Закономірності психофізичного розвитку дітей раннього віку з неврологічною патологією

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-52.9-38

Ключові слова:

ранній вік, психофізичний розвиток, порушення розвитку в дітей, неврологічна патологія, дитячий церебральний параліч, органічні ураження ЦНС, закономірності порушень розвитку, профіль розвитку

Анотація

Мета статті – описати характеристики і виокремити індивідуальні варіанти психофізичного розвитку дітей із неврологічною патологією в період раннього віку.

Методи дослідження. Для оцінки віку розвитку дітей використано Мюнхенську Функціональну Діагностику Розвитку, в якій виокремлено такі сфери розвитку дитини, як: руховий розвиток, розвиток дрібної моторики, розвиток перцепції, розвиток мови і розуміння мови, соціальний розвиток, сфера самостійності. Поняття «вік розвитку» розуміється як рівень розвитку дитини в кожній сфері. Вибірка дослідження – діти віком від одного до трьох років із неврологічними діагнозами ДЦП (n = 99) і НРОУ ЦНС (n = 201).

Результати дослідження. У дітей показники віку розвитку в усіх сферах зростають зі збільшенням хронологічного віку дитини, що свідчить про динаміку психофізичного розвитку в період від одного до трьох років. Значення показника розбіжності хронологічного віку і віку розвитку збільшується у дітей третього року життя, порівняно з дітьми другого року життя, що означає уповільнення темпу розвитку дітей. На підставі сукупності критеріїв виявлено шість типів профілів розвитку дитини з неврологічною патологією, які представлено в загальній вибірці з різною частотою: найчастіше зустрічаються профілі з істотним зниженням показників розвитку, рідше – профілі з невеликим зниженням показників розвитку, а профіль із перевищенням показників хронологічного віку зустрічається в одиничних випадках. Типи профілів розвитку жорстко не пов’язані з нозологічними категоріями.

Висновки. Профіль розвитку відображає структуру дефекту в дитини і дає змогу визначити відстаючі й збережені функції, поставити завдання корекційної роботи і визначити зону найближчого розвитку дитини. Установлені закономірності розвитку дитини з неврологічною патологією будуть цікаві лікарям-неврологам, а також мають прикладне значення для роботи з матерями, у яких відсутні уявлення про уповільнення розвитку дитини з віком.

Посилання

Arkhipova, E. F. (1989). Korrektsionnaia rabota s detmi s tserebralnym paralichom (dorechevoi period) [Correctional work with children with cerebral palsy (pre-speech period)]. Moskva : Prosveshcheniie [in Russian].

Barashnev, Yu. I. (2001). Perinatalnaia nevrologiia [Perinatal neurology]. Moskva : Triada-Kh [in Russian].

Bratkova, M. V. (2006). Formirovaniie predmetnykh deistvii u detei rannego vozrasta s organicheskim porazheniiem tsentralnoi nervnoi sistemy [Formation of subject actions in young children with organic damage to the central nervous system]. Candidate’s thesis. Moskva.

Yermolenko, N. A., Skvortsov, I. A., & Neretina, A. (2000). Kliniko-psikhologicheskii analiz razvitiia dvigatelnykh, pertseptivnykh, intellektualnykh i rechevykh funktsii u detei s tserebralnymi paralichami [Clinical and psychological analysis of the development of motor, perceptual, intellectual and speech functions in children with cerebral palsy]. Zhurnal nevrologii i psikhiatrii – Journal of Neurology and Psychiatry, 3, 19–23 [in Russian].

Kuznetsova, L. V. i dr. (2002). Osnovy spetsialnoi psikhologii [Fundamentals of special psychology]. L. V. Kuznetsova (Ed.). Moskva : Izdatelskii tsentr «Akademiia» [in Russian].

Krutiakova, E. N. (2011). Razvitiie kommunikativnoi deiatelnosti u detei rannego vozrasta s tserebralnym paralichom [Development of com¬municative activity in young children with cerebral palsy]. Candidate’s thesis. Moskva.

Kukuruza, H. V. (2012). Mіzhdystsyplіnarna otsіnka porushen psykhomotornoho ta sotsіalno-emotsіinoho rozvytku u dіtei rannioho vіku v systemі rannioho vtruchannia [Interdisciplinary assessment of psychomotor and socio-emotional development of young children in the early intervention system]. Vіsnyk Kharkіvskoho natsіonalnoho unіversytetu іmenі V. N. Karazіna – Bulletin of Kharkiv V. N. Karazin National University. Serіes: Psychology, 1009, 49, 80–83 [in Ukrainian].

