Peculiarities of self-governing students of a higher education institution of a sports profile

Authors

  • Анастасія Бондар
  • Юлія Ждамірова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.003

Keywords:

students, higher educational institutions, self-government bodies, student self-government bodies

Abstract

Anastasiia Bondar & Yuliya Zhdamirova

Purpose: determine the features of student self-government higher education institution of a sports profile.

Material & Methods: 120 students of the Kharkov State Academy of Physical Culture. The theoretical-methodological analysis, the analysis of normative legal documents, the system analysis, the survey (questioning) are held.

Results: motivational number of students-athletes to participate in student self-government including needs: in prestige, self-improvement, recognition; achieving success and avoiding failures; show power over others; in communication, the establishment of emotional ties with others; participation in the cognitive process. The organizational structure of the bodies of student self-government of the Kharkov State Academy of Physical Culture includes the student parliament, the student council of the hostel, the student trade union committee and the student scientific society, which interact with each other and have their leaders.

Conclusions: the main motivations for participation in student self-government are 67% of the students surveyed who consider the possibility of self-realization, through public work and its importance for the educational institution. The main body of student self-government is the Student Parliament, the election of the heads of the organization takes place by secret ballot during the general conference of students, and all other decisions are taken by open voting.

References

Верховна Рада України (2014), "Закон України «Про вищу освіту»", Відомості Верховної Ради (ВВР), № 37-38, ст. 2004 (редакція від 28.09.2017, режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Зимняя, И.А. (2004), Педагогическая психология, Логос, Москва.

Кон, И.С. (1984), В поисках себя: личность и ее самосознание, Политиздат, Москва.

Кращенко, Ю.П. (2009), "Особливості організації системи студентського самоврядування", Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки, С. 255-262.

Кращенко, Ю. (2011), "Особливості системи студентського самоврядування вищого педагогічного навчального закладу", Гуманітарні та соціальні науки: матеріали IIІ Міжнародної конференції молодих вчених HSS-, 24–26 листопада 2011 року, Львів, Україна, Національний університет "Львівська політехніка", Видавництво Львівської політехніки, Львів, С. 232-235.

Лисюк, Н. (2004), Студентське самоврядування в Україні. Молодіжна Альтернатива, Київ.

Пилоян, Р.А. (1984), Мотивация спортивной деятельности, ФиС, Москва.

Потопа, К. (2006), Соціально-педагогічні умови організації студентського самоврядування у вищих навчальних закладах: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.05 “соціальна педагогіка”, Київ, 21 с.

Харківська державна академія фізичної культури (2016), Статут громадської організації «Студентський парламент Харківської державної академії фізичної культури «СПАР», ХДАФК, Харків.

Taylor, F. (1911), Principles of scientific management, Harper & Brothers, New York, London.

Published

2018-04-30

How to Cite

Бондар, А., & Ждамірова, Ю. (2018). Peculiarities of self-governing students of a higher education institution of a sports profile. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(64), 17–20. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.003

Issue

Section

Articles