Effect of different kinds of fitness based on the ovarian-menstrual cycle on the psychophysical state of young women

Authors

  • Олена Шишкіна
  • Ігор Бейгул
  • Алла Муллагільдіна

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-6.008

Keywords:

wellness fitness, psychophysical state, ovarian-menstrual cycle, young women, training load

Abstract

Оlena Shishkina, Igor Beihul & Alla Mullagіldіna

Purpose: to determine the effect of different kinds of fitness, based on the ovarian-menstrual cycle on the psychophysical state of young women.

Material & Methods: the research involved young women aged 21–25 years (n=84), which are divided into two groups: control (CG, n=36) and experimental (EG, n=48). The control group was doing basic aerobics, pilates and stretching without taking into account the phases of the ovarian-menstrual cycle, experimental was doing different kinds of fitness according to the phases of the OMC. Exercises were conducted 3 times a week, the research lasted for 12 months. Functional capabilities were determined according to the following indicators: resting heart rate, blood pressure, recovery time after 20 squats in 30 s; physical fitness by the following indicators: "shuttle running 4x9 m", with; "Long jump from place", cm; "Lifting the torso into the saddle" in one minute, the number of times; "Leaning forward from sitting position", cm Level of demonstration of psychological sphere according to the method of N. E. Vodopianova "Assessment of satisfaction with quality of life".

Results: a comparative analysis of both groups showed that there was a significant (p<0,050,01) improvement in functional capacity in the EG. The greatest impact of the use of various fitness tools had on resting heart rate, bit∙min-1: from a rating of "fair" to "good"; recovery time after 20 squats in 30 s, from: 'below average' to 'above average'. Physical fitness in the EG compared to CG also improved significantly (p<0,050,01). It was found that the biggest changes occurred in the indices of the endurance test of the abdominal muscles and flexibility: from the rating "unsatisfactory" to "excellent". It was found that the personal assessment of the quality of life satisfaction with EG was significantly (p<0,05–0,01) different from CG. The former improved their attitude, self-control, self-esteem, health perception, support of friends and optimism while reducing tensions and expressing negative emotions.

Conclusions: the use of the wellness method of combining different kinds of fitness has a positive effect on the psychophysical state of young women. There is an opportunity to apply the developed methodology to the practice of wellness training.

References

Апанасенко, Г.Л. (1992), Эволюция биоэнергетики и здоровье человека, С-Пб.

Беляк, Ю., Грибовська, І., Музика, Ф., Іваночко, В., Чеховська, Л. (2018), Теоретико-методичні основи оздоровчого фітнесу: навч. посіб., Львів.

Дутчак, М.В. (2015), «Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування», Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 44-52.

Іваночко, В.В., Маланчук, Г.Г. (2018), «Вплив оздоровчих занять аеробікою на фізичну працездатність жінок першого періоду зрілого віку», Актуальні питання вдосконалення системи фізичного виховання і спортивної роботи у вищій школі. Збірник наукових праць за матеріалами І науково-практичної конференції з міжнародною участю, Ужгород, С. 16-18.

Кашуба, В., Гончарова, Н., Дудко, М., Мартинюк, О. (2016), «До питання підвищення ефективності фізкультурно-оздоровчих занять різних груп населення», Молодіж. наук. вісн. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, Вип. 24, С. 9-14.

Луковська, О., Сологубова, С. (2015), «Поєднання різних видів фітнесу в фізкультурно-оздоровчих заняттях з жінками першого зрілого віку», Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 103-108.

Мартынюк, О. (2016), «Показатели физического состояния женщин, занимающихся оздоровительной аэробикой», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 4(54), С. 73-78.

Никифоров, Г.С. (2006), Психология здоровья: учебник для вузов, СПб.

Пірогова, К., Микитчик, О. (2019), «Фізичний стан жінок першого періоду зрілого віку, які займаються аквафітнесом», Спортивний вісник Придніпров’я, № 3, С. 149-157.

Пястолова, Н.Б. (2019), «Фитнес-тренировки: физическое и психоэмоциональное состояние женщин», Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация, № 4, С. 138-143.

Романенко, Н.И. (2018), «Методика комплексного использования базовой и силовой аэробики в физической подготовке женщин 25–35 лет», Физическая культура, спорт – наука и практика, №1, С. 52-56.

Романюк, В. (2015), «Вплив фітнес-програм на функціональні можливості серцево-судинної системи студенток», Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт, Вип.17, С. 61-66.

Сайкина, Е.Г. (2016), «Фитнес-технологии: понятие, разработка и специфические особенности», Вестник спортивной науки, № 1, С. 50-53.

Сергієнко, Л.П. (2001), Комплексне тестування рухових здібностей людини: навчальний посіб,, Миколаїв.

Сивак, О., Прокопенко, О., Цикалюк, О., Полікарчук, І. (2019), Здоров’я жінок в Україні: права, можливості та рекомендації: посіб., Київ.

Сологубова, С. (2016), «Алгоритм побудови індивідуальних програм в кондиційному тренуванні жінок», Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 121-125.

Сутула, В., Луценко, Л., Жадан, А., Сутула, А. (2018), «Фізичний фітнес як один із напрямів історичного розвитку фізичної культури», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(65), С.63-66.

Усачев, Ю.А. (2015), Физкультурно-оздоровительные технологии формирования фитнес-культуры студентов: учебное пособие, Киев.

Шишкіна, О.М., Бейгул, І.О. (2014), «Вплив занять фітнес-аеробікою на функціональні показники жінок», Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, Вип.17, С. 343-347.

Шишкіна, О.М., Муллагільдіна, А.Я. (2015), «Зміни рівня фізичної підготовленості жінок, які займаються фітнес-аеробікою», Науковий Часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт)», № ЗК1(56)15, С. 393-395.

Armstrong, T. (2011), «Physical activity and health benefits», 14th World Conference Sport for All 20–23.09.2011: Abstracts Book, Beijing, pp. 46-49.

Crossley, J. (2012), Personal training: Theory and Practice Routledge.

Stewart, A. & Sutton, L. (2012), Body composition in sport, exercise and health, Routledge, London.

Synytsya, T.O., Shesterova, L.E. & Synytsya, S.V. (2014), «The popular activities of health aerobics among women of Ukraine», Stiinta culturii fizice: Pregatire professional antrenament sportive educatie fizica recuperare recreatіe, Chişinău, No. 19(3), pp. 101-107.

Yarmak, O., Galan, Y., Hakman, A., Dotsyuk, L. & Teslitskyi, Y. (2017), "The use of modern means of health improving fitness during the process of physical education of student youth", Journal of Physical Education and Sport, No. 17(3), pp. 1935-1940.

Published

2019-12-30

How to Cite

Шишкіна, О., Бейгул, І., & Муллагільдіна, А. (2019). Effect of different kinds of fitness based on the ovarian-menstrual cycle on the psychophysical state of young women. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(74), 51–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-6.008

Issue

Section

Articles