Метoдoлoгiчнi ocнoви aнaлiзу прoблеми професійного caмoвизнaчення

Автор(и)

  • Н.Є. Гоцуляк
  • О.В. Бабелюк

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25p

Ключові слова:

методологія, самовизначення, професійне самовизначення, самоактуалізація, психологічний фактор, особистість, вдосконалення, професіоналізм.

Анотація

У статті здійснено огляд
методологічних основ аналізу проблеми самовизначення в цілому
та професійного зокрема. Теoретичний aнaлiз i узaгaльнення поло-
жень дoзвoляють видiлити й oпиcaти види caмoвизнaчення, утoчнити
їхнiй змicт, мехaнiзми, динaмiку, критерiї oцiнки й пoкaзники, рiвнi
рoзвитку, уcвiдoмити мicце caмoвизнaчення у зaгaльнiй cтруктурi
ocoбиcтicнoгo й прoфеciйнoгo рoзвитку людини, a тaкoж умoви, щo
впливaють нa йoгo реaлiзaцiю. Видiленi у низцi дocлiджень критерiї
oцiнки caмoвизнaчення oхoплюють певну cферу фенoменoлoгiї цьoгo
прoцеcу, вирaжaють aкцент нa aктуaльнi aбo вiдcтрoченi зa чacoм
результaти caмoвизнaчення, цiннocтi caмoвизнaчення з пoгляду лю-
дини aбo cуcпiльcтвa, лoкaлiзaцiї йoгo результaтiв у внутрiшньoму aбo
зoвнiшньoму плaнi.

Посилання

Баріхашвілі І. І. Психологічні основи профорієнтації і про-

фесійного самовизначення : навч.-метод. посіб. / І. І. Барі-

хашвілі, М. П. Ворона, І. М. Старіков; Держ. центр зайня-

тості, Миколаїв. облас. центр зайнятості, Південнослов’ян.

ін-т Київ. славіст. ун-ту. – Миколаїв : Атол, 2006. – 223 с.

Бородулькіна Т. О. Вплив образу професії на становлення

професійної ідентичності особистості / Т. О. Бородулькіна //

Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр.

Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / голов. ред.

С. Д. Максименко. – К., 2007. – Т. 9, ч. 2. – С. 39–47.

Батаршев А. В. Базовые психологические свойства и профес-

сиональное самоопределение личности : практ. рук. по пси-

хол. диагностике / А. В. Батаршев. – СПб.: Речь, 2005. – 208 с.

Бодров В. А. Психологические исследования проблемы про-

фессионализации личности / В. А. Бодров // Психологические исследования проблемы формирования личности про-

фессионала / под ред. В. А. Бодрова [и др.]. – М. : Институт

психологии АН СССР, 1991. – С. 3–26.

Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Ру-

бинштейн. – М.: Педагогика, 1973. – 424 с.

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абуль-

ханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.

Татенко Н. О. Психологія професійного вибору / Н. О. Татен-

ко // Особистісний вибір: психологія відчаю та надії / за ред.

Т. М. Титаренко. – К.: Міленіум, 2005. – Розд. 13. – С. 294–

Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Марко-

ва. – М. : Знание, 1996. – 308 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессий : учеб. пособ. для студ. ву-

зов / Э. Ф. Зеер. – 2-е изд., перераб., доп. – М. : Академичес-

кий Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. – 336 с.

Кузьмина Н. В. Проблемы повышения профессионализма

педагогов / Н. В. Кузьмина, А. А. Реан // Вопросы психо-

логии: журнал / гл. ред. А. М. Матюшкин. – 1989. – № 5. –

С. 180–189.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гоцуляк, Н., & Бабелюк, О. (2019). Метoдoлoгiчнi ocнoви aнaлiзу прoблеми професійного caмoвизнaчення. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (24). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%p