A quality management system information model of the of the institution of higher education in the field of health care

Authors

  • Yu. V. Voronenko Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine, https://orcid.org/0000-0003-4945-1817
  • O. G. Shekera Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine, https://orcid.org/0000-0002-5430-3379
  • V. V. Gorachuk Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine,
  • V. V. Krasnov Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine,

DOI:

https://doi.org/10.22141/2306-2436.7.1.2018.137722

Keywords:

management system, standard, information model, quality, high medical education

Abstract

Background. In European society, the high education, research and innovation are an essential component of socio-economic and cultural development. Especially they acquire in the field of high medical (pre- and postgraduate) education, since they significantly affect the health of society through training personnel in the health sector. The purpose was to develop the information model of the quality management system of the institution of high medical education on the basis of  ISO 9001:2015 and its national analogue DSTU ISO 9001:2015. Results. The results of the system analysis of the structure and content of ISO 9001: 20015 and its national analogue DSTU ISO 9001: 20015 have allowed to establish that the basis of the construction of a quality management system, that meets the requirements of the standard, is based on the information exchange. Thus, one of the basic principles of quality management presented in the introduction to the standard, determines the principle of making managerial decisions based on factual data. This means that in order to effective quality management, the head of the institution of high medical education must have the relevant volume and content of information about the aims, objects and processes that form and maintain the system's effectiveness. Another guiding principle according to the standard - the process approach - provides, in particular, the continuous improvement of the quality of all processes (activities) in the management system based on the evaluation of data and information about their progress, interim and final results. The standard recommends keeping up-to-date documented information necessary for the functioning of the processes. In detail the detailed analysis of the structure and content of the international and national standards ISO 9001: 2015 and DSTU ISO 9001: 2015 requires the development of an information model of the quality management system for institutions of high medical education. Conclusions. Thus, the proposed information model of the quality management system of the institution of high medical education can serve as a benchmark for the managers of these institutions in the process of developing, implementing, supporting the functioning and evaluation of the quality management system with the aim of continuous improvement of the quality of high medical education at the postgraduate level.

References

ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT). Системи управління якістю. Вимоги. — [Чинний від 2016—01—01] [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://document.ua/sistemi-upravlinnja-jakistyu_-vimogi-std38128.html.

Про вищу освіту [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. — Офіц. вид. — К., 2014. — 1556-18, чинний, поточна редакція від 01.01.2018. — (Нормативний документ Верховної Ради України. Закон України). — Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Езрахович А. Новая версия ИСО 9001:2015 [Электронный ресурс] / А. Езрахович, В. Дзедик, Ю. Банных // Методы менеджмента качества. — 2014. — № 7. — Режим доступа.

http://www.rusregister.ru/upload/MMK_07_2014_2s%20одна%20статья.pdf.

Кисельова О. І. Зміст та завдання стандартизації вищої освіти / О. І. Кисельова, О. В. Янкова // Наука і освіта. — № 6. — 2013. — С. 90 — 95.

Крофт Найджел Х. ISO 9001:2015 – перспективы развития стандартов управления качеством на следующие 25 лет [Электронный ресурс] / Найджел Х. Крофт. — Режим доступа :

http://www.iso.org/iso/ru/news.htm?refid=Ref1633.

Станкевич І. В. Адаптація систем управління якістю освітніх організацій до контекстних змін нової версії міжнародного стандарту ISO 9001:2015 / І.В. Станкевич, Л. М. Віткін, О. І. Глухова // Механізм регулювання економіки. — № 2. — 2015. — С. 103 — 113.

Тавлуй І. Оцінювання впливу системи управління якістю на конкурентоспроможність вищого навчального закладу / І. Тавлуй // Стантартизація, сертифікація, якість: науково-технічний журнал. — № 3. — 2014/1. — С. 49 — 53.

Хімічева Г. І. Аналіз категоріальних понять системи управління якістю ВНЗ / Хімічова Г. І., Антоненко О. А. // Вісник КНУТД. — № 5 (90). — 2015. — С. 203 — 210.

Хімічева Г. І. Застосування Стандартів ДСТУ ISO 9001:2016 для побудови систем управління якістю ВНЗ / Г. І. Хімічева, Ж. В. Сокотун // Вісник КНУТД. — № 4 (88). — 2015. — С. 138 — 144.

Quality management systems. Requirements. (ISO 9001:2015) — [Чинний від 2015—09—27] [Електронний ресурс] — Режим доступу : https://www.iso.org.

Issue

Section

Social medicine