Organizational aspects of an experimental program for physical education with a strengthened course in professional and applied physical training of future electrical engineers in the railway sector

Authors

  • Анжеліка Єфремова Український державний університет залізничного транспорту, Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9986-3329
  • Людмила Шестерова Харківська державна академія фізичної культури, Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8777-6386

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.006

Keywords:

physical qualities, program, professional activity, electrical engineers of railway transport, students

Abstract

Anzhelika Yefremova, Liudmyla Shesterova

Purpose: to develop an optimized program for physical education with a strengthened course in professional and applied physical training (PAPT) for students of railway universities.

Material & Methods: analysis and generalization of scientific sources and program-normative documentation on physical education of the higher educational institution of railway transport, survey.

Results: the results of the survey of railroad specialists are given. Pilot studies have determined the nature and conditions of professional activity of electrical engineers of railway transport. The experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT of students of railway universities was developed and theoretically justified.

Conclusion: structure of the experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT included a theoretical section (8 hours), methodical and practical exercises (6 hours), a practical section (114 hours) and a control section (12 hours). The program focuses on improving professionally important physical and psycho-physiological qualities and functions, psychomotor skills and physical performance. The basis of the practical section was the physical exercises from different sections of the current basic curriculum.

References

Домашенко, А. В., Степанишив, В., Козіброцький, С. (2003), "Науково-теоретичні засади організації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів", Молода спортивна наука України, Т. 2, Вип. 7, С. 189-192.

Давиденко, А.И. (2006), Организация и содержание профессионально-прикладной физической подготовки студентов технических ВУЗов: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Кубанский государственный университет физической культуры, спорта и туризма, Москва, 21 с.

Колиненко, Е.А. (2001), Повышение уровня физического состояния работников железнодорожного транспорта средствами физической культуры: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Дальневосточная государственная академия физической культуры, Хабаровск, 23 с.

Матвеев, Л.П., Полянский, В.П. (1996), "Прикладность физической культуры: понятийные основы и их конкретизация в современных условиях", Теория и практика физической культуры, № 7, С. 42-47.

Васельцова, И.А. (2004), Система профессионально-прикладной физической подготовки студентов железнодорожного ВУЗа: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.08. «Теор. и метод. проф. образования», Самарский государственный технический університет, Самара, 19 с.

Пилипей, Л.П. (2008), "Проблемне поле професійно-прикладної фізичної підготовки в умовах інтеграції України у світовий освітній простір", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 52-57.

Попова, Т.А. (2004), Методика профессионально-прикладной физической подготовки студентов диспетчерского профиля: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Уральская государственная академия физической культуры, Челябинск, 22 с.

Раевский, Р.Т. (1990), "Физическая культура и профессиональная деятельность", Массовая культура и профессия: тезисы докладов региональной науч.-практ. конф. (Омск, 13-14 июня 1990 г.), Омск, С. 15-17.

Published

2017-06-30

How to Cite

Єфремова, А., & Шестерова, Л. (2017). Organizational aspects of an experimental program for physical education with a strengthened course in professional and applied physical training of future electrical engineers in the railway sector. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(59), 34–39. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.006

Issue

Section

Articles