NMAPE's MASTERS OF PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION AS A NEW MODEL OF NATIONAL PUBLIC HEALTH EXPERTS

Authors

  • Yu. V. Voronenko Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine,
  • V. M. Mykhalchuk Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine,
  • Ya. F. Radysh Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education, Kyiv, Ukraine,

DOI:

https://doi.org/10.22141/2306-2436.8.5.2019.198385

Keywords:

state management, public management, mechanisms in public affairs, master's degree studies, master's program, public management and administration, components, model, personal professional potential, public health, modern leader

Abstract

The purpose of the study is to determine the components of the 21st century national public health leader model, specifically the participants of the master's program «Public Management and Administration» at NMAPE. Materials and methods. The related subject literature (11 items) was analyzed by means of systems theory and systems analysis techniques. Results. Reforming the public health system in Ukraine requires solving the task of utmost importance and urgency, in particular training masters in public health management and administration. At NMAPE, this process will be carried out at the master's degree studies, set up in 2020. Conclusions. The principal components of a contemporary public health leadership model are as follows: the system of professional knowledge and skills, long-life learning, acquiring qualities common to humanity through studying humanitarian disciplines, psychological availability for managerial activities. Separately, we highlight such components of a contemporary public health leader model as professionalism, culture and managerial responsibility. Teaching the students specialized in «Public Health Management and Administration» at NMAPE should meet the following principle requirements and have such main advantages as: an individual approach to training, professional advisory services for the learners during training, using modern teaching methods and techniques, a practice-oriented approach to training, a traineeship at medical facilities and the public authorities, engagement in guest lectures on current issues of overhauling the practical healthcare, the opportunity to enter postgraduate study. A holder of master's degree in public management and administration can work as a public officer, a municipal official and a community and non-government organizations.

References

Василенко Н. Освітня політика України – інструмент інтелектуального і духовного розвитку суспільства та держави / Н. Василенко, Я. Радиш // Mechanisms of stimulation of socio-economic development of regions in of transformation. Monograph. – Opole:The Academy of Management and Administration in Opole, 2019. – pp. 330.

Державне управління в соціально-гуманітарній сфері: теорія та практика : навч. посіб. / І. І. Хожило, О. Ю. Бобровська, Б. П. Колесніков [та ін.]. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2011. – 211 с.

Інституціоналізація публічного управління в Україні: наук.-аналіт. доп. / за заг. ред. М.М. Білинської, О.М. Петроє. – Київ: НАДУ, 2019. – 210 с.

Міжсекторальна взаємодія як основа публічного управління: навч. посіб. / авт. кол.: С. О. Телешун, С.В. Ситник, І. В. Рейтерович та ін.; за заг. ред. С.О. Теклешуна, д-ра політ. наук, проф. – Київ: НАДУ, 2018. – 224 с.

Петровський П.М. Гуманітарний ресурс демократизації державного управління України: теоретико-методологічний аспект: монографія / П.М. Петровський. – Львів: ЛРІДУ, 2012. – 212 с.

Політика та публічне управління у сфері охорони здоров’я: підручник: у 2 Т. / авт. кол: М. М. Білинська, Н.О. Васюк, Л. І. Жаліло та ін.; ред. кол.: В.1М. Князевич (голова), Т. П. Юрочко (заст. голови), Я. Ф. Радиш (заст. голови), Л. І. Жаліло (заст. голови). Нац. акад.держ. упр. при Президентові України. – Київ: НАДУ, 2017. – Т.1. – С. 81.

Публічна політика та суспільні зміни в Україні в контексті євроінтеграції: монографія / авт. кол.: С.О. Телешун, С. В. Ситник, І. В. Рейтерович, О. Г. Пухкал та ін.; за заг. ред. С. О. Телешуна, д-ра політ. наук, проф. – Київ: НАДУ, 2017. – 248 с.

Радиш Я. Ф. Дослідження державної освітньої політики як інструменту інтелектуально-духовного розвитку суспільства і держави (за матеріалами літературних джерел) // Партнерство в освіті: виклики та перспективи / Науковий вісник КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти» [За науковою редакцією Л. М. Юрчук] // Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. – Вінниця: ТОВ “Віндрук”, 2017. – Випуск № 2 (15). – С.6–13.

Радиш Я. Ф. Новій українській школі потрібні професійно підготовлені регіональні лідери // Партнерство в освіті: виклики та перспективи / Науковий вісник КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти» [За науковою редакцією Л. М. Юрчук] // Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. – Вінниця: ТОВ “Віндрук”, 2017. – Випуск № 2 (15). – С.83–88.

Розвиток освітнього і наукового потенціалу українського суспільства // У кн. Соціальна і гуманітарна політика: підручник / [авт. кол.: В. П. Трощинський, В. А. Скуратівський, М. В. Кравченко та ін.]; за заг. ред. Ю.В. Ковбасюка, В. П. Трощинського. – К.: НАДУ, 2016. – С. 507–542.

Ситник Г. П. Державне управління у сфері національної безпеки (концептуальні та організаційно-правові засади): Підручник. – К.: НАДУ, 2012. – 544 с.

Published

2019-10-01

Issue

Section

Medicine