Assessment of the level of formation of values of healthy lifestyle of students

Authors

  • Євгеній Імас
  • Мирослав Дутчак
  • Олена Андрєєва
  • Ірина Кенсицька

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.001

Keywords:

students, health, healthy lifestyle, values, motor activity, assessment system

Abstract

Yevheniy Imas, Myroslav Dutchak, Olena Andrieieva & Iryna Kensytska

Purpose: theoretically substantiate, develop and experimentally test a system for assessing the level of formation of the values of a healthy lifestyle of students in the process of physical education.

Material & Methods: to achieve this goal, such research methods were used – analysis and synthesis of literature sources and documentary materials, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment, sociological research methods (questioning), anthropometry method, methods for determining the functional state of the body, methods for assessing the level of physical health ((according to G. L. Apanasenko method), methods for determining motor activity, testing theoretical knowledge, methods of mathematical statistics. The study involved 108 students and 120 female students of higher educational institutions in Kiev.

Results: the components of the students' value attitude to a healthy lifestyle are defined and the criteria and indicators of their formation are refined: cognitive (knowledge about health, healthy lifestyle, health values, axiological attitudes to achieve the goal), motivational and value (attitude to one’s own health, positive emotions, interest and needs for a healthy lifestyle), activity (actions and behavior, contribute to a healthy lifestyle, compliance with the requirements of a healthy lifestyle in everyday life). On the basis of certain criteria and indicators, the levels of formation of the values of a healthy lifestyle are characterized: high, sufficient, satisfactory and critical. It was revealed that the majority of students have a critical level of formation of values of a healthy lifestyle (boys – 75,93%, girls – 72,5%).

Conclusion: the existing developments in assessing the attitude of students towards a healthy lifestyle and the development of their attitude towards recreational activities have been further developed; based on the analysis of empirical research data, a significant discrepancy was noted between the declared value of health, a healthy lifestyle, and behavioral attitudes of students. On the basis of the obtained data, we proposed the directions of modernization of physical education of students, to promote the formation of values of a healthy lifestyle.

References

Андрєєва, О.В. (2015), "Розробка та впровадження технології проектування активної рекреаційної діяльності різних груп населення", Спортивний вісник Придніпров'я, № 1, С. 4-9.

Андрєєва, О.В., Кенсицька, І.Л. (2017), "Лімітуючі та стимулюючі чинники формування цінностей здорового способу життя студентів", Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Л. Українки, Вип. 26, С. 37-42.

Апанасенко, Г.Л., Попова, Л.А. (2011), Индивидуальное здоровье: теория и практика. Введение в теорию индивидуального здоровья, Медкнига, Киев.

Благій, О.Л., Андрєєва, О.В. (2011), "Рухова активність як фактор формування здорового способу життя учнівської молоді", Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму, Запоріжжя, С. 27-28.

Бойко, Ю.С. (2015), Формування аксіологічних установок до здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів: дисертація кандидата наук, Уманський державний педагогічний університет, Умань, 268 с.

Дутчак, М.В. (2015), "Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 44-52.

Катерина, У.М. (2014), "Соціально-педагогічні передумови впровадження навчально-оздоровчих комплексів в процес фізичного виховання студентів", Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки, Вип. 14, С. 18-22.

Єжова, О.О. (2011), Формування ціннісного ставлення до здоров’я в учнів професійно-технічних навчальних закладів, Видавництво МакДен, Суми.

Круцевич, Т.Ю., Андрєєва, О.В., Благій, О.Л. (2008), "Рекреативні заняття як чинник формування дозвільної культури", Спортивний вісник Придніпров'я, № 1, С. 3-8.

Круцевич, Т., Андрєєва, О., Благій, О. (2012), "Проблеми організації рекреаційно-оздоровчих занять в структурі дозвільної діяльності студентської молоді", Туризм і краєзнавство, С. 266-270.

Кашуба, В.А., Футорний, С.М., Андреева, Е.В. (2012), "Анализ использования здоровьесберегающих технологий в процессе физического воспитания студенческой молодежи", Теория и методика физической культуры, № 1, С. 73-81.

Кенсицька, І. (2017), "Модель формування цінностей здорового способу життя студентів у процесі фізичного виховання", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 4, С. 69-76.

Маєвський, М.І. (2016), Ціннісні орієнтації у сфері фізичної культури і спорту студентів педагогічних спеціальностей: дисертація кандидата наук, Уманський державний педагогічний університет, Умань, 270 с.

Президент України (2016), Про національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація»: Указ від 9 лютого 2016 року № 42/2016, режим доступу: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/5549

Кабінет Міністрів України (2015), Про затвердження Національного плану заходів з імплементації та реалізації засад європейської політики «Здоров’я-2020»: основ європейської політики в підтримку дій держави і суспільства в інтересах здоров’я і благополуччя» щодо неінфекційних захворювань на період до 2020 року: проект розпорядження, режим доступу: http://moz.gov.ua/ua/portal/Pro_20150311_0.html

Комітет з фізичного виховання та спорту (2018), Проект Стратегії розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року, Київ, 10 с.

Имас, Е.И., Дутчак, М.В., Трачук, С.В. (2013), Стратегии и рекомендации по здоровому образу жизни и двигательной активности, Олимпийская литература, Киев.

Imas, Y., Dutchak, M.V., Andrieieva, O.V., Kashuba, V.O., Kensytska, I.L. & Sadovskyi, O.O. (2018), "Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training", Physical Education of Students, No. 22(4), pp. 182-189, doi: 10.15561/20755279.2018.0403.

Stewart, A., Marfell-Jones, M., Olds, T. & J. Hans De Ridder (2011), International Standards for Anthropometric Assessment, International Society for the Advancement of Kinanthropometry, ©2001, Potchefstroom, South Africa, ISBN 0868037125 9780868037127.

WHO (2018), International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD), available at: http://www.who.int/health-topics/international-classification-of-diseases

Kashuba, V.A., Futornyі, S.М. & Andreeva, E.V. (2012), "Modern approaches to preservation of health at students in the course of physical education", Physical Education of Students, No. 5, pp. 50-58.

Kashuba, V., Kolos, M., Rudnytskyi, O., Yaremenko, V., Shandrygos, V., Dudko, M. & Andrieieva, O. (2017), "Modern approaches to improving body constitution of female students within physical education classes", Journal of Physical Education and Sport, No. 17(4), pp. 2472-2476, doi:10.7752/jpes.2017.04277.

Yarmak, O., Galan, Y., Hakman, A., Dotsyuk, L. & Teslitskyi, Y. (2017), "The use of modern means of health improving fitness during the process of physical education of student youth", Journal of Physical Education and Sport, No. 17(3), pp. 1935-1940, doi:10.7752/jpes.2017.03189.

Published

2019-02-28

How to Cite

Імас, Є., Дутчак, М., Андрєєва, О., & Кенсицька, І. (2019). Assessment of the level of formation of values of healthy lifestyle of students. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(69), 5–11. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.001

Issue

Section

Articles