ПРОГРАМНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 014 «СЕРЕДНЯ ОСВІТА (ПРИРОДНИЧІ НАУКИ)»: ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

  • М. І. Садовий Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.27-29

Анотація

Стрімке накопичення наукової інформації з усіх галузей природничих наук визначає необхідність перегляду методики природничої підготовки учнів у старшій школі, які навчаються не за природничо-математичними профілями, і для яких природничі предмети не є визначальними для обрання майбутньої професій. Це в свою чергу ставить ряд вимог до рівня підготовки фахівців з вищою освітою, зокрема в педагогічних університетах. Адже випускники цих закладів мають не лише володіти знаннєвими компонентами передбаченими відповідним Державним стандартом підготовки, а й професійною компетентністю передати ці знання суб’єктам навчання. В умовах сталого розвитку з метою підготовки вчителів природничих наук, фізики, хімії, біології основної школи на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти нами розроблена і впроваджена в освітній процес Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка Концепція освітньої діяльності за спеціальністю 014 Середня освіта, предметна спеціалізація: 014.15 Середня освіта (Природничі науки). Зазначена Концепція складена на основі ряду проектів стандартів вищої освіти і містить визначені програмні компетентності майбутніх вчителів природничих наук.

Стремительное накопление научной информации по всем отраслям естественных наук определяет необходимость пересмотра методики естественно-научной подготовки в старшей школе учеников, которые учатся не по естественно-математическим профилям, и для которых естественные предметы не являются определяющими для выбора будущей профессий. Это в свою очередь ставит ряд требований к уровню подготовки специалистов с высшим образованием, в том числе в педагогических университетах. Ведь выпускники этих заведений должны не только владеть знаниевой компонентой предусмотренной соответствующим Государственным стандартом подготовки, но и профессиональной компетентностью передать эти знания своим ученикам. С целью подготовки в условиях устойчи- вого развития учителей естественных наук, физики, химии, биологии основной школы на первом (бакалаврском) уровне высшего образования нами разработана и внедрена в образовательный процесс Центральноукраинского государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко Концепция образовательной деятельности по специальности 014 Среднее образование, предметная специализация: 014.15 Среднее образование (Естественные науки). Указанная Концепция составлена на основе ряда проектов стандартов высшего образования и содержит опреде- ленные программные компетентности будущих учителей естественных наук.

The rapid accumulation of scientifi c material from all branches of natural sciences determines the necessity of revision of the methodology of natural science training in elementary school for students not studying in natural and mathematical profi les and for which natural subjects are not decisive for the selection of future occupations. This, in turn, raises a number of requirements for the level of training of specialists with higher education, in particular in pedagogical universities. After all, graduates of these institutions should not only
possess knowledge components provided by the relevant State standard of training, but also professional competence to convey this knowledge to their students. In order to prepare in the conditions of sustainable development teachers of natural sciences, physics, chemistry, biology of the basic school at the fi rst (bachelor) level of higher education, we have been developed and implemented in the educational process of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University Concept of educational activity in the specialty 014 Secondary education, subject Specialization: 014.15 Secondary education (Natural sciences). The above Concept is based on a number of higher education standards projects and contains certain program competences of future teachers of the natural sciences.

Посилання

Навчальні програми для 10-11 класів. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

Наказ Міністерства освіти і науки України № 506 від 12.05.2016 (зі змінами від 01.01.2018). – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0798-16

Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.08.2018 року № 803 «Про проведення експерименту всеукраїнського рівня «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти» на серпень 2018 – жовтень 2022 роки». - Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/proprovedennyaeksperimentuvseukrayinskogo-rivnya-rozroblennya-ivprovadzhennyanavchalno-metodichnogo-zabezpechennyaintegrovanogokursu-prirodnichi-nauki-dlya-10-11-klasivzakladivzagalnoyi-serednoyi-osviti

Проект стандарту вищої освіти зі спеціальності 014 Середня освіта (Фізика). – К. : МОНУ, 2017.

Проект стандарту вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 Освіта / Педагогіка, зі спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). – К. : МОНУ, 2017.

Садовий М.І. Основні підходи до запровадження інтенсивного навчання фізики / М.І. Садовий // Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – Кам.-Под., 2012. – Вип. 18: Інновації в навчанні фізики: національний та міжнародний досвід. – С. 21-24.

Садовий М.І. Застосування засад «відкритої науки» та сталого розвитку в освітньому процесі фізико-технічних дисциплін / М.І. Садовий, Л.П. Суховірська, О.М. Трифонова // Social and Economic Aspects of Education in Modern Society: [Proceedings of the IV International Scientifi c and Practical Conference], July 19, 2018, Warsaw, Poland. – Warsaw, 2018. – Vol. 2. – С. 58-62.

Садовий М.І. Проблеми викладання новітніх досягнень природничих наук у загальноосвітній школі / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – Серія: Педагогічні науки. – Чернігів, 2010. – Вип. 77. – С. 147-151.

Садовий М.І. Проблеми формування історико-культурного світогляду учнів у навчанні природничих дисциплін / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Фізико-технічна і природничо-наукова освіта у гуманістичній парадигмі : матер. ІІІ Міжнародн. наук.-практ. конф. (м. Керч, 7-10 вересня 2011 р.). – Керч, 2011. – С. 157-163.

Садовий М.І. Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Наукові записки : [зб. ст.] / Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. – Серія педагогічні науки. – К., 2016. –Вип. СХХХІІ (132). – С. 197-207.

Трифонова О.М. Взаємозв’язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Трифонова Олена Михайлівна ; М-во освіти і науки України, КДПУ ім. В. Винниченка. – Кіровоград, 2009. – Т. 1. – 216 с.; Т. 2: Додатки. – 301 с.

##submission.downloads##