Informative significance of indicators of physical preparedness and morphofunctional state in the structure of the motor system of 9–10 years old pupils

Authors

  • Ірина Красова
  • Олександр Красов

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.003

Keywords:

factor analysis, physical condition, leading factors, primary school age

Abstract

Irina Krasova & Oleksandr Krasov

The article presents the results of the factor analysis of the indicators of physical preparedness, functional status and physical development of pupils of primary school age. Identified leading factors affecting the state of the motor system of children 910 years old, which allows to determine the direction of pedagogical influences that will improve the efficiency of the process of physical education in primary school.

Purpose: to determine the presence and informative significance of the interrelations of indicators of physical preparedness, functional status and physical development of primary school pupils.

Material & Methods: the study was conducted in the secondary school No. 2 in Pereyaslav-Khmelnitsky, 115 pupils of 3–4 classes at the age of 9–10 years took part in the study. The following methods were used: theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature data; pedagogical methods (observation, experiment, testing); anthropometry; physiological research methods (pulsometry, spirometry, Shtange and Gencha tests, Rufie test) methods of mathematical statistics (correlation and factor analysis).

Results: the informative significance of the main components in the general structure of the motor system of boys and girls 9–10 years old has been established.

Conclusion: revealed significant relationships between the components of physical preparedness, functional state and physical development, which have certain gender and age differences, but despite these differences in the factor structure of the motor activity of children 9 and 10 years old, it can be noted that there are general tendencies, which consist in the dynamic, heterochrony of development and the relationship of its main content components.

References

Волков, Л.В. (2016), Теорія і методика дитячого та юнацького спорту, Освіта України, Київ.

Єрмолова, В.М, Іванова, Л.І., Деревянко, В.В. (2012), Навчаємо граючись: метод. посіб. для вчителів фізичн. культури загальноосвітніх навч. закладів, Літера ЛТД, Київ.

Круцевич, Т.Ю. Воробьов, М.І., Безверхня, Г.В. (2011), Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навч. посіб., Олімп. л-ра, Київ.

Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н.Є., Кривчикова, О.Д. та ін. (2017), Теорія і методика фізичного виховання, Т. 2, НУФВС, Олімп. л-ра, Київ.

Москаленко, Н.В. (2010), Фізичне виховання молодших школярів: монографія, Інновація, Дніпропетровськ.

Рубан, В.Ю. (2018), Організаційно-методичні засади оптимізації процесу фізичного виховання учнів початкових класів в умовах сільської школи: дис. канд. наук з фіз. виховання та спорту, Придніпровська державна академія фізичної культури та спорту, Дніпро, 392 с.

Хорошавін, Д.О. (2014), "Аналіз та оцінка рівня розвитку фізичної підготовленості школярів молодших класів", Збірник наукових праць ХДАФК, С. 30-34

Keay, J., & Spence, J. (2012), "Addressing training and development needs in primary physical education", An introduction to primary physical education, G. Griggs (Ed.), Routledge, London, pp. 179-194.

Lounsbery, M. & McKenzie, T. (2015), "Physically literate and physically educated: A rose by another name", Journal of Sport and Health Science, No. 4, pp. 139-144, doi:10.1016/j.jshs.2015.02.002.

Richards, R. (2016), "Physical literacy and sport", available at: https://www.clearinghouseforsport.gov.au/knowledge_base/sport_participation/community_participat

Rovegno, I. & Bandhauer, D. (2013), Elementary physical education curriculum and instruction, Jones and Bartlett Publishers, Inc., Sudbury, United States, ISBN 9781284031218.

Published

2019-02-28

How to Cite

Красова, І., & Красов, О. (2019). Informative significance of indicators of physical preparedness and morphofunctional state in the structure of the motor system of 9–10 years old pupils. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(69), 18–24. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.003

Issue

Section

Articles