Особливості сформованості ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-56.189-210

Ключові слова:

ціннісно-смислові настановлення, ціннісно-смислова сфера, цінності, смисл, ціннісні орієнтації, підлітковий вік

Анотація

Мета статті – презентувати результати експериментального дослідження особливостей ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці.

Методи дослідження. У дослідженні використано такі емпіричні методи: «Діагностика реальної структури ціннісних орієнтацій особистості» С. Бубнової; «Ціннісні орієнтації» М. Рокіча (RVS) у модифікації Б. Круглова; методика Ш. Шварца, адаптована В. Карандашевим; «Ціннісний спектр» Д. Леонтьєва; методика багатофакторного дослідження особистості (14 PF) Р. Кеттелла (підлітковий варіант); математико-статистичні методи обробки даних.

Результати дослідження. Представлено дані дослідження структурних компонентів ціннісно-смислових настановлень підлітків. Виявлено особливості формування ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці: 1) зміст параметру «цінності-знання» відображується домінуванням цінностей спілкування («життєрадісність», «вихованість », «чесність», «добро»); цінностей обумовлених віковими особливостями підлітків («самостійність», «конформність»); 2) зміст параметру «цінності-смисли» показав, що важливими для підлітків є конкретні цінності («здоровʼя», «щасливе сімейне життя», «наявність гарних та вірних друзів»), цінності особистого життя («щасливе сімейне життя», «наявність гарних та вірних друзів», «кохання»), відображує вікові зміни в особистості підлітка, що повʼязані з розвитком самоаналізу та рефлексії, становленням ідентичності («смисл», «справедливість», «унікальність», «цілісність», «істина»); 3) «цінності- стимули» включають цінності саморозвитку («пізнання нового»), самоствердження («визнання та повага людей», «самостійність»), гедоністичні («приємний відпочинок», «гедонізм»), альтруїстичні («допомога та милосердя»), цінності спілкування («універсалізм», «доброта»), пошук нового та отримання гострих відчуттів («стимуляція»). В структуру кожного з виокремлених параметрів включено різні групи цінностей, що свідчить про неузгодженість компонентів та дисгармонійність загальної ціннісно-смислової сфери підлітка.

Висновок. Результати експериментального дослідження засвідчили наявність репродуктивного (недостатнього) рівня сформованості ціннісно-смислових настановлень у підлітків.

Посилання

Abakumova, I.V., & Godunov M.V. (2019). Vzgliady na smysloobrazova- niie v modeliakh lichnostnogo razvitiia [Views on meaning formation in models of personal development]. Yevraziiskii Soyuz Uchenykh - Eurasian Union of Scientists, 68(3), 52-59. DOI: 10.31618/ESU.2413-9335.2019.3.68.427 [in Russian].

Antonenko, T.L. (2018). Osnovni pryntsypy stanovlennia tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti [Basic principles of formation of value-semantic sphere of personality]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka - Spirituality of personality: methodology, theory and practice, 5, 6-19. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2018_5_3 [in Ukrainian].

Antonenko, T.L. (2018). Stanovlennia tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti maibutnioho fakhivtsia [Formation of value-semantic sphere of a future specialist’s personality]. Kyiv : Pedahohichna dumka. ISBN 978-966¬644 -471-7 [in Ukrainian].

Avalueva, N. (2020). Motivation and Values of Children and Adolescents: Identification, Support and development Methods. Psychology of Personality: Real and Virtual Context, 55-63. DOI: https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.11.02.7.

Bratus, B.S. (2016). Smyslovaia sfera lichnosti. Psikhologiia lichnosti v tru- dakh otechestvennykh psikhologov [The semantic sphere of personality. Psychology of personality in the works of domestic psychologists] : Khrestomatiia. Saint Petersburg : Piter [in Russian].

Bubnova, S.S. (1995). Metodika diagnostiki tsennostnykh oriientatsii lichnosti [Methodology for diagnosing value orientations of a personality]. Moskva. [in Russian].

Edwards, А., & Kirven, J. (2019). Adolescents Values Clarification and development: A Model for Group Counseling. Child & Youth Services, 40 (1), 4-22. DOI: 10.1080/0145935x.2018.1522587.

Halian, I.M. (2011). Psykhodiahnostyka [Psychodiagnostics]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].

Halian, I.M. (2013). Sotsiokulturni vymiry tsinnisno-smyslovykh nastanov osobystosti [Socio-cultural dimensions of value-semantic guidelines of the personality]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho univer- sytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho - Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi State University of Mykolaiv. Psykholohichni nauky, 2 (10), 79-83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdups_2013_2_10_17 [in Ukrainian].

