Деякі психологічні особливості підготовки успішного фахівця

Автор(и)

  • Т.Д. Щербан
  • В.В. Гоблик

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

психологічна концепція, підготовка фахівця, професійна діяльність, професіоналізм, психологічні засади, професійні задачі, професійне мислення, професійне завдання, рефлексія.

Анотація

Досліджено теоретико-методологічні проблеми аналізу професійної діяльності, розкрито структуру професійної підготовки, особливості формування професійного мислення, розглянуто труднощі професійного становлення, шляхи та умови організації рефлексивного навчання майбутніх фахівців умінню розв’язувати професійні задачі. Визначено професіоналізм як творчий синтез якісно своєрідних професійних знань і практичного досвіду особистості, що зумовлює вибір оптимальної стратегії і тактики діяльності й забезпечує високу ефективність її виконання. Досліджено психологічні засади професійної підготовки спеціалістів. Результатами наших досліджень діяльності спеціалістів встановлено, що до числа основних особливостей професійного становлення особистості відносяться: освоєння функціонального змісту професійної діяльності; подолання протиріч між підготовкою і реальною діяльністю; гармонізація системи стосунків між людьми; підтримка тенденції до самоствердження; сміливість у прийнятті самостійних рішень; подолання звичайних стереотипів і уявлень про професію. У результаті проведених досліджень встановлено, що рівні підготовленості спеціалістів до розв’язання професійних задач не зовсім залежать від стажу професійної роботи. Встановлено, що професійна діяльність може здійснюватися на емпіричному та свідомому рівнях, а компенсація недостатнього практичного досвіду може здійснюватися, як показали наші досліджен- ня, активізацією саморефлексії, як поглибленого аналізу подій, що зберігаються у людині у формі чуттєво-інтуїтивного знання.

Посилання

Балецька Л. М. Психологічні особливості атрибуції успіху у

професійному самовизначенні студентів вищих навчальних

закладів / Л. М. Балецька // Автореферат дисертації на здобуття наук. ст. к.п.н. – Острог, 2014. – С. 21.

Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6-ти томах /

Л. С. Выготский. – М. : Педаг огик а, 198 4. – Т. 6. – 400 с.

Выготский Л. С. Избранные пси хологические исследо вания / Л. С. Выготский. – М. : АН Н Р СФСК, 1956. – 519 с.

Елканов С. Б. Проф ессиона льное самовоспитание учителя /

С. Б. Елканов. – М. : Просвещение, 198 5. – 143 с.

Гоблик В.В. Модернизация подготовки инженеров и менеджеров инновационного производства / В.В. Гоблик // Вестник Московского городского педагогического университета. – Москва, 2012. – №4 (22). – С. 32.

Кривоконь Н. І. Соціально-психологічні аспекти формування професійної самосвідомості фахівців / Н. І. Кривоконь //

Проблеми загальної та педагогічної психології. – 2003. –

Т. ІІ. – Ч.5. – С. 188–190.

Кузьмина Н. В. Способности, одаренность, талант учителя /

Н. В. Кузьмина. – Л. : ЛГУ, 1985. – 182 с.

П ушкин В. Н. Эвристика – наука о творческом мышлении /

В. Н. Пушкин. – М. : Поли тизд ат , 1967. – 271 с.

Черный Е. В. Инициирование профессиональной рефлексии

у педагогов / Е. В. Черный // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 3. – С. 1–4.

Яценко Т. С. Проблема дослідження несвідомої сфери психіки суб’єкта / Т. С. Яценко // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 7. – С. 10–16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-05

Як цитувати

Щербан, Т., & Гоблик, В. (2016). Деякі психологічні особливості підготовки успішного фахівця. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p