Identification of risk factors of computer information technologies in education.

Authors

  • M. P. Hrebniak
  • S. A. Shchudro
  • K. O. Yakimova

DOI:

https://doi.org/10.26641/2307-0404.2014.1.24726

Keywords:

computer information technology, education, risk, health

Abstract

The basic direction of development of secondary school and vocational training is computer training of schoolchildren and students, including distance forms of education and widespread usage of world information systems. The purpose of the work is to determine risk factors for schoolchildren and students, when using modern information and computer technologies. Results of researches allowed to establish dynamics of formation of skills using computer information technologies in education and characteristics of mental ability among schoolchildren and students during training in high school. Common risk factors, while operating CIT, are: intensification and formalization of intellectual activity, adverse ergonomic parameters, unfavorable working posture, excess of hygiene standards by chemical and physical characteristics. The priority preventive directions in applying computer information technology in education are: improvement of optimal visual parameters of activity, rationalization of ergonomic parameters, minimizing of adverse effects of chemical and physical conditions, rationalization of work and rest activity.

Author Biographies

M. P. Hrebniak

Donetskyi National Medical University named after M.Horkyi1
hygiene, ecology and life safety department
Іllіcha рr., 16, Donetsk, 83003, Ukraine

S. A. Shchudro

SE "Dnipropetrovsk medical academy of Health Ministry of Ukraine"2
hygiene and ecology department
Dzerzhinsky str., 9, Dnipropetrovsk, 49044, Ukraine

K. O. Yakimova

Donetskyi National Medical University named after M.Horkyi1
hygiene, ecology and life safety department
Іllіcha рr., 16, Donetsk, 83003, Ukraine

References

Бышевец Н.Г. Организация учебного процесса вуза в условиях информатизации образования / Н.Г. Бышевец, К.Н. Сергиенко, И.В. Синиговец // Вісник Чернігів. держ. пед. ун-ту им. Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. – 2007. – С. 328-331.

Гигиеническая оценка визуального окружения детей младшего школьного возраста / Н.С. Полька, А.Г. Платонова, Н.Я. Яцковская, С.Н. Джуринская // Дов¬кілля і здоров’я. – 2010. – № 3. – С. 55-56.

Гребняк Н.П. Адаптация старшеклассников к обу¬чению / Н.П. Гребняк, С.А. Щудро // Гигиена и сани¬тария. – 2008. – №1. – С.55-58.

Макарова Л.В. Динамика функционального сос¬тояния физиологических систем организма младших школьников в процессе работы на компьютере / Л.В. Макарова, Г.Н. Лукьянец // Школа здоровья. – 2012. – № 1. – С. 17-23.

Подригало Л.В. Анализ зрительной работоспособности школьников при использовании разных технических средств предоставления информации / Л.В. Подригало, Е.А. Голодько // Гігієна населених місць. – 2012. – Вип. 60. – С. 274-278.

Подригало Л.В. Оценка влияния информационно-компьютерных технологий, использующихся на уроках, на умственную работоспособность младших школьников / Л.В. Подригало, Е.А. Голодько // Гігієна населених місць. – 2012. – Вип. 59. – С. 271-275.

Полька Н.С. Актуальные проблемы использования инновационно-коммуникационных технологий в образовательном процессе / Н.С. Полька // Актуальные проблемы здоровья детей и подростков и пути их решения: материалы 3-го Всерос. конгресса с междунар. участием. – М., 2012. – С. 324-326.

Сергета И.В. Офтальмо-гигиенические аспекты современного визуального окружения детей, подростков и молодежи / И.В. Сергета, Л.В. Подригало, И.В. Малачкова. – Винница: Діло, 2009. – 176 с.

Физиолого-гигиеническая оценка восприятия информации с электронного устройства для чтения (ридера) / В.Р. Кучма, Л.А. Текшева, О.А. Вятлева, А.М. Курганський // Гигиена и санитария. – 2013. – № 1. – С. 22-26.

Ященко С.Г. Биотропность факторов, возникающих в процессе работы на персональных компьютерах и пользования мобильными телефонами для лиц молодого возраста / С.Г. Ященко, С.Ю. Рыбалко, О.А. Пилунская // Східноєвроп. журнал громадського здоров’я. – 2013. – № 1(21). – С. 287-288.

