Теорія потягу і принципи фасилітативної взаємодії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-55.131-149

Ключові слова:

фасилітація, фасилітативна взаємодія, теорія атракції, принципи фасилітативної взаємодії, індивідуальний навчальний маршрут, позитивні умови для взаємодії, позитивні передумови для навчання та особистісного розвитку учнів

Анотація

Метою статті є: використовуючи основні положення теорії атракції, сформулювати принципи фасилітативної взаємодії; запропонувати комплекс вправ для розвитку фасилітативної взаємодії учнів на уроках; запропонувати чотири види трансформаційних висловлювань, які є базовими для фасилітативної взаємодії.

Методи дослідження. Для розв'язання поставлених у роботі завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.

Результати дослідження. Доведено, що соціально-генетичним механізмом фасилітації є механізм передачі культури: фасилітувати означає стимулювати, активізувати, створювати сприятливі умови, вносити зміни та впливати, підтримувати, допомагати, піклуватися тощо; віра в оригінальну, конструктивну та творчу сутність людини як самоцінність. Результатом фасилітації є створення необхідних та достатніх умов для здійснення ефективного міжособистісного спілкування, що сприяють розвиткові особистості та забезпечують конструктивні особистісні зміни.

Процедурною стороною фасилітації на уроках в середній школі є: принципи синергії - співпраця, взаємодія, діалог; правдивість та відкритість; прийняття іншої людини як особистісно значущої; емпатійне розуміння; формування доцільних щодо фасилітативної взаємодії навичок і вмінь.

Висновки. Зазначено, що фасилітативні аспекти автономності учня нерідко вражають своїми результатами: учні усвідомлюють та приймають потребу в організації діяльності в середовищі міжособистісного спілкування як особистісно значущу, сприяючи власному особистісному розвиткові та забезпечуючи конструктивні особистісні зміни; школярі прагнуть самостійно розвивати навички емпатійного опанування контексту; учні зацікавлені у створенні позитивних передумов для формування змістового навчання та особистісного розвитку в цілому в результаті перебудови особистісних поглядів у процесі міжособистісної взаємодії; школярі усвідомлюють свою самодостатність. Фасилітативні аспекти автономності людей актуалізуються за допомогою чотирьох основних методів міжособистісної взаємодії: переконання, наслідування, навіювання та зараження, які є фасилітативними за їхнім контекстом.

Доведено, що переконання є процесом обґрунтування суджень чи умовиводів. Імітація є відтворенням людиною певних зовнішніх особливостей поведінки, дій та діяльності. Навіювання вважається психологічним впливом однієї людини на іншу; даний процес розрахований на некритичне сприйняття слів, думок і бажань, виражених різними людьми. Зараження є процесом передачі емоційного стану однією людиною іншій особі, актуалізуючи семантичний ефект сприйняття у міжособистісній взаємодії. Зазначено, що коли ці всі методи міжособистісної взаємодії експлікуються в діяльності, продукт цієї діяльності, як правило, відрізнятиметься творчим, нестандартним підходом і, що найважливіше, - ці продукти завжди подобаються учням.

Посилання

Allport, G.V. (1998). Lichnost vpsikhologii: Teorii lichnosti [Personality in Psychology: Theories of Personality]. Moskva; St. Petersburg: KSP: YUVENTA [in Russian].

Crookes, G. (1989). Planning and interlanguage variation. Studies in Second Language Acquisition, 11, 367-383. Retrieved from https://doi.org/10.1017/s0272263100008391 .

Honcharuk, Nataliia, & Onufriieva, Liana (2018). Psykholohichnyi analiz rivniv pobudovy komunikatyvnykh dii [Psychological analysis of the levels of construction of communicative actions]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika - Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics], 24(1), 97-117. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117 [in Ukrainian].

Ivashkevych, Er., & Komarnitska, L. (2020). Psychological aspects of comics as the paraliterary genres. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern psychology", 49, 106-130. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.106-130 .

Mykhalchuk, N., & Onufriieva, L. (2020). Psychological Analysis of Different Types of Discourse. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern psychology", 50, 188-210. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.188-210

Onufriieva, L., & Ivashkevych, Ed. (2021). The development of learner’s autonomy by the way of the formation of social intelligence. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern psychology", 51, 9-32. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.9-32.

Rogers, C.R. (1983). Freedom to learn for the 80’s. Columbus : Charles E. Merril Publ. Co.

Stone, E. (1984). Psikhopedagogika: Psikhologicheskaia teoriia i praktika obucheniia [Psychopedagogy: Psychological Theory and Practice of Teaching]. Moskva: Pedagogy [in Russian].

Ternovyk, N., & Simko, A. (2020). Khudozhnia literatura yak zasib for- muvannia pidlitka yak subiekta piznavalnoi diialnosti [Fiction as a means of forming a teenager as a subject of cognitive activity]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoipsykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern Psychology”, 49, 322341. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.322-341 [in Ukrainian].

Zajonc, R., & Sales, S. (1996). Social facilitation of dominant and subordinate responses. Journal of Experimental Social Psychology, 2, 160-168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-20

Як цитувати

Хупавцева, Н., & Куриця, Д. (2022). Теорія потягу і принципи фасилітативної взаємодії. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (55), 131–149. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-55.131-149