Level of involvement of children and adolescents in various forms of motor activity in Ukraine and member countries Active Healthy Kids Global Alliance

Authors

  • Андрій Мандюк

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.007

Keywords:

children, pupils, motor activity, AHKGA, active movement, sports, gaming activities

Abstract

Andriy Mandiuk

Purpose: compare the estimates of individual indicators of motor activity in Ukraine and other countries according to the standards of the Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA).

Material & Methods: analysis and generalization of scientific literature; methods of the theoretical level of research (analysis and synthesis), a sociological survey, evaluation of data using the Active Healthy Kids Global Alliance methodology. The study was conducted in groups of students aged 1214 (n=1893, of whom 899 were men and 994 girls) and 1517 years (n=925, of them 449 men and 476 girls). The assessments of the indicators of the motor activity of children of different ages, presented in the AHKGA database and special reports from different countries.

Results: results of a survey of pupils of secondary schools in Ukraine, the analysis of reports on the motor activity of children in the AHKG member countries made it possible to compare the estimates of such indicators of locomotor activity as organized sport and physical activity, unorganized active play, and active transportation.

Conclusions: according to AHKGA standards, organized sports activities and motor activity of Ukrainian children are rated for "D", unorganized gaming activity – for "C" and active movement – for "B".

References

Даниленко, Г.М., Нестеренко, В.Г (2016), «Вплив фізичної активності на рівень розумової працездатності школярів, що навчаються за різними програмами», Современная педиатрия, № 8, С. 55-58.

Кіндзера, А.Б., Боднар, І.Р., Сороколіт, Н.С. (2017), «Характеристика рівня добової рухової активності школярів 5–9 класів», Фізична культура, спорт та здоров’я нації, № 4, С. 176-180.

Круцевич, Т., Пангелова, Н. (2014), "Раціональна рухова активність як фактор підвищення розумової працездатності школярів", Спортивний вісник Придніпров'я, № 2, С. 73-76.

Москаленко, Н., Полякова, А., Решетилова, В. (2016), "Моделювання раціонального рухового режиму дітей 3–4 років у дошкільних закладах різного типу", Спортивний вісник Придніпров'я, № 3, С. 151-157.

Остапенко, О.І., Косата, І.В. (2016), «Сучасні технології формування звички до рухової активності молодших школярів у процесі фізичного виховання», Науковий часопис [Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова]. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 10, С. 76-79.

Президент України (2016), "Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація", Урядовий кур’єр, № 38, С. 8-9.

Сутула, В.О., Дейнеко, А.Х., Вишня, О.В (2015), "Формування культури рухової діяльності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6, С. 170-173.

Asfour Lila, et al. (2015), «The association of organized and unorganized physical activity and sedentary behavior with internalizing and externalizing symptoms in Hispanic adolescents», Child and adolescent mental health, No. 21.2, pp. 109-114.

Hills, Andrew P., Dengel, Donald R. & Lubans, David (2015), «Supporting public health priorities: recommendations for physical education and physical activity promotion in schools», Progress in cardiovascular diseases, No. 57.4, pp. 368-374.

Marques, Adilson, Ekelund, Ulf & Sardinha, Luís B. (2016). «Associations between organized sports participation and objectively measured physical activity, sedentary time and weight status in youth», Journal of Science and Medicine in Sport, No. 19.2, pp. 154-157.

Neufer, P. Darrell, et al (2015), "Understanding the cellular and molecular mechanisms of physical activity-induced health benefits", Cell metabolism, No. 22.1, pp. 4-11.

Poitras, Veronica Joan, et al (2016), "Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology", Nutrition, and Metabolism, No. 41.6, pp. 197-239.

Harrington, Deirdre, Belton, Sarahjane, Murphy, Marie et al (2016), The 2016 Ireland North and South Report Card on Physical Activity for Children and Youth, University of Leicester, University of Ulster.

Active healthy kids (2016), The global matrix 2.0 on physical activity for children and youth, Released on November 16th, 2016 at the International Congress on Physical Activity and Public Health in Bangkok, Thailand, available at: https://www.activehealthykids.org/the-global-matrix-2-0-on-physical-activity-for-children-and-youth/ (accessed 26 February 2018).

Tremblay, Mark S. et al (2014), "Physical Activity of Children: A Global Matrix of Grades Comparing 15 Countries", Journal of Physical Activity and Health, No. 11(Supp 1), pp. 113-S125.

Warburton, D.E. & Bredin, S.S. (2016), "Reflections on physical activity and health: what should we recommend?", Canadian Journal of Cardiology, No. 32.4, pp. 495-504.

World Economic Outlook Database (2016), International monetary fund, April 2016, available at: http://www.imf.org/external/ns/cs.aspx?id=28 (accessed 28 February 2018).

World Health Organization (2016), World health statistics 2016: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals, available at: http://www.who.int/gho/publications/world_health_statistics/2016/en/ (accessed 28 February 2018).

Published

2018-06-30

How to Cite

Мандюк, А. (2018). Level of involvement of children and adolescents in various forms of motor activity in Ukraine and member countries Active Healthy Kids Global Alliance. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(65), 42–47. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.007

Issue

Section

Articles