Cremades J.G. Humen-computer interfaces with regional lower and upper alpha frequencies as on-line indexes of mental activity / J.G. Cremades // Computers in Human Behavior. – 2004. – Vol. 20, N 4. – P. 569-579.

Schrader G. Uber den Einflus von Raumlufttemperatur und Feuchte sowieunterschiedlicher Frischluftzufuhrauf die mentale Leistung von Schulern / G. Schrader, W. Bischof, L. Banhidi // Z. Ges. Hyg. – 1988. – Vol. 34, N 11. – S. 612-614.

Shen I.-H. Lighting, font style, and polarity on visual performance and visual fatigue with electronic paper displays / I.-H. Shen // Displays. – 2009. – Vol. 30, N 2. – P. 53-58.

Slap G. Adoption as a Risk Faktor for Attemted Suicide During Adolescence / G. Slap, E. Goodman, B. Huang // Pediatrics. – 2001. – N 2. – P. 30.

Byshevets NG. [Organization of educational process in the university in the conditions of informatization of education]. Chernyhivskyi sovereign pedagogical University Vestnyk, named by T.G. Shevchenko. Seriya: Pedagogical science. 2007:328-31. Russian.

Polka NS, Platonov AG, Yatskovska NYa, Dzhurinska SN. [Hygienic assessment of visual environment to the primary school age children]. Environment and health. 2010;3:55-56. Russian.

Grebnyak NP, Shchudro SA. [Adaptation of senior school children to learning]. Gigiena i sanitariya. 2008;1:55-58. Russian.

Makarova LV, Lukyanets GN. [Dynamics of functional state of physiological systems among junior schoolchildren in the process of working on the computer]. Shkola zdorov'ya. 2012;1:17-23. Russian.

Podryhalo LV, Holodko EA. [Analysis of visual performance in the pupils, using various technical means of providing information]. Gigiena i sanitariya. 2012;60:274-8. Russian.

Podryhalo LV, Holodko EA. [Assessment impact of ICT in the lessons and influence on the mental capacity of students]. Gigijena naselenyh misc'. 2012;59:271-5. Russian.

Polka NS. [Actual problems connected with use of innovative communication technologies in the educational process. Materials of the 3rd all-Russian Congress with International participation: Actual health problems of children and adolescents and their solutions]. M; 2012:324-6. Russian.

Serheta IV, Podryhalo LV, Malachkova IV. [Ophthalmic and hygienic aspects contemporary visual of the children, teenagers and youth environment]. Vinitsa: Dilo. 2009:176. Russian.

Kuchma WR, Teksheva LA, Viatleva OA, Kurhanskyi AM. [Physiological-hygienic assessment of comprehension of information from an electronic device to read (reader)]. Gigiena i sanitariya. 2013;1:22-26. Russian.

Yashchenko SH, Rybalko SY, Pylunskaia OA. [Biological factors arising in the process of work on the personal computers and mobile phones usage among young person]. Shidnojevropejs'kyj zhurnal gromads'kogo zdorov’ja. 2013;1(21):287-8. Russian.

Cremades JG. Human-computer interfaces with regional lower and upper alpha frequencies as on-line indexes of mental activity. Computers in Human Behavior. 2004;20(4):569-79.

Schrader G., Bischof W, Banhidi L. About the Einflus of indoor air temperature and humidity as well as different Frischluftzufuhrauf the mental capacity of Schulern. Z. ges. Hyg. 1988;34(11):612-4.

Shen IH. Lighting, font style, and polarity on visual performance and visual fatigue with electronic paper displays. Displays. 2009;30(2):53-58.

Slap G, Goodman E, Huang B. Adoption as a Risk Faktor for Attemted Suicide During Adolescence. Pediatrics. 2001;2:30.

Downloads

Published

2014-03-24

How to Cite

1.
Hrebniak MP, Shchudro SA, Yakimova KO. Identification of risk factors of computer information technologies in education. Med. perspekt. [Internet]. 2014Mar.24 [cited 2024Apr.19];19(1):121-8. Available from: https://journals.uran.ua/index.php/2307-0404/article/view/24726

Issue

Section

PREVENTIVE MEDICINE