Проблема професійного становлення фахівця в парадигмі раціогуманістичної психології Георгія Балла

Автор(и)

  • Людмила Примачок Навчально-науковий інститут охорони здоров’я Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6591-5223

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.318-337

Ключові слова:

професійне становлення, раціогуманістична психологія, раціогуманістична парадигма, саморозвиток, самореалізація, значущі норми і цінності, аксіопсихологічні методи аналізу.

Анотація

У статті уточнено особливості дослідження професійного станов-
лення фахівця з огляду на аналіз сучасних психолого­педагогічних праць.
Розкрито феномен професійного становлення в парадигмі раціогума-
ністичної психології Георгія Балла. Обґрунтовано власне авторську
дослідницьку позицію (з урахуванням проаналізованих ідей раціогума-
ністичної психології), у межах якої слід вивчати процес професійного
становлення фахівця в умовах здобуття ним вищої професійної освіти 

та в майбутній фаховій діяльності.
Зазначено, що актуальність проблематики, яка порушується в
цьому дослідженні, зумовлюється також і тим, що якщо розглядати
професійне становлення людини в парадигмі раціогуманістичного під-
ходу, то на першому плані постають не лише процеси особистісного
розвитку, а й трансформації ціннісно­смислових основ буття, механіз-
мів життєвого самовизначення тощо. Наголошено, що актуальними
ці проблеми є ще й тому, що раціогуманістична парадигма потребує
пошуку аксіопсихологічних методів аналізу, що є необхідною умовою
для наукового пояснення змін, які відбуваються в розвитку особистос-
ті як результат руху культурного, економічного, соціально­політично-
го контексту їхнього буття.
Визначено, що раціогуманістична психологія оперує поняттям,
яке в науці описується як «світ конкретної людини». Останній розу-
міється автором статті як «перехідний шар» між об’єктивною та
суб’єктивною реальностями, не зрозумівши і не визнавши який, ми на-
завжди закриваємо шлях до пізнання механізму вибірковості психічного
відображення, шлях до розуміння механізмів виникнення і роботи люд-
ської свідомості, що є основою для професійного становлення особис-
тості.
Зазначено, що під процесом професійного становлення майбут-
нього фахівця розуміється розвиток особистісних потенціалів і ре-
сурсів суб’єкта, які сприятимуть саморозвитку та самореалізації в
парадигмі загальнолюдської культури, з урахуванням конкретних умов
професійної діяльності у процесі опанування та відтворення фахівцем
професійно значущих норм і цінностей.

Біографія автора

Людмила Примачок, Навчально-науковий інститут охорони здоров’я Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Ball, G. O., & Papucha, M. V. (2007). Dialohichnist yak forma isnuvannia i rozvytku osobystosti [Dialogism as a form of the existence and the development of the personality]. Nizhyn : Milanik [in Ukrainian].

Ball, G. А. (2014). Sistemnaja traktovka kul’tury i lichnosti v kontekste kontseptsii ratsiogumanizma [Systematic interpretation of culture and personality in the context of the concept of racio-humanism]. Nauka i osvita – Science and education, 9/CXXVI, 26–31 [in Russian].

Brutjan, G. A. (1973). Jazyk i kartina mira [Language and the image of world]. Nauch. doklady vyssh. shk. filosof. nauki – Scientific reports of higher school of philosophical science, 1, 84–112 [in Russian].

Volobuieva, O. F. (2014). Profesiina diialnist suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly: vyklyky ta priorytety [Professional activity of a teacher of a contemporary high school: challenges and priorities]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy – Collection of research works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical and psychological sciences, 4, 392–406. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2014_4_36 [in Ukrainian].

Vygotskij, L. S. (1982). Problema soznanija (zapis’ osnovnyh polozhenij doklada L. S. Vygotskogo) [The problem of consciousness (recording of the main points of the report done by L. S. Vygotskyi)], 1, 156–167. Moskva : Pedagogika [in Russian].

Hriandis, H. (2019). Kulturo-spetsyfichnyi treninh [Cultural specific training]. Retrieved from https://www.sspu.sumy.ua/index.php?option=com_content& [in Ukrainian].

