Психологічна структура комунікації: науково-методологічний аспект

Автор(и)

  • Наталія Гончарук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9552-0946

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.78-101

Ключові слова:

комунікація, комунікативна взаємодія, комунікативна поведінка, комунікативний вчинок, комунікативний акт, комунікативна діяльність, комунікативний процес, комунікативна дія

Анотація

Мета статті – здійснити теоретико-методологічний аналіз психологічної структури комунікації. На основі мети проведено структурно-логічний аналіз комунікації, виокремлено основні її складові та відтворено психологічну модель комунікації.

Методи та методики дослідження. Теоретико-методологічне дослідження здійснено на основі структурно-логічного, системного та диференційного аналізу, порівняння, узагальнення, систематизації, наукового моделювання.

Результати та дискусії. На основі наукового дослідження з’ясовано сутність поняття «комунікація», визначено найважливіші її ознаки та форми. Виокремлено три основні складові комунікації: комунікативну взаємодію, комунікативну поведінку, комунікативну діяльність.

Шляхом наукового аналізу здійснено структурний аналіз комунікативної взаємодії, що дав змогу виокремити її компоненти і найменші структурні елементи. До основних складових віднесено спілкування та міжособистісні стосунки. Найменшими структурними елементами визначено комунікативну подію як цілісний реалізований епізод комунікації, що передбачає інтерактивно-інформаційний взаємообмін і комунікативну ситуацію як взаємопов’язаний комплекс зовнішніх і внутрішніх чинників, реалізованих у конкретному комунікативному акті.

Окрім цього, у межах дослідження комунікації виокремлено ще два компоненти: комунікативну поведінку як активність соціального характеру, спрямовану на взаємодію між окремими особами, та комунікативну діяльність як соціально-мовленнєву активність, яка має самостійний сенс і мету. Комунікативну поведінку описано як індивідуальну сукупність норм і традицій спілкування окремих особистостей у межах соціальних спільнот. Комунікативну діяльність відображено як активність, що має самостійну комунікативну мету й містить усі ознаки діяльності, такі як цілепокладання та процесуальність.

Під час теоретичного аналізу визначено найменші структурні характеристики. Одиницями комунікативної поведінки означено комунікативний вчинок і комунікативний акт (інтеракцію), найменшими одиницями комунікативної діяльності – комунікативний процес і комунікативну дію.

Висновки. На основі проведеного структурного аналізу описано найважливіші показники комунікації, формування яких стало необхідною умовою становлення комунікативних умінь і навичок. Розроблено наукову модель комунікації, представлену в схематичній презентації.

Посилання

Honcharuk, N., & Onufriieva, L. (2018). Psykholohichnyi analiz rivniv pobudovy komunikatyvnykh dii [Psychological analysis of the levels of construction of communicative actions]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 24 (1), 97–117. Retrieved from https://doi. 10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117 [in Ukrainian].

Horbatiuk, M.M. (2019). Mizhosobystisni stosunky yak chynnyk sotsialnoho stanovlennia osobystosti [Interpersonal relationships as a factor in the social formation of personality]. Osobystisni ta sytuatyvni determinanty zdorovia: Zb. materialiv konferentsii DNU imeni Vasylia Stusa – Personality-based and situational determinants of health: Proceedings of the conference of Vasyl Stus Donetsk National University, (pp. 60–64) [in Ukrainian].

Horokh, H.V., & Karpaliuk, V.S. (2009). Komunikatyvna linhvistyka [Communicative Linguistics]. Kamianets-Podilskyi : Zvoleiko D.H. [in Ukrainian].

Dzykovych, O.V. (2015). Komunikatyvno-prahmatychni aspekty movlennia [Communicative and pragmatic aspects of speech]. Kyiv : NTUU «KPI» [in Ukrainian].

