Taking into account the indicators of physical health and physical readiness of students in the development of the program of sectional classes in Thai boxing

Authors

  • Олександр Чуйко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-1.020

Keywords:

students, physical health, physical readiness, sectional occupations

Abstract

Alexander Chuyko

Purpose: assess the level of physical health and physical preparedness of students 17–19 years to develop a program of sectional classes in Thai boxing.

Material & Methods: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, anthropometric, physiological methods of research, pedagogical testing of physical preparedness, express assessment of physical health by the method of G. L. Apanasenko, methods of mathematical statistics. The study involved 77 young students aged 17–19 years.

Results: obtained data during the experiment showed a predominantly low and below average level of physical health, as well as the lag of some physical qualities from age standards.

Conclusion: the evaluation of physical health and physical preparedness indicators of 17–19 years old boys testifies to the need to develop and implement training programs aimed at increasing the level of physical health and the development of physical qualities.

References

Апанасенко, Г.Л. (1992), Эволюция биоэнергетики и здоровье человека, МГП «Метрополис», СПб.

Бойко, Д.В. (2013), Удосконалення фізичного виховання зі спортивною спрямованістю студентів вищих навчальних закладів: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту, Львів, 19 с.

Бугайчук, Н. (2015), "Способи оптимізації фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів на сучасному етапі", Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 4 (55), С. 56-59.

Василюк, В.М. (2013), "Педагогічні і соціальні пріоритети вдосконалення системи фізичного виховання студентської молоді", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту, № 5, С. 13-17.

Ківернік, О.В., Турчик, І.Х., Пітин, М.П. (2008), "Форми організації занять з фізичного виховання у вищих навчальних закладах", Спортивна наука України, № 1 (16), С.18-23.

Клімакова, С.М. (2011), "Аналіз стану фізичного виховання у вищих навчальних закладах", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 8, С. 36-39.

Кошелева, Е., Турчанников, Н. (2016), "Организационно-методические условия совершенствования системы физического воспитания студентов", Спортивний вісник Придніпров’я, № 3, С. 98-103.

Танянський, С., Барибіна, Л., Церковна, О. (2008), "Результати застосування спортивних спеціалізацій у технічному ВНЗ", Теоретико-методичні основи організації фізичного виховання молоді: матеріали Всеукр.наук.-практ. конф., ЛНУ ім. Івана Франка, Львів, С. 166-169.

Цись, Д.І. (2013), "Спортивна спрямованість занять з фізичного виховання – один із чинників підвищення фізичної підготовленості студентської молоді", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 3, С. 5-7.

Чередниченко, И., Соколова, О., Маликов, Н. (2016), "Изменение показателей физической подготовленности юношей 18–19 лет в процессе секционных занятий с комплексным использованием средств спортивных игр", Спортивний вісник Придніпров’я, № 3, С. 239- 243.

Published

2018-02-28

How to Cite

Чуйко, О. (2018). Taking into account the indicators of physical health and physical readiness of students in the development of the program of sectional classes in Thai boxing. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(63), 112–115. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-1.020

Issue

Section

Articles