Функціональний підхід до визначення змісту та структури професійної компетентності майбутніх юристів

Автор(и)

  • І.В. Івашкевич

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

професійна компетентність, мотиваційно-цільовий компонент, когнітивний компонент, соціальний компонент, аксіологічний компонент, аутопсихологічний компонент.

Анотація

У статті виокремлено структурні компоненти професійної компетентності фахівців різних сфер діяльності в парадигмі функціонального психологічного підходу. Запропоновано власне визначення професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності, розкрито її структуру тощо. Зазначено, що професійна компетентність юриста складається із таких компонентів: 1) мотиваційно-цільовий компонент; 2) когнітивний компонент; 3) соціальний компонент; 4) аксіологічний компонент; 5) ауто-психологічний компонент. У статті охарактеризовано структуру мотиваційно-цільового компонента професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності, який включає: мотивацію виконання юридичної діяльності; мотивацію досягнення успіху; здатність ставити цілі власної діяльності та їх досягати; професійне самовизначення, що є критерієм здійснення успішної професійної діяльності; професійну спрямованість як психологічну орієнтацію студента на професійну діяльність, що включає змістову та мотиваційну сторони; професійну готовність як стан студента, який характеризується науково-теоретичною, психологічною, юридичною, фізичною готовністю тощо. Визначено, що когнітивний компонент професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності передбачає сформованість у людини знань, умінь і навичок, професійно значущого досвіду тощо, а також висвітлює розвиток здатності спеціаліста до використання цих знань, умінь і навичок, фреймів професійно значущого досвіду на практиці. Зазначено, що до структури соціального компонента професійної компетентності юриста належать комунікативна компетентність, емоційно-експресивні особливості особистості та моторно-вольові якості фахівця. Визначено, що базовими підструктурними елементами аутопсихологічного компонента є професійне самовизначення та самоактуалізація юриста, які в загальному вигляді можуть бути описані як тривалий процес розвитку ставлення людини до своєї професії і до самого себе як (потенційного або реального) суб’єкта професійної діяльності або професіонала.

Посилання

Гринько З.И. Теоретические аспекты формирования профессиональной компетентности бортпроводников [Текст] /

Зоя Ивановна Гринько // Проблемы педагогического образования : Сб. научных трудов / [под ред. В.А.Сластёнина,

Е.А.Левановой]. – М. : МПГУ, 2007. – Вып. 29. – С. 93–94.

Дубровина О.И. Становление компетентности специалиста в

условиях образовательного учреждения [Текст] / Ольга Ивановна Дубровина // Тенденции, проблемы и перспективы

образования в условиях модернизации : Материалы межрегиональной научно-практической конференции. – Тюмень : ТОГИРРО, 2003. – С. 128–129. – [0,2 п.л.].

Земба А.Б. Особистісна вимогливість як чинник професійної компетентності (на матеріалі держслужбовців центрів

зайнятості) : Автореф. дис. … канд. психолог. наук : спец.

00.01 «Загальна психологія, історія психології» / Алла

Богданівна Земба. – Луцьк, 2010. – 20 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя

и мастера производственного обучения [Текст] / Нина Васильевна Кузьмина. – СПб., 1993. – 98 с.

Мычко Е.И. Практико-ориентированная технология как

средство воздействия в процессе профессиональной подготовки [Текст] / Елена Иосифовна Мычко // Проблемы

педагогического образования. Сборник научных статей. –

Выпуск 8. – М. : МПГУ, 2001. – С. 32–35.

Недбаев Д.Н. Структура профессиональной компетентности менеджера образования [Текст] / Денис Николаевич Недбаев // Психологические практики в российском

образовании. Субъекты психологической практики обра-

зования и их профессиональная подготовка : Материалы

Международной научно-практической конференции III Национальной научно-практической конференции / [под. ред.

С.В.Недбаевой]. – Армавир : РИЦ АГПУ, 2007. – С. 231–

Неижмак В.В. Образовательный процесс в вузе в контексте

компетентностного подхода [Текст] / Владимир Вячеславович Неижмак // Сборник научных трудов УФВУС. – Ульяновск : УФВУС, 2004. – С. 122–124.

Никифоров А.Р. Развитие профессиональной компетентности субъектов политики [Текст] : Дис. ... канд. психол. наук :

00.13 / Анатолий Рудольфович Никифоров. – М., 2008. –

с.

Отрощенко Н.Л. До питання соціально-професійної орієнтації в умовах сталого розвитку людської цивілізації : [Електронний ресурс] / Наталія Леонідівна Отрощенко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса

Шевченка. Педагогічні науки. – 2014. – № 5 (1). – С. 68–

Протасов А.Н. Формирование профессиональной компетентности будущих офицеров [Текст] / Алексей Николаевич Протасов // Актуальные проблемы социально-экономических наук. – Ч. 2 : Межвуз. сб. научн. ст. ПО АВН. – Вольск : ВВВУТ (ВИ), 2007. – С. 114–119 [0,3 п.л.].

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-17

Як цитувати

Івашкевич, І. (2016). Функціональний підхід до визначення змісту та структури професійної компетентності майбутніх юристів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p