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Лист № 1/9-454 від 25 вересня 2015 року «Щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах», режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4440

Сутула, В.О. Луценко, Л.С., Булгаков, О.І., Дейнеко, А.Х., Сутула, А.В., Шутєєв В.В. (2016), "Щодо сучасних організаційних інновацій в системі фізичного виховання студентської молоді", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1(51), С. 99-106, doi:10.15391/snsv.2016-1.017

Published

2017-12-30

How to Cite

Андрєєва, О., & Катерина, У. (2017). Organizational and curricular support and efficiency of educational and health-improving activity complexes in the physical education process of students. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(62), 15–20. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.003

Issue

Section

Articles