Психологія особистісної саморегуляції при мен- тальних порушеннях розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pКлючові слова:
психологія особистісної саморегуляції, соціальна інтеграція, ментальні порушення розвитку, підлітковий вік.Анотація
Представлено концепцію психології
особистісної саморегуляції з ментальними порушеннями розвитку (на
прикладі незворотних порушень розумового та/або психічного роз-
витку). Встановлено, що особистісна саморегуляція формується під
впливом визначених загальних закономірностей психічного розвитку
та під впливом патопсихологічних параметрів психічного дизонтоге-
незу: функціональна локалізація порушення, часові межі, взаємодія
між первинним і вторинним дефектом, порушення міжфункціональних
взаємодій у процесі аномального системогенезу. Визначено теоретико-
методологічні засади особистісної саморегуляції у підлітковому віці:
співвідношення закономірностей психічного розвитку та параметрів
психічного дизонтогенезу; варіативність становлення особистості з по-
рушенням розумового розвитку, операціональність, комплементарність
діяльності психіки та свідомості.
Доведено, що механізми особистісної саморегуляції підкорюються
низці системних закономірностей розвитку людини у філогенетично-
му, онтогенетичному та антропогенетичному вимірах, що обумовлюють
зміст і характер психічної діяльності, свідомості та самосвідомості, ор-
ганізації функціонування соціальних систем. Методологічними прин-
ципами психологічних механізмів особистісної саморегуляції є: прин-
цип об’єктивності, принцип відображення, принцип взаємозв’язку та
системності, принцип діяльності.
Посилання
Макарчук Н.О. Особистісна саморегуляція підлітків з порушенням розумового розвитку: монографія / Н.О. Макарчук. – К. : Фенікс, 2014. – 448 с.
Makarchuk N.A. The specificity of personal self-regulation functioning in adolescents with intellectual disabilities in various types of personality organisation / Innovations in education: Monograph / ed. by MKolodziejczyk / N.A.Makarchuk – Viena : «East West» Association for Advances Studies and Higher Education GmbH, 2014. – P. 105–122.
Makarchuk N.A. The specificity of attention functioning as psychic means of personal self-regulation in adolescents with intellectual disabilities / N.A. Makarchuk // International scientific-practical conference Innovations in science, technology and the integration of knowledge». – London : Berforts Information Press Ltd, 2014. – P. 177–190.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.