Game method application efficiency for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.004

Keywords:

game method, speed and power capability, trampoline athletes, initial training stage, testing

Abstract

Alfia Deineko

Purpose: to prove the effectiveness of using the game method for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage.

Material & Methods: in the article the materials of the research that was carried out with the help of pedagogical testing of trampoliners of 7–8 years on the basis of the Children and Youth Sports School No. 7, Trampoline Department of Kharkov.

Results: conducted pedagogical experiment showed the effectiveness of the developed methodology for the development of speed-strength abilities of trampoline athletes at the initial training stage using the game method. Conclusion: results of the experiment confirm the importance of the use of the game method for the development of speed-strength abilities in the initial training of young trampolines, which further affects the level of their technical preparedness and the effectiveness of competition activities.

References

Бойченко, Н.В., Машкевич, П.Е. (2013), "Подвижные игры в подготовке юных борцов", Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, ХНПУ, Белгород-Харьков-Красноярск-Москва, Харьков, С. 59-62.

Волков, Л.В. (2002), Теория и методика детского и юношеского спорта, Олимпийская литература, Киев.

Дейнеко, А.Х., Красова, И.В. (2015), Комплексы общеразвивающих упражнений в системе физического воспитания, ХГАФК, Харьков.

Клепцова, Т.Н. (2013), "Основное значение подвижных спортивных игр в формировании здорового образа жизни", Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, ХНПУ, Белгород-Харьков-Красноярск-Москва, Харьков, С. 157-159.

Курамшин, Ю.Ф. (2003), Теория и методика физической культуры, Советский спорт, Москва.

Международная Федерация гимнастики (2017), Правила соревнований FIG 2017–2020. Прыжки на батуте, акробатической дорожке и двойном минитрампе, режим доступа: http://www.fig-gymnastics.com/publicdir/rules/files/tra/TRA-CoP_2017-2020-r.pdf

Міністерство молоді та спорту України (1999), Стрибки на батуті: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Київ.

Платонов, В.Н. (2004), Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Том 4. Учебник для студ. выс. уч. зав. физ. восп. и спорта, Олимпийская література, Киев.

Сутула, В.О., Дейнеко, А.Х. (2015), Основна гімнастика в школі (5–6 класи), ХДАФК, Харків.

Ториев, А.Ш. (2013), "Игровые методы в физическом воспитании", Педагогика: традиции и инновации: материалы III междунар. науч. конф. (г. Челябинск, апрель 2013 г.), Челябинск, С. 102-103.

Холодов, Ж.К., Кузнецов, В.С. (2002), Теория и методика физического воспитания и спорта, Академия, Москва.

Шяин, Б.М. (2007), Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1, Навчальна книга-Богдан, Тернопіль.

Published

2017-06-30

How to Cite

Дейнеко, А. (2017). Game method application efficiency for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(59), 22–25. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.004

Issue

Section

Articles