Characteristic differences in the choice of factors of a healthy lifestyle as components of the individual physical culture of modern schoolchildren

Authors

  • Оксана Марченко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-6.002

Keywords:

schoolchildren, boys, girls, healthy lifestyle, physical education, sports, bad habits

Abstract

Oksana Marchenko

The article describes the factors of a healthy lifestyle, which adhere to students of different ages.

Purpose: to explore the age-related features of the formation of the factors of a healthy lifestyle as components of individual physical education of schoolchildren of 11–17 years old.

Material & Methods: 628 people took part in the study (282 young men; 346 women). In order to solve the research problems, a survey was conducted of respondents “Determining the motives and interests of schoolchildren in the field of physical culture and sports”.

Results: it has been determined that motor activity, as one of the main factors of a healthy lifestyle in boys and girls aged 14–17, remains in the last place, except for sports class students. It is proved that only 34,1% of graduates, 48,9% of students in the 9th grade and 33,3% of ten students do not use alcoholic beverages. The highest percentage among smokers is in the 7th and 8th grades (33,3% and 22,7% respectively). Young men graduates are more likely to have a healthy lifestyle, and the percentage of those who smoke is reduced to 14,6%. Among the girls, it was found that 23,3% of ninth-graders smoke.

Conclusion: it is proved that in the age aspect there are quite significant differences between the boys and girls in choosing the priority factors of a healthy lifestyle, which they adhere to during the week. Attitudes towards bad habits are also different and ambiguous. That is, with age, the priorities of the value orientations of young people change, and the gender factor influences the formation of young men and women’s views on maintaining a healthy lifestyle.

References

Апанасенко, Г.Л. (1999), «Проблемы управления здоровьем человека», Наука в олимпийском спорте, Спец.выпуск, С. 56-60.

Аршавский, И.А. (1982), Физиологические механизмы и закономерности индивидуального развития, Наука, Москва.

Бальсевич, В.К. (2000), Онтокинезиология человека, Академия, Москва.

Боднар, І.Р. (2014), Теоретико-методичні основи інтегративного фізичного виховання школярів I-III груп здоров’я: дисертація, Львів. держ. ун-т фіз. культури, Львів, 400 с.

Височан, Л. (2015), "Формування основ здорового способу життя в учнів молодших класів", Гірська школа Українських Карпат, № 12-13, С. 241-243.

Давыденко, Д.Н., Зорин, В.Е., Борильхевич, В.Е. и др. (2001), Социальные и биологические основы физической культуры, СПбГУ, СПб.

Євстігнєєва, І.В. (2012), Гендерне виховання учнів основної школи на уроках фізичної культури: дисертація к. п. н., Луганськ, 228 с.

Круцевич, Т. (2012), "К вопросу об эффективности системы физического воспитания в общеобразовательных школах Украины", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 239-243.

Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Олімп. л-ра, Київ, Т. 1, С. 40-58.

Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю. (2017), "Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects", Physical Education, Sports and Health in Modern Society: Collected Scientific Papers of Lesya Ukrainka Eastern European National University, № 2 (38), С. 112-116.

Марченко, О.Ю. (2017), "Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді", Фізична культура і спорт: досвід та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, Чернівці, 1 березня 2017, Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, № 3. 1 березня (43.1), С. 180-183.

Марченко, О.Ю. (2014), "Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: науковий журнал, № 1, С. 37-41.

Москаленко, Н. (2011), "Проектування концепції інноваційних програм фізкультурно-оздоровчої роботи в загальноосвітніх закладах", Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 12-16.

Пангелова, Н.Є. (2013), Формування гармонійно розвиненої особистості дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання, Переяслав-Хмельницький.

Тарасенко, Л.В. (2007), Гендерный подход в физическом воспитании как фактор оздоровления младших школьников: диссертация, Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого, Тула.

Томенко, О.А. (2012), Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія, Суми.

Федоренко, Є.О. (2011), Формування мотивації до спеціально організованої рухової активності старшокласників: дисертація, Дніпропетровський державний університет фізичної культури, Дніпропетровськ, 229 с.

Штилева, Л.В. (2008), Фактор пола в образовании: гендерный поход и аналіз, Москва.

МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України» (2017), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2016 рік, Київ, 516 с.

Schmidt, Richard A. & Timoty, D. Lee (2005), Motor control and Learning: Behavioral Emphasis, Hardback.

Harris, J. (2005), "Health – related exercise and physical education", Physical education, Essential issues, pp. 78-97.

Pawlowski, C.S., Ergler, C., Tjørnhø j-Thomsen, T., Schipperijn, J. et al. (2015), "'Like a soccer camp for boys'. A qualitative exploration of gendered activity patterns in children's self-organized play during school recess", European Physical Education Review, Vol. 21, pp. 275-291.

Published

2018-12-31

How to Cite

Марченко, О. (2018). Characteristic differences in the choice of factors of a healthy lifestyle as components of the individual physical culture of modern schoolchildren. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(68), 10–15. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-6.002

Issue

Section

Articles