Ivashkevych, E., & Prymachok, L. (2020). Psykholinhvistychni osoblyvosti rozvytku komunikatyvnoi kompetentnosti vchyteliv zahalnoosvitnikh shkil [Psycholinguistic features of the development of communicative competence of secondary school teachers]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 24 (1), 95–121. Retrieved from https:// doi.org/ 10.31470/2309-1797-2020-27-1-95-121 [in Ukrainian].

Kaidalova, L.V., & Pliaka, L.H. (2011). Psykholohiia spilkuvannia [Psychology of communication]. Kharkiv : NFaU [in Ukrainian].

Lomov, B.F. (2006). Psikhicheskaia reguliatsiia deiatelnosti [Mental regulation of activity]. Moskva : IP RAN [in Russian].

Makarets, Yu. (2021). Psykholinhvistychna pryroda movnoi normy ta yii mistse sered faktoriv movlennievoi diialnosti [Psycholinguistic nature of language norm and its place among factors of speech activity]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 29 (2), 151–172. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2021-29-2-151-172 [in Ukrainian].

Maksymenko, S., Тkach, B., Lytvynchuk, L., & Onufriieva, L. (2019). Neiropsykholinhvistychne doslidzhennia politychnykh hasel iz zovnishnoi reklamy [A neuropsycholinguistic research of political slogans from outdoor advertising]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 26 (1), 246–264. https://doi.10.31470/2309-1797-2019-26-1-246-264. Retrieved from https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/715 [in Ukrainian].

Moisieieva, F.A. (2009). Komunikatyvna povedinka v aspekti stosunkiv mizh osobamy [Communicative behavior in the aspect of interpersonal relationships]. Retrieved from http://www.rusnauka.com/5_NMIV_2009/Philosophia/40558.doc.htm (data zvernennia: 21.04.2020) [in Ukrainian].

Molchanova, N.V. (2005). Vliianiie emotsii na kommunikativnoie vzaimodeistviie [The influence of emotions on the communicative unit]. Kostroma [in Russian].

Nevzorova, M.S. (2017). Kommunikativnaia situatsiia ustnogo professionalnogo obshcheniia v ramkakh angloiazychnogo meditsinskogo diskursa [Communicative situation of oral professional communication within the framework of English-language medical discourse]. Nauchnyi dialog – Scientific dialogue, 3, 68–80 [in Russian].

Nikolaienko, S., & Nikolaienko, S. (2012). Problema spilkuvannia yak diialnosti [The problem of communication as an activity]. Svitohliad. Filosofiia. Relihiia – Outlook. Philosophy. Religion, 2, 85–93. Sumy : UABS NBU [in Ukrainian].

Onufriieva, L.А. (2020). Rozvytok profesionalizmu maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii: sotsialno-psykholohichnyi vymir [The development of the professionalism of future specialists of socionomic professions: socio-psychological aspect]. Kyiv: Publisher Bykhun V.Yu. ISBN 978-617-7699-08-7 [in Ukrainian].

Poul, V., & Bodyk, O. (2019). Vplyv rehuliatyvnoi ta planuvalnoi funktsii movlennia na voliovyi rozvytok starshykh doshkilnykiv i molodshykh shkoliariv [Influence of regulatory and planning functions of speech on volitional development of senior preschoolers and junior schoolchildren]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 25 (1), 256–280. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-256-280 [in Ukrainian].

Rohoza, A.P. (2014). Movlennieva systemnist v terminakh komunikatyvnoi linhvistyky [Speech system in terms of communicative linguistics]. Suchasnyi vymir filolohichnykh nauk – Modern dimension of philological sciences: Proceedings of International scientific and practical conference. Retrieved from http://www.kamts1.kpi.ua/node/1059 [in Ukrainian].

Romanenko, T.L. (2008). Modeliuvannia komunikatyvnykh sytuatsii dlia formuvannia vmin inozemnoho dilovoho spilkuvannia [Modeling of communicative situations for the formation of foreign business communication skills]. Ukrainska nauka v merezhi Internet – Ukrainian science in the Internet: Proceedings of all-Ukrainian scientific and practical Internet conferences. Retrieved from http://intkonf.org/category/arhiv/ukrayinska-nauka-v-merezhi-internet/pedagogika/ [in Ukrainian].

