DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.79-103

Психологічні особливості професійної комунікативної діяльності фармацевтичного працівника

Наталія Гончаренко

Анотація


У статті викладено результати аналізу наукових джерел із теорети-
ко­методологічних і прикладних аспектів проблематики. Визначено
сутність і специфіку професійної комунікативної діяльності майбут-
ніх провізорів, охарактеризовано їх професійні комунікативні якості
та здібності, психологічні характеристики особистості, що форму-
ють комунікативну компетентність майбутнього провізора (фар-
мацевта). Підкреслено, що комунікативна компетентність провізора
(фармацевта) – професійно значуща якість, оскільки його професійна
діяльність передбачає спілкування: з хворими, їх родичами, лікарями.
Зазначено, що професійні комунікативні якості провізорів станов-
лять психологічний портрет майбутніх провізорів. Наголошено, що
складниками професійної комунікативної компетентності майбутніх
провізорів є мотиваційний, когнітивний і професійно­комунікативний 

компоненти, які відіграють роль критеріїв її розвитку. Визначено осно-
вні умови формування комунікативної компетентності майбутнього
фармацевтичного працівника. Констатовано, що серед професійно
значущих психологічних характеристик особистості фармацевтич-
ного працівника можна виокремити уміння спілкуватися, встановлю-
вати і розвивати взаємостосунки з іншими людьми, емоційну ста-
більність, урівноваженість за відсутності імпульсивності, надмірної
емоційної експресивності, вміння «читати» і використовувати в про-
фесійній діяльності невербальну мову комунікації, комунікативну то-
лерантність, сенситивність до відхилення (знехтування). Окреслено
професійно важливі для фармацевтичного працівника параметри па-
ралінгвістичної комунікації й особливості використання засобів невер-
бальної мовної комунікації у їх професійній діяльності


Ключові слова


комунікація; комунікативна діяльність майбутніх провізорів; компетентність; професійна компетентність; професійна комунікативна компетентність; комунікативна толерантність; афіліація; невербальна мова комунікації.

Повний текст:

PDF

Посилання


Alokhina, N. V. (2013). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Formation of communicative competence of future specialists]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity – Problems of modern pedagogical education, 40 (2), 51–56. Yalta : RBB KHU [in Ukrainian].

Zimnjaja, A. (2006). Kompetentnost’ i problemy eje formirovanija v sisteme nepreryvnogo obrazovanija (shkola – vuz – poslevuzovskoe obrazovanie) [Competence and problems of its formation in the system of continuous education (school – higher educational establishment – postgraduate education]. Aktual’nye problemy kachestva obrazova-nija i puti ih reshenija – Actual problems of quality of education and ways of their solution: Proceedings of ХVІ scientific and methodical conference. (pp. 120–130). Мoskva : Issledovatel’skij tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov [in Russian].

Кaidalova, L. H. (2010). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhitsiv farmatsevtychnoho profiliu u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Professional training of future specialists in the pharmaceutical industry in higher education institutions]. Kharkiv : NFau [in Ukrainian].

Kaidalova, L. H., & Pliaka, L. V. (2011). Psykholohiia spilkuvannia [Psychology of communication]. Kharkiv : NFau [in Ukrainian].

Karvasarskij, B. D. (Ed.) (2006). Klinicheskaja psihologija [Clinical psychology]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].

Maksymenko, S. D., Zabrotskyi, М. М. (2005). Tekhnolohiia spilkuvannia (komunikatyvna kompetentnist vchytelia: sutnist i shliakhy formuvannia) [Communication technology (the communicative competence of the teacher:the essence and ways of formation]. Кyiv : Hlavnyk [in Ukrainian].

Moskalenko, V. V. (2008). Sotsialna psykholohiia [Social Psychology].

Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Pliaka, L. V., & Тiurinа, V. О. (2009). Psykholohichni aspekty profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho provizora [Psychological aspects of professional communicative competence of the future pharmacist]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii – Problems of general and pedagogical psychology, 4, ХІ, 438–446 [in Ukrainian].

Pliaka, L. V. (2009). Psykholohichni aspekty profesiynoho spilkuvannia provizora [Psychological aspects of professional communication of pharmacist]. Naukovi zapysky Kharkivskoho universytetu Povitrianykh Syl. Sotsialna filosofiia, psykholohiia – Scientific notes of the Kharkiv University of Air Forces. Social philosophy, psychology, 2 (33), 204–208 [in Ukrainian].

Fillipova, A. (2007). Kak izbezhat’ konfliktov v apteke [How to avoid conflicts in pharmacies]. Farmatsevt-praktyk – Pharmacist-practitioner, 1, 47–49 [in Russian].

Shmatenko, O. P., Honcharenko, N. V., & Honcharenko, І. F. (2014). Psykholohiia i deontolohiia u farmatsii [Psychology and deontology in pharmacy]. Kyiv : «МP Lеsia» [in Ukrainian].

Alldredge, Brian K., Corelli, Robin L., Ernst, Michael E., et al. (Eds.). (2013).

Koda-Kimble and Young’s applied therapeutics: the clinical use of drugs. 10th ed. New York : Lippincott Williams & Wilkins. American Medical Association (2000).

Code of Medical Ethics. Chicago : AMA Press. Attribution, communication behaviour, and close relationship (2001). Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from https://www.cambridge.org/vi/academic/subjects/psychology/social-psychology/attribution-communication-behavior-and-close-relationships?format=PB.

Ashley, B. (Ed.). (2000). Ethics of Health Care: an introductory textbook. Chicago : Georgetown University Press.

