Роль професійної самосвідомості у формуванні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій

Автор(и)

  • L.A. Onufriieva

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

професійна самосвідомість, «Я-концепція», особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, розвиток, самооцінка, самоконтроль, психічні процеси, самовизначення.

Анотація

У результаті
дослідження підтверджено, що самосвідомість – це динамічне історичне
утворення, яке виступає на різних рівнях і в різних формах. Відповід-
но до висновків вітчизняних і зарубіжних психологів стверджується,
що становлення самосвідомості включено у процес становлення осо-
бистості, і тому воно не підлаштовується під нього, а є одним із компо-
нентів особистості. Констатовано, що центральний психічний процес
студентського віку – розвиток самосвідомості. З’ясовано, що негативна
«Я-концепція» особистості майбутніх фахівців соціономічних профе-
сій характеризується замкнутістю, невпевненістю, низьким самокон-
тролем, підвищеною тривожністю, емоційною чуттєвістю, заниженою
самооцінкою. З’ясовано, що основними детермінантами формування
«Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
є спілкування з рідними і близькими людьми, друзями і коханою лю-
диною. Встановлено, що однією з істотних ознак психічного розвитку
особистості студентів-майбутніх фахівців соціономічних професій є по-
дальше становлення самосвідомості, що виявляється в диференціації її
внутрішньої структури, ускладненні змістовного наповнення. Наголо-
шено, що порушення в нормативному процесі розвитку самосвідомості
є важливим фактором виникнення дезадаптації, які виступають в якос-
ті особистісних факторів і стають перешкодами на шляху ефективної
адаптації і розвитку особистості, надають життю майбутніх фахівців
конфліктного особистісного сенсу і стають основою виникнення різних
форм девіантної поведінки в студентському віці . При узагальненні те-
оретичного матеріалу виділено такі складові самосвідомості майбутніх
фахівців соціономічних професій: пізнавальну, емоційно-оцінну, пове-
дінково-діяльнісну, зміст яких визначають функціональні складові са-
мосвідомості майбутніх фахівців соціономічних професій.
Зроблено висновок, що формування професійної самосвідомості
включає в себе самопізнання майбутніми фахівцями соціономічних про-
фесій професійних, особистісних якостей і аналіз сучасних вимог, що
пред’являє професія до фахівця, формування уявлень про зміст професії
і про себе як її представника; усвідомлення прикладного значення про-
фесійно-психологічних знань для майбутньої професійної діяльності.

Посилання

Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание [Текст] : пер. С англ. / Р. Бернс; ред. и вступ. ст. В.Я. Пилиповского. – М. : Прогресс, 1986. – 422 с.

Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції / О.Є. Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка, 2004. – 310 с.

Онуфрієва Л.А. Дослідження психологічних детермінант розвитку професійної самосвідомості та особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А.Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка, Н.О. Євдокимової. – Т. 2. – Вип. 10(91). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв : МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 227–233.

Онуфрієва Л.А. Самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 22. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2013. – С. 396–412.

Онуфриева Л.А. Теоретический анализ проблемы становления самосознания будущих специалистов социономических профессий / Л.А.Онуфриева / Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Психологічні науки : збірник наукових праць / за наук. ред. С.Д.Максименка, Н.О.Євдокимової. – Миколаїв: МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2014. – Вип. 2.13 (109). – С. 172–178.

Палюх М. Людина в небезпечній ситуації. Багатовимірні аспекти соціальних патологій / М. Палюх, А. Беата Зємба. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. – C. 18–19.

Палюх М. Соціальна педагогіка. Людина в системі соціально-виховної діяльності. Вибрані питання / М. Палюх, Л. Хомінська. – Кам’янець-Подільський, 2012. – С. 16.

Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического в общей взаимосвязи явлений материального мира. / С.Л. Рубинштейн. – М. : Издательство АН СССР, 1957. – 328 с.

Столин В.В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М. : МГУ, 1983. – 284 с.

Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии / И.И. Чеснокова. – М. : МГУ, 1977. – 144 с.

Paluch M. Pedagogiczne i psychologiczno-społeczne aspekty integracji Polski z Unią Europejską. Analiza wartości i postaw. – Sanok, 2007. – S.119.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-25

Як цитувати

Onufriieva, L. (2016). Роль професійної самосвідомості у формуванні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p