DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.242-260

Переконання щодо різних видів психологічної допомоги та батьківське ставлення у батьків дітей із дислексією

Ева Лодиговська, Віталія Шебанова

Анотація


Статтю присвячено актуальній для сучасної психології проблемі – пе-
реконань щодо різних видів психологічної допомоги та батьківського
ставлення у батьків дітей із дислексією. Метою статті є аналіз пе-
реконань батьків щодо типових видів психологічної допомоги в кон-
тексті порушення (дислексії розвитку), яке виявляється у їх дітей, та
особливостей їх батьківського ставлення щодо дитини. Показано, що
переконання батьків щодо правильності, ефективності та доцільнос-
ті запропонованих видів психологічної допомоги мають ключове зна-
чення, оскільки саме переконання визначають рівень залучення дитини
до запропонованої допомоги.
У дослідженні брали участь 50 дорослих у віці 25–45 років (25 бать-
ків дітей із дислексією, 25 батьків дітей без дислексії), які відповідали
на питання авторської анкети з метою з’ясування їх переконань щодо
вищезазначених видів психологічної допомоги та заповнювали «Шкалу
Батьківського Ставлення» М. Плопа. Дослідження не виявило значущих
відмінностей у переконаннях батьків дітей із дислексією та без дис-
лексії в аспекті вірогідності й ефективності проведення діагностики,

консультації або терапії, незалежно від того, чи отримували їх діти
перелічені види допомоги. Виявлено, що досвід батьків у частоті звер-
нення за психологічною, логопедичною і педагогічною допомогою їхнім
дітям не є визначальним чинником, який впливає на їх переконання
щодо різних видів фахової підтримки.
Установлено, що існують поодинокі випадки взаємозв’язку між
деякими видами батьківського ставлення та переконаннями батьків
щодо різних видів психологічної допомоги. Зауважено, що відміннос-
ті у ступені цього взаємозв’язку в батьків дітей із дислексією та без
дислексії – відсутні. З’ясовано, що отримані результати вказують,
що переконання батьків щодо психологічної підтримки можуть бути
спричинені іншими чинниками, які не брались нами до уваги та будуть
вивчені у подальших дослідженнях.


Ключові слова


батьки; переконання; психологічна допомога; дислексія; батьківське ставлення.

Повний текст:

PDF

Посилання


Alexander-Passe, N. (2008). The sources of manifestations of stress amongst school-aged dyslexics, compared with sibling controls. Dyslexia, 14, 291–313.

Alexander-Passe, N. (2016). Dyslexia, Success and Post-Traumatic Growth. Asia Pacific Journal of Developmental Differences, 3 (1), 87–130.

Bennecke, E., Werner-Rosen, K., Grüters, A., Köhler, B., Thyen, U., Kleinemeier, E., Lux, A., & Jürgensen, M. (2015). Subjective need for psychological support (PsySupp) in parents of children and adolescents with disorders of sex development (dsd). European Journal of Pediatrics, 174 (10), 1287–1297.

Bogdanowicz, M. (2003). Diagnoza dysleksji rozwojowej w Polsce. B. Kaja (red.). Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz : Wydawnictwo AB.

Bogdanowicz, M. (2006). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – pomoc psychologiczna i pedagogiczna. G. Krasowicz-Kupis (red.). Dys-leksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk : Wydawnic-two Harmonia.

Bogdanowicz, M., Adryjanek, A., & Rożyńska, M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia : Wydawnictwo Operon.

Bottos, A. M., Zanon, E., Sartori, M. T., & Girolami, A. (2007). Psychological aspects and coping styles of parents with Haemophilic child undergoing a programme of counselling and psychological support. Haemophilia Oxford, 3, 305–310.

Braun-Gałkowska, M. (1986). Patologia i terapia postaw rodzinnych. Lublin : RW KUL.

Costelloe, S., Davis, S., & Cavenagh, P. (2015). Parental Beliefs about Stammering and Experiences of the Therapy Process: An On-line Survey in Conjunction with the British Stammering Association. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 183, 82–91.

Doupnik, S. K., Hill, D., Palakshappa, D., Worsley, D., Bae, H., Shaik, A., & Feudtner, C. (2017). Parent Coping Support Interventions During Acute Pediatric Hospitalizations: A Meta-Analysis. Pediatrics, 140 (3), 1–16.

Gindrich, P. A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin : Wydawnictwo UMCS.

Lam, M. S. (2014). Transition to Early Childhood Education: Parents’ Use of Coping Strategies in Dealing with Children’s Adjustment Difficulties in Hong Kong. Australasian Journal of Early Childhood, 39 (3), 111–120.

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młod zieży – przegląd badań. E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma – nietypowość – patologia. Szczecin : Volumina D. Krzanowski.

Maurer, A. (2005). Pomoc psychologiczna dla uczniów doznających niepowodzeń w nauce czytania i pisania. M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona (red.). Psychologia współczesna: oczekiwania i rzeczywistość. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Plopa, M. (1987). Skala Postaw Rodzicielskich. Psychologia Wychowawcza, 4, 552–567.

Plopa, M. (2008a). Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc). Warszawa : Vizja Press & It.

Plopa, M. (2008b). Skala Postaw Rodzicielskich. Wersja dla Rodziców. Warszawa : Vizja Press & It.

Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków : Oficyna Wydawnicza «Impuls».

Przetacznik-Gierowska, M., & Włodarski, Z. (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa : PWN.

Reid, G. (2004). Dyslexia: a complete guide for parents. Chichester : Wiley.

Reid, G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk : Harmonia Universalis.

Rembowski, J. (1972). Więzi uczuciowe w rodzinie. Warszawa : PWN.

Ridscale, J. (2005). Dyslexia and self-esteem. M. Turner, J. Rack (red.) The Study of Dyslexia, New York : Springer US.

Shebanova, V. I. (2016). Fenomenologiya harchovoyi povedinki v kontinuumi «norma – patologiya» [Phenomenology of food behavior in the continuum «norm – pathology»]. Kherson : Publishing House of Vyshemirsky V. S. [in Ukrainian].

Ziemska, M. (1973). Postawy rodzicielskie. Warszawa : Wiedza Powszechna.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.