Lebedinskii, V. V. (1985). Narusheniia psikhicheskogo razvitiia u detei [Violations of mental development in children]. Moskva : Izdatelstvo MGU [in Russian].

Mamaichuk, I. I. (2003). Psikhokorrektsionnyie tekhnologii dlia detei s problemami v razvitii [Psychotechnologies for children with developmental problems]. Sankt-Peterburg : Rech [in Russian].

Mastiukova, E. M., & Ippolitova, M. V. (1985). Narusheniie rechi u detei s tserebralnym paralichom [Speech disorders in children with cerebral palsy]. Moskva : Prosveshcheniie [in Russian].

Palchik, A. B. (2002). Evoliutsionnaia nevrologiia [Evolutionary neurology]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].

Prikhodko, O. G. (2008). Ranniaia pomoshch detiam s tserebralnym paralichom v sisteme kompleksnoi reabilitatsii [Early care for children with cerebral palsy in the system of complex rehabilitation]. Sankt-Peterburg : Izd-vo RGPU im. A. I. Gertsena [in Russian].

Sindiak, S. A. (2007). Organizatsionno-pedagogicheskiie usloviia korrektsii psikhofizicheskogo razvitiia detei rannego vozrasta s rezidualno-organicheskim porazheniiem tsentralnoi nervnoi sistemy v usloviiakh spetsializirovannogo meditsinskogo uchrezhdeniia [Organizational and pedagogical conditions for the correction of the psychophysical development of young children with a residual organic lesion of the central nervous system in the conditions of a specialized medical institution]. Candidate’s thesis. Ekaterinburg [in Russian].

Smychek, V. B. (2009). Reabilitatsiia bolnykh i invalidov [Rehabilitation of patients and invalids]. Moskva : Meditsinskaia literatura [in Russian].

Tishkova, A. V. (2004). Razvitiie i sovershenstvovaniie korrektsionno-pedagogicheskoi pomoshchi detiam rannego vozrasta s psikhonevrologicheskoi patologiiei [Development and improvement of correctional and pedagogical assistance to young children with psychoneurological pathology]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

Khachatrian, L. G. (2003). Ranniie i otdalennyie proiavleniia perinatalnogo porazheniia nervnoi sistemy u detei rannego vozrasta [Early and remote manifestations of perinatal damage to the nervous system in young children]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

DelCarmen-Wiggins, R., & Carter, A. (Eds.) (2004). Handbook of Infant, Toddler, and Preschool Mental Health Assessment. New York : Oxford University Press.

Hellbruegge, Theodor (Ed.) (1995). Munich Functional Developmental Diagnosis for the First, Second and Third Year of Life. Kerala : Jeevan Prakash Child Centre.

Henry, L. N., & et al. (2018). Trajectories of cognitive development in toddlers with language delays. Research in Developmental Disabilities. doi.org/10.1016/j.ridd.2018.04.005. Date of access 26.07.2018.

Hidecker, M. J. C., & et al. (2018). Early Predictors and Correlates of Communication Function in Children with Cerebral Palsy. Journal of Child Neurology, 33 (4), 275–285.

Houwen, S., & et al. (2016). The interrelationships between motor, cognitive, and language development in children with and without intellectual and developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 53–54, 19–31.

Hustad, K. C., & et al. (2014). Speech and language development in 2-year-old children with cerebral palsy. Development Neurorehabilitation, 17, 167–175.

McManus, B., Robinson, C. C., & Rosenberg, S. A. (2016). Identifying Infants and Toddlers at High Risk for Persistent Delays. Maternal Child Health Journal, 20, 639–645.

Peters, H. A., Bredel-Geißler, O., & Bartsch, M. (2017). Ätiologie und multiprofessionelle Diagnostik bei Kinder mit Intelligenzminderung. Entwicklungsstörungen und chronische Erkrankungen. Diagnose, Behandlungsplanung und Familienbegleitung, (S. 91–102). München : Verlag Schmidt-Römhild [in German].

Voigt, F. (2017). Nachsorge und prospektive Entwicklungsplannung bei globalen Entwicklungsstörungen. Entwicklungsstörungen und chronische Erkrankungen. Diagnose, Behandlungsplanung und Familienbegleitung, (S. 61–72). München : Verlag Schmidt-Römhild [in German].

Zampini, L. (2018). Vocal and gestural productions of 24 month old children with sex chromosome trisomies. International Journal of Language & Communication Disorders, 53 (1), 171–181.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-01

Як цитувати

Валiтова I. (2021). Закономірності психофізичного розвитку дітей раннього віку з неврологічною патологією. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (52), 9–38. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-52.9-38