Practice of implementation of innovative means of teaching in forming of preventive thinking in students of higher medical educational establisments.

E. M. Biletska, T. A. Holovkova, O. V. Antonova

Abstract


The problem of construction of a holistic methodological system of training future doctors considered in the article, is impossible outside the context of integration processes taking place in modern education and needs a careful study of international experience. The research aim is to develop a system of innovative means of education for the formation of preventive thinking in students of higher medical educational establishment, concerning professionally oriented undergraduate preparation of doctors. Analysis of the results allowed to determine the characteristic features of innovative means, forms and teaching methods, specificity of their use in interactive educational environment, this against the background of meticulous work of the teaching staff of the department of general hygiene of Dnepropetrovsk Medical Academy provides the efficiency of educational process which integrates personal, creative, social and educational purposes. The suggested innovative methods are involved in the general system of modern education in higher school being effectively used for providing a high level of professional training in teaching of academic subject area "Hygiene and Ecology".

Keywords


high school; innovations; teaching methods; educational technologies; educational process

Full Text:

PDF

References


Bystrov V. [Innovative teaching methods in higher educationUkraine]. Right and innovative society. 2015;1:27-33.Ukraine.

Biletska EM, Holovkova TA, Antonova OV. [So­me aspects of the operation and development of educational activities in modern universities]. Mater. intern. scien. and practical. conf. "Educational work in conditions of continuing education." Harkiv, 2009;70-71.Ukraine.

Biletska EM, Zemlyakova TD, Chub LYe, An­tonova OV. [Hygiene - eyed by students]. Mediсni perspektivi. 2006;XI(1):111-4.Ukraine.

[Innovation in Higher Education: Problems, Ex­perience and Prospects: monograph]. ed. PY. Saukh. 2011;444.Ukraine.

Kostylov OV, Ruda OYu, Romanenko OV. [Im­proving methods of teaching students in higher education institutions by creating a criterion-oriented tests]. Medical Education. 2009;2:92-94.Ukraine.

Kuklin A. [Strategic priorities of higher education inUkraine. Education and Society]. 2012;8:28-36.Ukraine.

NagornayaNV, Bordyuhova OV,KonopkoNM, et al. [Possibilities to improve the training of interns through different forms of training]. Coll. mater. teach method. conf. "New directions of introduction of credit-modular system of educational process in higher medical and pharmaceutical education Ukraine III-IV ac­cre­ditation."Ternopol. 2011;486-8.Ukraine.

Mruha MR, Voitenko LP. [Comparative analysis of requirements to informative training of future doctors at undergraduate training stage: domestic and foreign approaches]. Information technologies and means of teaching. 2010;6(20):12-18.Ukraine.

[On Higher Education]: Law ofUkraineon July 1. 2014. N 1556 VII. Official. Visn.Ukraine. 2014;63:17-28.Ukraine.

Bulakh IE, Volosovets OP, Voronenko Y, et al. [The quality management system in medical education inUkraine: Monograph]. "ART-PRESS". 2003;212. Ukraine.


GOST Style Citations


1.       Бистрова Ю.В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України / Ю.В. Бистрова // Право та ін­новаційне суспільство. – 2015 – № 1 (4). – С. 27-33.

2.       Білецька Е.М. Деякі аспекти функціонування і розвитку системи навчально-виховної діяльності в сучасних ВНЗ / Е.М. Білецька, Т.А. Головкова, О.В. Ан­тонова // Зб. матеріалів. міжнар. наук.-практ. конф. «Виховна робота в умовах безперервної освіти». – Харків, 2009. – С.70-71.

3.       Гігієна – очима студентів / Е.М. Білецька, Т.Д. Землякова, Л.Є. Чуб, О.В. Антонова // Медичні перспективи. – 2006. – Т. ХІ, № 1. – С. 111-114.

4.       Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за ред. П. Ю. Сауха. – Жи­томир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.

5.       Костильов О.В. Удосконалення методів нав­чання студентів у вищих медичних закладах освіти шляхом створення критеріально орієнтованих тес­тових завдань / О.В. Костильов, О.Ю.Руда, О.В. Рома­ненко // Медична освіта. – 2009. – №2. – С. 92-94.

6.       Куклін О. Стратегічні пріоритети розвитку ви­щої освіти України / О. Куклін // Освіта і суспільство. – 2012. – № 8. – С. 28-36.  

7.       Можливості підвищення якості підготовки лікарів-інтернів за допомогою різних форм навчання / Н.В. Нагорна, О.В. Бордюгова, Н.М. Конопко, Н.О. Четверик [та ін.] // Зб. матереріалів навч.-метод. конф. «Нові напрямки впровадження кредитно-мо­дульної системи організації навчального процесу у вищих медичних і фармацевтичному навчальних закладах України ІІІ-IV рівнів акредитації». – Тернопіль, 2011. – С. 486-488.

8.       Мруга М.Р., Порівняльний аналіз вимог до інформативної підготовки майбутніх лікарів на до­дипломному етапі навчання: вітчизняні та зарубіжні підходи / М.Р. Мруга, Л.П. Войтенко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 6 (20). – С. 12-18.

9.       Про вищу освіту: Закон України від 1 лип. 2014 р. №1556‑VII // Офіц. вісн. України. – 2014. – № 63. – С. 17-28.

10.    Система управління якістю медичної освіти в Україні: монографія / І.Є. Булах, О.П. Волосовець, Ю.В. Вороненко [та ін.]. – Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2003. – 212 с.





DOI: https://doi.org/10.26641/2307-0404.2017.1.100868

Refbacks

  • There are currently no refbacks.