ВДОСКОНАЛЮВАННЯ МЕХАНІЗМІВ БЛАГОДІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ У СФЕРІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ольга Вікторівна Стешина Інститут економіки промисловості НАН України м. Донецьк, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.19016

Ключові слова:

ендаумент, траст, фандрайзинг, фонд, позабюджетне фінансування, довірча власність, соціальна організація, цільовий капітал.

Анотація

Стешина О.В. Вдосконалювання механізмів благодійної діяльності в Україні у сфері освіти.

У статті проаналізовано моделі довірчого управління у системі соціального розвитку. Недостатність фінансування спонукає до пошуку інноваційних моделей додаткового фінансування соціального розвитку. Домінуючою позицією стає багатоканальне фінансування освіти та науки, яке ґрунтується на поєднанні бюджетних та позабюджетних джерел. Особливе місце серед позабюджетних джерел фінансування займає модель «ендаумента» - створення цільового фонду для фінансування загальнонаціональних, значущих проектів. Розвиток і визнання ендаумент-фонди отримали у США, де вони створювались перш за все для підтримки науки та освіти, тобто навчальних закладів. В цій сфері накопичено найбільший досвід їх діяльності та найбільший капітал. Механізм ендаумента є недержавним, проте він забезпечує реалізацію соціальних функцій держави. У статті розглянуті такі поняття, як «фонд», «соціальна організація», «траст» та «фандрайзинг», дається діюча у США градація ендаумент-фондів за розміром капіталу. У США послідовний розвиток ендаумент-фондів і інвестування в сферу освіти, дало вищім навчальним закладам величезну перевагу і позитивну репутацію серед світових університетів. Також у статті проаналізовано законодавче забезпечення ендаумент-фондів, зарубіжний досвід та проблеми його застосування в Україні. Особлива увага приділяється Російській Федерації, яка адаптувала механізм ендаумента до російського законодавства та впровадила його в дію. Модернізація в системі освіти вимагає нового рівня взаємовідносин між бізнесом, освітніми установами і суспільством, для отримання більш ефективних соціальних результатів. Важливим і новим для вітчизняної практики має стати система фінансування навчальних закладів за допомогою ендаумента.

Стешина О.В. Совершенствование механизмов благотворительной деятельности в Украине в сфере образования.

В статье проанализированы модели доверительного управления в системе социального развития. Недостаточность финансирования побуждает к поиску инновационных моделей дополнительного финансирования социальной сферы. Доминирующей позицией становится многоканальное финансирование образования и науки, которое основывается на сочетании бюджетных и внебюджетных средствах. Особое место среди внебюджетных источников финансирования занимает модель «эндаумента» - создание целевого фонда для финансирования общенациональных, значимых проектов. Развитие и признание эндаумент-фонды получили в США, где они создавались, прежде всего, для поддержки науки и образования, т. е. учебных заведений. В этой сфере накоплен наибольший опыт их деятельности и самый большой капитал. Механизм эндаумента является негосударственным, однако он обеспечивает реализацию социальных функций государства. В статье рассмотрены такие понятия, как «фонд», «социальная организация», «траст» и «фандрайзинг», дается действующая в США градация эндаумент-фондов по размеру капитала. В США последовательное развитие эндаумент-фондов и инвестирования в сферу образования, дало высшим учебным заведениям огромное преимущество и положительную репутацию среди мировых университетов. Также в статье проанализированы законодательное обеспечение эндаумент-фондов, зарубежный опыт и проблемы его применения в Украине. Особое внимание уделяется Российской Федерации, которая адаптировала механизм эндаумента под российское законодательство и внедрила его в действие. Модернизация в системе образования требует нового уровня взаимоотношений между бизнесом, образовательными учреждениями и обществом, для получения более эффективных социальных результатов. Важным и новым для отечественной практики должна стать система финансирования учебных заведений с помощью эндаумента.

Steshina O. The improvement of charity mechanism in the field of education in Ukraine.

In the article the models of wealth management in the social development system are analyzed. Lack of funding causes the search for innovative models of additional financing of social development. Multi-channel financing of education and science, which is based on combination of budgetary and extra-budgetary sources, is becoming the dominant position. A special place among the extra-budgetary funding sources is occupied by the “endowment” model – a creation of trust fund for the national, considerable projects financing. Endowment funds were developed in theUSA, where they were created for supporting the science and education namely schools and educational institutions. The greatest experience of their function and the biggest funds were accumulated in this field. The mechanism of endowment is nongovernmental, however it provides the implementation of state social functions. In the article such concepts as “fund”, “social organization”, “trust” and “fundraising” are reviewed. In theUSAthe gradual development of endowment-funds and investments in education has benefited to US universities and given them positive reputation in the world. The legislative support for endowment-funds is also analyzed in the article as well as the problems of application of foreign experience inUkraine. Special attention is paid to theRussian Federation, where the mechanism of endowment was adopted to local legislation and implemented. Modernization in education demands a new level of relationship between business, educational institutions and society for the sake of more efficient social results. The system of financing of educational institutions via endowment should become a new important one for Ukrainian domestic practice. 

Біографія автора

Ольга Вікторівна Стешина, Інститут економіки промисловості НАН України м. Донецьк

аспірант

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-05-08