Austin, Z., Gregory, P. A., & Martin, C. (2009). A conflict management scale for pharmacy. American journal of pharmaceutical education, 73 (7), 42–45.

Austin Z., Gregory P. A. M., & Martin, J. C. Pharmacists’ management of conflict in community practice. Res Soc Admin Pharm., 49 (1), 16–29.

Bernstein, B. (1979). Social class, language and socialization. Language and social context: selected readings. Harmondsworth : Penguin.

Bratishko, Y. S., Posylkina, O. V., & Kubasova, A. V. (2014). Modern state of personnel management in pharmaceutical enterprises. Nürnberg.

Brown, G., & Yul, G. (1983). Discourse Analysis. Cambridge : Cambridge University Press.

Brown, P., & Levinson, S. (1978). Universale in Language Usage: Politeness Phenomena. Questions and Politeness: Strategies in Social Interaction. Cambridge : Cambridge University Press.

Buerki, R. A., & Vottero, L. D. (2002). Ethical responsibility in pharmacy practice. Madison, Wisconsin : Amer. Inst. History of Pharmacy.

Candlin, S. (2002). Taking risks: An indicator of expertise? Research on language and social interaction, 35 (2), 173–193.

Candlin, S. (2003). Issues arising when the professional workplace is the site of applied linguistic research. Applied Linguistics, 24 (3), 386–394.

Cicourel, A. V. (1985). Doctor-patient discourse. Handbook of discourse analysis, 4, 193–201.

Cicourel, A. V. (2004). Language and medicine. Language in the USA. Cambridge : Cambridge University.

Datkhayev, U., Shopabayeva, A., Zhakipbekov, K., Shertaeva, C., Umurzakhova, G., Sultanbekov, А., & Tulegenova, A. (2016). Determination of Seasonal Demand for Pharmaceutical Staff. International Journal of Pharmaceutical Sciences Review and Research, 36 (2), 105–111.

Deveugele, M., Derese, A., De Maesschalck, S., Willems, S., Van Driel, M., & De Maeseneer, J. (2005). Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum? Patient education and counseling, 58 (3), 265–270.

Donald, G. (1992). Ellis Language and Discourse Processes from language to communication. Lawrence Erlbaum Associates publishers Hillsdale. New Jersey : University of Hartford.

Engeström, Y., Engeström, R., & Kerosuo, H. (2003). The discursive construction of collaborative care. Applied linguistics, 24 (3), 286–315.

Ethics of Health Care: an introductory textbook (2000). Chicago : Georgetown University Press.

Evans, S. (2009). Providing maximal patient care, improving patient safety: Being good isn’t always good enough. Journal of the American Pharmacists Association, 49, 489–491. Retrieved from http://www.japha.org/article/S1544-3191(15)31022-0/pdf.

Faerch, S., & Kasper, G. (1987). Strategies in Interlanguage Communication. London : Longman Pub Group.

Fremon, B., Negrete, V. F., Davis, M., & Korsch, B. M. (1971). Gaps in doctor-patient communication: Doctor-patient interaction analysis. Pediatric Research, 5 (7), 298–312.

Kunzmann, C., & Schmidt, A. (2006). Ontology-based competence management for healthcare training planning: a case study. Proceedings of I-KNOW International conference on knowledge management, 6, 143–150. Graz.

Latif, D. A. (2000). Cognitive moral development and pharmacy education. American Journal of Pharmaceutical Education, 64 (4), 451–454.

Laurence, L. (2006). The Pharmacological Basis of Therapeutics. New York : McGraw, Hill Medical.

Magola, E. (2018). Identifying the challenges faced by novice independent ice community pharmacist and developing a peer support invention to ease their transitions practitioners. Retrieved from https://www.research.manchester.ac.uk/portal/files/68670486/FULL_TEXT.PDF.

Maio, V., Goldfarb, N. I., & Hartmann, C. W. (2004). Pharmacists’ job satisfaction: variation by practice setting. P&T, 20 (3), 184–190.

Onufriieva, L. А. (2017). Psychological principles of foreign-language communicative competence formation belonging to future specialists in socionomic professions. Problems of Modern Psychology. Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute pf Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 38, 301–314. Kamianets-Podilskyi : Aksioma.

Onufriieva, L. А. (2017). The Psychology of Professional Realization of a Future Specialist’s Personality: Theoretical and Methodological Aspect. Rzeszów : BonusLiber. ISBN 978-83-65441-83-6.

Pandya, H. (2011). Professionalism and Communication in Medical Practice. Medicine Update, 545–548.

Singer, P. (2005). Practical ethics. Cambridge : Cambridge University press.

Sportsman, S., & Hamilton, P. (2002). Conflict management styles in the health professions. Journal of professional nursing, 23 (3), 157–166.

Strand, L. M., Cipolle, R. J., Morley, P. C., & Frakes, M. J. (2004). The impact of pharmaceutical care practice on the practitioner and the patient in the ambulatory practice setting: twenty-five years of experience. Current pharmaceutical design, 10 (31), 3987–4001.

Veatch, R. M., Haddad, A. M., & Last, E. J. (2008). Case studies in pharmacy ethics. Oxford University Press.

Wloszczak-Szubzda, A., & Jarosz, M. J. (2013). Professional communication competences of physiotherapists-practice and educational perspectives. Annals of Agricultural and Environmental

Medicine, 20 (1), 189–194.

Yip, J. A., & Martin, R. A. (2006). Sense of humor, emotional intelligence, and social competence. Journal of Research in Personality, 40 (6), 1202–1208.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.