Kalmykova, L. A., & Kalmykov, G. V. (2015). Kontseptual’nye podhody k sovershenstvovaniju psihologicheskoj podgotovki budushchih pedagogov [Conceptual approaches to improving the psychological training of future teachers]. Materialy konf. «Pedagogika i psihologija kak resurs razvitija sovremennogo obshchestva: problemy setevogo vzaimodejstvija v inkljuzivnom obrazovanii» – Proceedings of the conference «Pedagogy and psychology as a resource for the development of modern society: problems of network interaction in inclusive education»]. (pp. 238–243) [in Russian].

Karpenko, Z. S. (1998). Aksiopsykholohiia osobystosti [Axiopsychology of the personality]. Kyiv : ТОV «Міzhnаrоdnа fіnаnsоvа аhеntsіia» [in Ukrainian].

Kostjuk, G. S. (1994). Printsip razvitija v psihologii [The principle of the development in psychology]. Moskva : MGU [in Russian].

Levin, K. (2000). Teorija polja v sotsial’nyh naukah [Field Theory in Social Sciences]. Sankt-Peterburg : Rech’ [in Russian].

Leont’ev, A. N. (1977). Dejatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. Moskva : Politizdat [in Russian].

Lomov, B. F. (1975). O sistemnom podhode v psihologii [About the system approach in зsychology]. Voprosy psihologii – Issues on Psychology, 2, 94 [in Russian].

Mykhalchuk, N. O. (2012). Psykholohiia chytannia ta rozuminnia literaturnykh tvoriv starshoklasnykamy [Psychology of reading and understanding of novels by senior pupils]. Kyiv : ТОV «Priynt Khauz» [in Ukrainian].

Mykhalchuk, N. O., & Ivashkevych, E. Z. (2018). Psykholinhvistychne opanuvannia chytatskoi diialnosti yak aksiolohichnoho protsesu [Psycholinguistic mastering of readership as an axiological process]. Materialy Vseukrainskoi (z mizhnarodnoiu uchastiu) nauk.-pr. konferentsii «Suchasni sotsiokulturni ta psykholoho-pedahohichni koordynaty rozvytku dytyny» – Proceedings of all-Ukrainian (with international participation) scientific conference «Modern socio-cultural and psychological and pedagogical coordinates of child’s develop-ment». (pp. 104–107). Ternopil [in Ukrainian].

Onufriieva, L. A. (2013). Doslidzhennia psykholohichnykh determinant rozvytku profesiinoi samosvidomosti ta osobystisnoi zrilosti maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Research on psychological determinants of the development of professional self-consciousness and personal maturity of future specialists of sociological professions]. S. D. Maksymenko, N. O. Evdokimova (Eds.). Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho – Scientific Newsletter of Mykolaiv V.O. Sukhomlynskyi State University. Series «Psychological Sciences», 2, Vol. 10 (91), 227–233. Mykolaiv [in Ukrainian].

Semenov, I. N. (1995). Refleksivno-tvorcheskij podhod v nepreryvnom professional’nom obrazovanii [Reflexive-creative approach in continuous professional education]. Bijsk : BGPI [in Russian].

Sobchik, L. N. (1998). Vvedenie v psihologiju individual’nosti [Introduction into the psychology of individuality]. Moskva : Institut prikladnoj psihologii [in Russian]

Jel’konin, D. B. (1989). Izbrannye psihologicheskie trudy [Selected psychological researches]. V. V. Davydova, V. P. Zinchenko (Eds.). Moskva : Pedagogika [in Russian].

Knapp, A. (1975). Über den Lernerforlg im Kleingruppen Unterrichtund seine bedingten Faktoren. Frankfurt : Frankfurt am Main [in German].

Korporowicz, L. (1993). Tworzenie sensu: jezyk – kultura – komunikacja. Warszawa : W-two «Oficyna naukowa Warszawa» [in Polish].

Lakin, M. (1972). Interpersonal encounter. Theory and practice in sencitizity training. New York : Penguin Books.

Lazarus, R. S., & Arnold, W. J. (1968). Emotion and adaptation: Conceptual and empirical relations. Nebraska Symposium on Novigation. New York : Penguin Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-25

Як цитувати

Примачок, Л. (2019). Проблема професійного становлення фахівця в парадигмі раціогуманістичної психології Георгія Балла. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (45), 318–337. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.318-337