DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%p

Аналіз теоретико-методичних підходів дослідження конкурентоспроможності особистості та її детермінант в іноземній літературі

В.Ю. Жовнер

Анотація


У статті здійснено аналіз іноземних джерел щодо теоретико-ме-
тодологічних підходів дослідження і детермінант конкурентоспромож-
ності. З’ясовано наявність великої кількості неоднозначних тверджень
та теоретичних обґрунтувань, що зумовлено різними підходами вчених
до змістовної характеристики конкурентоспроможності залежно від
мети, об’єкта і предмета свого дослідження.
Встановлено, що більшість науковців розглядають конкуренто-
спроможність на мікрорівні як таку, що здатна швидко та безболісно
адаптуватись до постійних змін суспільних умов, науково-технічного
прогресу, нових видів діяльності, спілкування та макрорівні – як здат-
ність виробляти товари і послуги, які успішно реалізуються на між-
народних або внутрішніх ринках за умови одночасної підтримки або
підвищення життєвих стандартів працівників організації, рівних або
вищих, ніж у конкурентів, а також здатність передбачати, оновлюва-
тись і використовувати усі можливості для розвитку.
Розкрито зміст і детермінанти динамічної моделі соціально-порів-
няльної концепції конкурентоспроможності особистості, які спрямова-
но на генералізацію конкурентного мотиву поведінки, рух вперед, під-
вищення своєї ефективності і досягнення мети.
Зроблено висновок, що наукові підходи щодо конкурентоспро-
можності досліджуються на трьох рівнях – міжособистісному, між-
груповому і міжорганізаційному, спільним для них є ставлення і вза-
ємовідносини, які існують між конкурентами чи фірмами. Різниця між
індивідуальними та ситуаційними чинниками допомагає встановити
напрям майбутнього соціального порівняння і генерує нові перспективи
для психологічних та суміжних наукових пошуків


Ключові слова


теоретико-методичні підходи; конкурентоспроможність; особистість; детермінанти; визначення ;аналіз.

Повний текст:

PDF

Посилання


Argo J. Social comparison theory and deception in the interper

sonal exchange of consumption information / J. Argo,

K. White, D. Dahl// Journal of Consumer Research. – 33. –

– P. 99–108.

Armstrong J. S., Competitor orientation: Effects of objectives

and information on managerial decisions and profitability /

J. Armstrong, F. Collopy // Journal of Marketing Research. –

, 1996. – P. 188–199.

Brewer M. B. The psychology of prejudice: Ingroup love or

outgroup hate? / M. Brewer // Journal of Social Issues. – 55. –

– P. 429–444.

Chen M. J. Competitive dynamics: Themes, trends, and a

prospective research platform /M. Chen, D. Miller //Academy

of Manag. – Annals. – 6. – 2012. – P. 135– 210.

Chen M. J. Competitive tension: The awareness motivationcapability

perspective / M. Chen, K. Su, W. Tsai // Academy of

Management Journal. – 50. – 2007. – P. 101–108.

Cherry T. L. Does rank-order grading improve student performance?

Evidence from a classroom experiment / T. Cherry,

L. Ellis // International Review of Economics Edu cation. – 4. –

– P. 9–19.

Darnon C Achievement goals in educational contexts:

A social psychology perspective. / C. Darnon, B. Dompnier,

P. Poortvliet // Social & Personality Psychology Compass. –

– 2012. – P. 760–771.

Erev I. Constructive intergroup competition as a solution to the

free rider problem: A field experiment / I. Erev, G. Bornstein,

R. Galili // Journal of Experimental Social Psychology. – 29. –

– P. 463–478.

Festinger L. A theory of social comparison processes /

L. Festinger // Human Relations. – 7. – 1954. – P. 117–140.

Garcia S. M. Social categories and group preference disputes: The

aversion to winner-take-all solutions / S. Garcia, D. Mil ler // Group

Processes and Intergroup Relations. – 10. – 2007. – P. 581–593.