Kanieieva, I.A. (2011). Didakticheskiie osnovy formirovaniia tsennostno-smyslovykh ustanovok shkolnikov v sisteme dopolnitelnogo ekologicheskogo obrazovaniia [Didactic foundations for the formation of value-semantic attitudes of schoolchildren in the system of additional environmental education]. Candidate’s thesis. Rostov-na-Donu [in Russian].

Karandashev, V.N. (2004). Metodika Shvartsa dlia izuchenia tsennostei lichnosti: kontseptsiia i metodicheskoie rukovodstvo [Schwartz Methodology for the Study of Personal Values: Concept and Methodological Guide]. Saint Petersburg : Rech [in Russian].

Lavrinenko, V. (2021). Substantive aspects of the adolescent’s from informal unions meaning sphere. Scientia. Theory and practice of modern science : collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the II International Scientific and Theoretical Conference (17.11.2021). European Scientific Platform. (Vol. 3), (pp. 70-72). DOI: https://doi.org/10.36074/scientia-12.11.2021.

Lavrinenko, V.A. (2018). Osoblyvosti systemy tsinnostei pidlitkiv-neformaliv, yakym vlastyvi rizni tendentsii u mizhosobystisnii vzaiemodii [Features of the value system of informal adolescents, which are characterized by different trends in interpersonal interaction]. Zbirnyk naukovykh prats “Problemy suchasnoi psykholohii” - Collection of research papers “Problems of modern psychology”, 40, 185-196. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.185-196 [in Ukrainian].

Lavrinenko, V.A. (2020). Strukturni ta zmistovni kharakterystyky smyslovoi sfery pidlitkiv iz neformalnykh obiednan [Structural and meaningful characteristics of the semantic sphere of adolescents from informal associations]. Psykholohiia i osobystist - Psychology and personality, 1 (17), 71-93. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.1.195231 [in Ukrainian].

Lehun, O.M. (2010). Rol tsinnostei i tsinnisnykh oriientatsii u rozvytku osobystosti [The role of values and value orientations in the development of personality]. Problemy zahalnoi tapedahohichnoipsykholohii - Problems of general and pedagogical psychology, XII(4), 241-248 [in Ukrainian].

Leontiev, D.A. (2003). Psikhologiia smysla: priroda, stroieniie i dinamika smyslovoiy realnosti [Psychology of senses: nature, structure and dynamics of meaning reality]. Moskva : Smysl [in Russian].

Lewis-Smith, I., Pass, L., & Reynolds, S. (2021). How adolescents understand their values: A qualitative study. Clin. Child. Psychol. Psychiatry, 26 (1), 231-242. DOI: 10.1177/1359104520964506.

Moskvina, V.V. (1994). Tsinnisno-smyslovi ustanovky yak faktor rehuliatsii indyvidualnoho intelektu [Value-semantic attitudes as a factor in the regulation of individual intelligence]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Penkova, O.I. (2013). Simeino-rodynni tsinnisni oriientatsii u dukhovnomu rozvytku starshoklasnykiv [Family value orientations in the spiritual development of high school students]. Vykhovannia dukhovnosti osobystosti - Education of the spirituality of a personality . Kirovohrad : Imeks-LTD. (pp. 34-48) [in Ukrainian].

Perelygina, I.V. (2008). Psikhologicheskiie usloviia stanovleniia tsennostno-smyslovykh ustanovok studentov v protsesse samoproektirovaniia zhiznennoi pozitsii [Psychological conditions for the formation of value-semantic attitudes of students in the process of self-designing life position]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

Romaniuk, L.V. (2014). Psykholohiia stanovlennia tsinnostei osobystosti [Psychology of personality’s values formation]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Shevchenko, N.F., & Soshyna, Yu.M. (2017). Tsinnisno-smyslovi nastanov- lenniapidlitkiv [Value-semantic mindsets of adolescents]. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Yakovleva, A.A. (2009). Tsennostno-smyslovyie ustanovki kak faktor sotsialnoi integratsii invalidov po zreniiu [Value-semantic attitudes as a factor in the social integration of the visually impaired people]. Candidate’s thesis. Saint Petersburg [in Russian].

Yanovska, T.A., & Kohut I.V. (2020). Osoblyvosti tsinnisno-smyslovoi sfery pidlitkiv [Features of the value-semantic sphere of adolescents]. Psykholohiia i osobystist - Psychology and personality, 2 (18), 189-204. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211921 [in Ukrainian].

Yefimenko, S.V. (2011). Psikhologo-pedagogicheskiie osobennosti formirovaniia tsennostno-smyslovykh ustanovok studentov v usloviiakh inoyazychnoi kommunikativnoi deiatelnosti [Psychological and pedagogical features of the formation of value-semantic attitudes of students in the conditions of foreign language communicative activity]. Candidate’s thesis. Rostov-na-Donu [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Шевченко, Н. (2022). Особливості сформованості ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (56), 189–210. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-56.189-210