Rudnytska, H.V. (2012). Fakt, podiia, novyna – vzaiemozviazok poniat u suchasnomu zhurnalistykoznavstvi [Fact, event, news – the relationship of concepts in modern journalism]. Informatsiine suspilstvo – Information society, 15, 13–17 [in Ukrainian].

Semeniuk, I.S. (2008). Typolohiia komunikatyvnykh sytuatsii [Typology of communicative situations]. Naukovi zapysky ZhDU imeni Ivana Franka – Scientific Notes of Ivan Franko State University, 10, 190– 194 [in Ukrainian].

Semeniuk, O.A., & Parashchuk, V.Yu. (2010). Osnovy teorii movnoi komunikatsii [Fundamentals of the theory of language communication]. Kyiv : Akademia [in Ukrainian].

Sternin, I.A. (2015). Modeli opisaniia kommunikativnogo povedeniia [Models for describing communicative behavior]. Voronezh : Garant [in Russian].

Stylianu, Kh.I. (2011). Komunikatyvni sytuatsii yak zasib formuvannia kultury movlennia starshoklasnykiv u protsesi vyvchennia humanitarnykh predmetiv [Communicative situations as a means of forming the speech culture of high school students in the study of humanities]. Zbirnyk naukovykh prats KhIST Universytetu «Ukraina» – Collection of research papers of KhIST of the University «Ukraine», 4, 156–160 [in Ukrainian].

Sukhoterin, L.Ya., & Yudintsev, I.V. (2007). Informatsionnaia rabota v gosudarstvennom apparate [Information work in the state apparatus]. Moskva : Evropa [in Russian].

Teslenko, V.I., & Latyntsev, S.V. (2007). Kommunikativnaia kompetentnost: formirovaniie, razvitiie, otsenivaniie [Communicative competence: formation, development, assessment]. Krasnoiarsk : KGPU [in Russian].

Shabat-Savka, S.T. (2012). Dyskurs yak relevantnyi sposib vtilennia komunikatyvnykh intentsii [Discourse as a relevant way of embodying communicative intentions]. Ukrainska mova u XXI stolitti: tradytsii i novatorstvo – Ukrainian language in the XXI century: traditions and innovation: Proceedings from all-Ukrainian linguistic forum of young researches, (pp. 451–458). Kyiv [in Ukrainian].

Ivashkevych, E., & Onufriieva, L. (2021). The Development of Learner’s Autonomy by the Way of the Formation of Social Intelligence. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» – Collection of research papers «Problems of modern Psychology», 51, 09–32. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.09-32.

Josse, E. (2019). Les techniques de communication dans la relation d’aide psychologique [Communication techniques in the counseling relationship]. Notions de base – Basics. Nancy : Pôle universitaire européen de Lorraine. Retrieved from http://www.resilience-psy.com/spip.php?article377 [in French].

Onufriieva, L.А. (2017). The Psychology of Professional Realization of a Future Specialist’s Personality: Theoretical and Methodological Aspect. Rzeszów : BonusLiber. ISBN 978-83-65441-83-6.

Onufriieva, L., Chaikovska, O., Kobets, O., Pavelkiv, R., & Melnychuk, T. (2020). Social Intelligence as a Factor of Volunteer Activities by Future Medical Workers. Journal of History Culture and Art Research, 9 (1), 84–95. Retrieved from http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i1.2536.

Trease, Sh.V. (2018). Types of communication behavior. Relationships & family. Retrieved from https://oureverydaylife.com/types-communication-behavior-8075513.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-28

Як цитувати

Гончарук, Н. (2021). Психологічна структура комунікації: науково-методологічний аспект. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (53), 78–101. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.78-101