Емоційний компонент розумової працездатності першокурсників як предмет психологічного дослідження

Автор(и)

  • С.В. Шевченко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

емоційний компонент, розумова працездатність, стомлення, монотонія, пресичення, стрес, першокурсники.

Анотація

Стаття присвячена розгляду емоційного компонента розумової працездатності першокурсників як базового конструкта особистості, суб’єктивної основи їх відношення до інтелектуальної діяльності. Автором здійснено теоретичний аналіз наукових напрацювань з проблеми, зазначено, що емоційні процеси безпосередньо регулюють розумову діяльність особистості, підтримують певний рівень психічної активності. Наголошено на тому, що не дивлячись на суттєві напрацювання у сфері зазначеної проблеми, дослідження особливостей емоційного компонента розумової працездатності першокурсників залишається недостатньо вивченим питанням. У статті експериментально досліджено емоційні стани студентів-першокурсників (стомлення, монотонія, пресичення, стрес). На основі проведеного дослідження зроблено висновок, що емоційний компонент розумової працездатності першокурсників характеризується емоційними станами особистості студента, які активізуються під впливом розумового навантаження, інтенсивної або тривалої інтелектуальної діяльності. У більшості студентів-першокурсників діагностовано незначне зниження витривалості, наявність помилок при виконанні інтелектуальної діяльності. У ситуаціях одноманітної роботи з частим повторенням стереотипних дій вони схильні до відчуття нудьги, сонливості з домінуючою мотивацією до зміни діяльності. Більшість студентів схильні іноді до неприйняття занадто і суб’єктивно нецікавою діяльності, що проявляється у вираженій відмові від розумових операцій.

Посилання

Аргентов Ю. А. Взаимосвязь воли и психических состояний у старших школьников: автореф. дис. ... канд. психол.

наук : [спец.] : 19.00.07 «Педагогическая психология» / Ю.

А. Аргентов ; ЯГПИ. – Ярославль, 1972. – 16 с.

Баевский Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы

и паталогии / Роман Маркович Баевский. – К.: Медицина,

– 298 с.

Бачериков Н. Е. Психогигиена умственного труда учащейся

молодежи / Н. Е. Бачериков, М. П. Воронцов, Э. И. Добромиль. – К. : Здоровье, 1988. – 168 с.

Бех І. Д. Біля витоків сутності особистості / Іван Дмитрович

Бех //Шлях освіти. – 1999. – № 2. – С. 10–15.

Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 кн. / Іван Дмитрович

Бех. – К.: Либідь, 2003.– Кн. 1 : Особистісно орієнтований

підхід: теоретико-технологічні засади. – 2003. – 280 с.

Вартанян Г. А. Эмоции и поведение / Г. А. Вартанян,

Е. С. Пет ров. – Л. : Наука, 1989. – 144 с.

Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса / Наталия Евгеньевна Водопьянова. — СПб. : Питер, 2009. — 336 с: ил.

Долинская Л. В. Психологические особенности самоконтроля подростков: автореф. дис….канд. психол. наук: [cпец.] :

00.07 – педагогическая психология / Л. В. Долинская ;

КГПИ. – К., 1978. – 24 с.

Долинська Л. В. Умови та критерії особистісного зростання

в основних персонологічних теоріях / Любов Василівна Долинська // Психологія : зб. наук. пр. / НПУ ім. М. П. Драгоманова. – К., 2000. – Вип. 11. – С. 60–72.

Петрів О. П. Психологічні особливості розумової працездатності молодших школярів: дис. ... канд. психол. наук : [cпец.]

00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Ольга Петрівна

Петрів ; НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2005. – 226 с.

Чернобровкін В.М. Психологія прийняття педагогічних рішень: монографія – вид. друге, перероб. і доповн. /Володимир Миколайович Чернобровкін; Держ. закл. «Луган. нац.

ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ

імені Тараса Шевченка», 2010. – 448 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Шевченко, С. (2019). Емоційний компонент розумової працездатності першокурсників як предмет психологічного дослідження. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p