До проблеми класифікації комунікативних актів у психологічних дослідженнях

Автор(и)

  • Н.М. Гончарук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

комунікативний акт, мовленнєвий акт, психологічні теорії комунікації, лінгвістичні теорії комунікації.

Анотація

У статті описано різні типологічні підходи до проблеми класифікації комунікативних актів. У процесі до слідження проаналізовано змістові критерії, за якими здійснюється диференціювання комунікативних актів, досліджено особливості систематики в лінгвістичних та психологічних теоріях комунікації. Автором реалізовано психологічний підхід до класифікації комунікативних актів, який ґрунтується на вивченні змістових психологічних характеристик комунікативної поведінки. Проаналізовано структуру особистості в системі комунікативних дій і виділено її нормативно-правовий, змістовий, вольовий, емоційний, морально-етичний, соціальний, самісний аспекти. Саме ці психологічні характеристики стали важливими для психологічного аналізу особистості як суб’єкта комунікативної поведінки. На основі психологічного аналізу, взявши за основу вищеописані класифікації мовленнєвих актів та узагальнену структуру особистості як суб’єкта комунікативної поведінки, було виділено такі різновиди комунікативних актів: а) мотивостимулюючі – передбачають здійснення спрямованого впливу на співрозмовника; б) інформаційні – надають комунікантам інформацію; в) інтерактивні – реалізують взаємовплив у процесі спілкування; г) директивно-вольові – накладають на комунікантів зобов’язання, спрямовані на досягнення поставлених цілей; д) експресивні – полягають у вираженні емоційних станів комунікантів під час спілкування; е) егоцентричні – зосереджують спілкування навколо власного «его»; є) морально-етичні – здійснюють вплив на систему цінностей комунікантів; ж) ритуальні (автоматизовані) – полягають у використанні поведінкових автоматизмів для встановлення і підтримання контакту. Запропонована класифікація дозволяє надалі вивчати тенденції різних комунікативних актів, здійснювати диференційований підхід щодо їх формування.

Посилання

Аксьонова В. І. Формування комунікативної особистості в

умовах глобалізації суспільства / В. І. Аксьонова // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії :

зб. наук. пр. – Запоріжжя : Вид-во ЗДІА, 2012. – Вип. 49. –

С. 63–77.

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. – К. : Академія, 2009. – 376 с.

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація :

навч. посіб. / Н. П. Волкова. – К. : Академія, 2006. – 256 с.

Горох Г. В. Комунікативна лінгвістика : навч.-метод. посібник / Г. В. Горох, В. С. Карпалюк. – Кам’янець-Подільський :

видавець Зволейко В. Г., 2009. – 284 с.

Дика Н. М. Інтерактивна компетенція як складова комунікативної компетенції в процесі вивчення української мови /

Н. М. Дика, М. В. Козир // Україна в євроінтеграційних

процесах : матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної

конференції професорсько-викладацького складу. – 2007. –

С. 452-459.

Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія : підручник : у

-х кн. / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К. : Либідь, 2004. – Кн. 1 :

Соціальна психологія особистості і спілкування. – 576 с.

Остин Дж. Избранное / Дж. Остин ; [пер. с англ. Л. Б. Макеевой, В. П. Руднева]. – М. : Идея-Пресс, Дом интеллектуальной книги, 1999. – 332 с.

Пихтіна Н.П. Основи педагогічної техніки / Н.П. Пихтіна. –

К. : Центр учбової літератури, 2013. – 316 с.

Почепцов Г. Г. Теория коммуникации / Г. Г. Почепцов. –

М. : Рефл-бук, К. : Ваклер, 2001. – 656 с.

Різун В. В. Природа й структура комунікативного процесу / В. В. Різун // Наукові записки інституту журналістики . – 2001. – Т. 1. – С. 17–37.

Серль Дж. Классификация иллокутивных актов / Дж.

Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – М. : Прогресс,

– Вып.17. – С. 170–194.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика : термінологічна енциклопедія / О. О. Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2006. –

с.

Семенюк І. С. Типологія комунікативних ситуацій / І. С. Семенюк // Наук. записки Житом. держ. університету імені

Івана Франка : зб. наук. праць. Серія : філологія. – 2008. –

(10). – С. 190-194.

Темерівський В.В. Інформаційно-комунікативний аспект

політичного маркетингу / Віталій В’ячеславович Темерівський // Сучасна українська політика. – К. : Центр соціальних комунікацій, 2011. – Вип. 22. – С. 95–105.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гончарук, Н. (2019). До проблеми класифікації комунікативних актів у психологічних дослідженнях. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p