Garcia S. M. Ranks and rivals: A theory of competition. /

S Garcia, A. Tor, R. Gonzalez // Personality and Social

Psychology Bulletin. – 32. – 2006. – P. 970–982.

Gibbons F. X. Individual differences in social comparison:

Development of a scale of social comparison orientation /

F. Gibbons, B. Buunk // Journal of Personality and Social

Psychology. – 76. – 1999. – P. 129–142.

Graf L. Debiasing competitive irrationality: How managers

can be prevented from trading off absolute for relative profit /

L. Graf, A. Konig, A. Enders, H. Hungenberg // European

Management Journal. – 30. – 2012. – P. 386–403.

Hoffman, P. Tendencies toward group comparability in

competitive bargaining / P. Hoffman, L. Festinger, D. Lawrence

// Human Relations. – 7. – P. 141–159.

Houston I. M. A factor analysis of scales measuring compe ti tiveness

/ I. Houston, S. Mcintire, I. Kinnie, C. Terry // Edu ca tional

and Psychological Measurement. – 62. – 2002. – P. 84–298.

Johnson D. W. Joining together: Group theory and group skills

(7th ed.) / D. Johnson, F. Johnson // 2000. – Boston. – MA:

Allyn & Bacon. – 203 p.

Ku G., Malhotra, D. & Murnighan, J. K. Towards a competitive

arousal model of decision-making: A study of auction fever in

live and internet auctions / G. Ku, D. Malhotra, J. Murnighan //

Organizational Behavior and Human Decision Processes. –

– 2000. – P. 89–103.

Miller D. Sources and consequences of competitive inertia – A

study of the United States airline industry / D. Miller, M. Chen //

Administrative Science Quarterly. – 39. – 1990. – P. 1–23.

Miller D. T. Particularistic and universalistic evaluation

in the social comparison process. / D. Miller, W. Turnbull,

C. McFarland // Journal of Personality and Social Psychology.

– 55. – 1988. – P. 908–917.

Moran S. When better is worse: Envy and the use of deception

in negotiations / S. Moran, M. Schweitzer // Negotiation and

Conflict Management Research. – 1. – 2008. – P. 3–29.

Pillutla M. M. Do we prefer coworkers who are better or worse

than us? Evidence from the «Weakest Link» game. / M. Pillutla,

S. Ronson // Paper presented at the meeting of the Academy of

Management, Honolulu. – HI 2005. – August.

Seta J. J. The impact of comparison processes on coactors’

task performance / J. Seta // Journal of Personality and Social

Psychology. – 42. – 1988. – P. 281–291.

Shepperd J. A. Behavioral otherenhancement: Strategically

obscuring the link between performance and evaluation /

J. Shepperd, R. Arkin // Journal of Personality and Social

Psychology. – 60. – 1991. – P. 79–88.

Solnick S. J., & Hemenway D. Is more always better? A survey

on positional concerns. / S. Solnick, D. Hemenway // Journal of

Economic Behavior and Organization. – 37. – 1998. – 373–383.

Tauer J. M. Winning isn’t everything: Competition, achievement

orientation, and intrinsic motivation. / J. Tauer,

J. Harackiewicz // Journal of Experimental Social Psychology.

– 35. – 1999. – P. 209–238.

Tesser A. Toward a self-evaluation maintenance framework of

social behavior. / A. Tesser // Advances in experimental social

psychology / L. Berkowitz (Ed.),(Vol. 21, pp. 181–227). New

York 1998. – NY: Academic.

White J. B. Horizontal hostility: Multiple minority groups and

differentiation from the mainstream / J. White, M. Schmitt,

E. Langer // Group Processes and Intergroup Relations. – 9. –

– P. 339–358.

Stephen M. G. The psychology of competition: a social comparison

perspective [Electronic resource] /M. Stephen, A. Tor,

M. Tyrone // Perspectives on psychological science/ – 2013 –

(6)/ P. 634–650. – Access mode: http://pps.sagepub.com/

content/8/6/634.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.